رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مظفر علیخانی در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری

۷۰ درصد مشکلات صادرات مربوط به خودتحریمی‌های داخلی است

مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دوره‌های مختلف شاهد صدور بخشنامه‌های غیر کارشناسی و ساعتی برای تولید و صادرات هستیم، بخش عمده مشکلات صادرات را ناشی از خودتحریمی‌ داخلی دانست که در قالب بخشنامه‌های خلق‌الساعه ظهور می‌کنند.

02 اسفند 1399
کد خبر : 37065
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، گفت: فلسفه برگزاری آئین روز ملی صادرات آسیب‌شناسی صادرات، سیاست‌گذاری در حوزه ارز و صادرات، تدوین و ارائه راهکار در بحث افزایش صادرات، معرفی الگوهای موفق صادراتی به جامعه و صادرکنندگان جوان و فرهنگ‌سازی در این امر است.

مظفر علیخانی در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: درآمد ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی و کمک به کارآفرینی، تولید و توزیع ثروت، برقراری عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد مردم و ... از جمله کارکردهای اصلی صادرات است.

او با بیان اینکه به علت خودتحریمی داخلی، مشکلات ناشی از کرونا و تحریم‌های ظالمانه شاهد کاهش صادرات از کشور در چند سال اخیر بودیم، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مشکلات برای امر صادرات مربوط به خودتحریمی‌های داخل کشور است، متأسفانه شاهد صدور بخشنامه‌های غیر کارشناسی و ساعتی در حوزه تولید و صادرات هستیم، این مسئله موجب اختلاف بین سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی در کشور می‌شود.

علیخانی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: کارآفرینی، درون‌زایی اقتصاد، برون‌گرایی و مردمی کردن اقتصاد از کلیدواژه‌های مهم در این سیاست‌های ابلاغی است، دولت باید دست از تصدی‌گری در اقتصاد بردارد و تنها در این حوزه سیاست‌گذار باشد.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه در سال گذشته تنها هشت میلیون دلار صادرات نفت از کشور داشتیم و این رقم امسال نیز کاهش داشت، افزود: بنابراین واردات مواد اولیه، تأمین نهاده‌های موردنیاز بخش‌های تولیدی، واردات تجهیزات، گسترش رفاه، مبارزه با کرونا و ... توسط فعالان اقتصادی در کشور انجام شد، همچنین این قشر نقش مؤثری در مبارزه با جنگ اقتصادی در کشور داشتند.

او با تأکید بر اینکه تجربه نشان داده است که دولت کارفرمای خوبی نیست، تصریح کرد: معمولاً مذاکرات سیاسی کشورها برای کسب منافع اقتصادی است، دولت برای موفقیت در اقتصاد به بخش خصوصی اعتماد و برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها با فعالان بخش خصوصی مشورت کند.

علیخانی ادامه داد: متأسفانه در زمان گرانی اجناس، کمبود در بازار و مشکلات اقتصادی انگشت اتهام به سمت تولیدکننده نشانه گرفته می‌شود، درحالی‌که این افراد به مسئولیت‌های اجتماعی خود به‌خوبی عمل می‌کنند و در کارهای خیری و عام‌المنفعه نیز در کنار فعالیت‌های اقتصادی شرکت دارند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه در کشور باید به مردم معرفی شوند، گفت: این اشخاص نیز باید همانند مفاخر علمی، هنری و ... مورد تجلیل قرار بگیرند.

او توضیح داد: اعتماد و سرمایه اجتماعی یکی از مواردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، در حال حاضر به این دو مقوله بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم و باید اعتمادسازی کنیم، امروز تولید ثروت در جامعه با امر صادرات و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری از سه صادرکننده ممتاز و نمونه ملی این استان شامل شرکت ظریف ‌مصور، برفاب و ورق خودرو و هشت صادرکننده نمونه استانی شامل شرکت‌های سناد بازرگان سپهر زاگرس، شیر خشک نوزاد پگاه، خوراک آبزیان فرادانه، صنایع سیمان شهرکرد، بابک متال، شرکت تولیدی صنعتی کشاورزی ابتکار هاشمی، همایون گاز و شرکت پلی‌دشت شهرکرد تجلیل شد.

در همین رابطه