رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در شورای گفت‌وگوی فارس مصوب شد

تامین نیاز صنایع استانی، اولویت صنایع پتروشیمی استان فارس باشد

در چهل و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، بزرگ‌ترین واحد پتروشیمی این استان موظف شد تأمین مواد اولیه بسته‌بندی موردنیاز صنایع استان را در اولویت قرار دهد.

16 اسفند 1399
کد خبر : 37299
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با طرح 4 دستور کار پیرامون مشکلات واحدهای تولیدی استان برگزار شد.

نخستین دستور کار این جلسه طرح مشکلات مخابرات شهرک‌های صنعتی استان بود که بر این اساس واحدهای صنعتی مستقر از قطعی مکرر تلفن و مشکلات مخابراتی استان گلایه‌مند بودند.

در این جلسه چنین مطرح شد که از 40 نامه‌ای که برای حل مشکلات مخابراتی شهرک‌های صنعتی به مخابرات ارسال شده تنها 12 مورد حل شده و مابقی همچنان لاینحل باقی مانده است.

فعالان صنعتی استان در این جلسه اعلام کردند که قطعی تلفن و عدم برخورداری از ارتباطات بین‌المللی به دلیل مشکلات مخابراتی صنعت و تولید را تحت تأثیر قرار داده است.

 جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای رفع مشکل صنعتگران برگزار شده و به نتیجه نرسیده است، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی معتقد است که دستگاه‌های دولتی باید امکانات را تا ورودی شهرک بیاورد و مابقی را شرکت شهرک‌های صنعتی انجام دهد اما واحدهای صنعتی 10 – 12 سال است که خط تلفن خریداری کردند و بازهم مشکل حل نشده است.

رازقی جهرمی افزود: مشکلی که مطرح می‌شود درباره تعویض خطوط تلفن است که باید مخابرات و شرکت شهرک‌های صنعتی با هم به توافق برسند اما هزینه انجام کار را می‌خواهند از بخش خصوصی بگیرند درصورتی‌که واحدها سال‌ها پیش هزینه خط تلفن را پرداخت کردند.

دستور کار دوم جلسه امروز تعیین تکلیف مالیات بر ارزش‌افزوده خرید گندم در فاصله سال‌های 87 – 97 بود که سبب بسته شدن کلیه حساب‌های بانکی شرکت تعاونی روستایی استان فارس و تعطیلی کلیه فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده به روستائیان شده است.

همچنین بر اساس این دستور کار این موضوع منجر به عدم امکان ارائه خدمات در توزیع آرد خانه‌پز روستایی، نهاده‌های کشاورزی و مواد نفتی به روستائیان شده است.

دستور کار سوم جلسه درباره دریافت کد IRC برای واردات کالاهای سلامت‌محور بود. بر این اساس واردات کالاهای سلامت‌محور نیاز به تأیید وزارت بهداشت و دریافت کد IRC دارد اما هم هزینه دریافت این کد برای تولیدکننده بالا است و هم‌زمان استفاده از کد محدود و بین 3 تا 6 ماه است.

رئیس اتاق شیراز در این زمینه پیشنهاد داد: زمان استفاده از کد تا یک سال تمدید و هزینه اخذ کد تعدیل شود و همچنین شرایط به‌گونه‌ای تسهیل شود تا کد تنها برای نهاده‌های اصلی وارداتی صادر شود.

همچنین دستور کار چهارم جلسه درباره مشکلات واحدهای لبنی استان بود که بر این اساس کارخانجات لبنی استان برای تأمین مواد اولیه به‌ویژه شکر و کره گیاهی با مشکل روبه‌رو هستند. نمایندگان این واحدها اعلام کردند که گرانی مواد اولیه سبب گرانی محصولات لبنی شده به‌گونه‌ای که قیمت شیر از سال گذشته تاکنون بیش از 200 درصد افزایش داشته است و ادامه این روند قطعاً کارخانجات لبنی استان را با مشکل و چالش جدی روبه‌رو می‌کند و منجر به اتفاقات ناگواری در تهیه محصولات لبنی می‌شود و هم به مصرف‌کننده آسیب می‌زند و هم تولید را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

رازقی جهرمی دراین‌باره نیز اضافه کرد: یارانه‌ای که دولت برای واردات بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی پرداخت می‌کند به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد از طرف دیگر بابت معطلی مواد اولیه وارداتی تولیدکننده باید هزینه زیادی پرداخت کند.

او ادامه داد: عمده مشکلات ناشی از عملکرد بانک مرکزی است که باید تأمین ارز صنایع به‌دقت انجام شود یا اینکه راه‌حل دیگری یافت.

به گفته رئیس اتاق شیراز، دولت باید برای حل مشکل واحدهای لبنی ورود کند و سهمیه کارخانجات از مواد اولیه افزایش یابد.

رازقی جهرمی همچنین با اشاره به پیشنهاد دیگری برای حل این مشکل افزود: بخشنامه واردات مواد اولیه توسط کارخانجاتی که می‌توانند خود این مواد را وارد کنند، لغو شود.

او با اشاره به دیگر مشکلات این واحدهای لبنی در خصوص افزایش قیمت بسته‌بندی لبنیات تصریح کرد: صنایع پایین‌دستی بیش از 10 درصد ظرفیت کار نمی‌کنند که سبب این مشکلات شده است.

او افزود: واحدهای مادر ترجیح می‌دهند محصولات خود را صادر کنند که این به دلیل معافیت مالیاتی است درصورتی‌که می‌توانند محصولات و مواد اولیه را برای تهیه ظروف بسته‌بندی در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار دهند.

 از ایجاد مشکل مالیاتی برای واحدهای تولیدی خودداری شود

در این جلسه استاندار فارس نیز گفت: باید با قصورهای مدیریتی در زمینه مالیات برخورد شود و در این راستا از ایجاد هرگونه مشکل در ادامه فعالیت تعاونی‌ها و واحدهای تولیدی خودداری شود.

عنایت اله رحیمی با اشاره به لزوم تلاش بیشتر برای رونق کسب‌وکار و بهبود شاخص‌های اقتصادی استان خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف باید سبد اطلاعاتی گسترش داده شود و از همه ظرفیت‌های فنی و اجرایی بهره‌گیری کرد.

او با اشاره به مشکلات مخابراتی شهرک‌های صنعتی گفت: عدم شفافیت در تفکیک محدوده‌های شهرکی از جمله علل این مشکل است و اکنون در برخی زیرساخت‌ها در این مناطق نواقص وجود دارد.

 نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی حل مشکلات شهرک‌های صنعتی نیست افزود: انتظار از اعتبارات دولتی برای حل این مشکلات غیرمعقول است و حتی کل اعتبارت استانی هم پاسخگوی رفع مشکلات این بخش نیست.

او خواستار اولویت‌بندی برای حل مشکلات در این بخش شد و اظهار مرد: مشکل آب و برق شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی از جمله مباحث مورد پیگیری است که با افزایش ظرفیت انرژی در این منطقه رفع خواهد شد.

استاندار فارس حل مشکلات مالیاتی را از جمله ضرورت‌های کاری در این زمینه عنوان کرد و گفت: باید با قصورهای مدیریتی در زمینه مالیات برخورد شود و در این راستا از ایجاد هرگونه مشکل در ادامه فعالیت تعاونی‌ها و واحدهای تولیدی خودداری شود.

رحیمی احصا مشکلات و ارائه پیشنهادات مؤثر را از جمله راهکارها برای حل مشکلات این بخش دانست و افزود: در حل مشکلات باید هماهنگ و برنامه‌ریزی شده عمل شود و امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور به سمت ثبات پیش رود تا مسیر برای فعالیت‌های تولید و اقتصادی هموار شود زیرا با واقعیت‌هایی مواجه هستیم که به سیاست‌های ثبات دهنده نیاز دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود اولویت‌بخشی برای رفع نیاز داخلی استان در تولیدات پتروشیمی را خواستار شد و گفت: انتظار داریم فارس در همه زمینه‌ها اول باشد و امیدوارم در سال آینده با برنامه‌ریزی مناسب به این هدف دست یابیم.

 مصوبات چهل و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس

بر اساس مصوبات چهل و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس مقرر شد:

کارگروهی با محوریت دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری، اداره مخابرات، شرکت شهرک‌ها و شرکت‌های خدماتی شهرک‌های صنعتی تشکیل و موضوع مخابراتی آنان هر چه زودتر مرتفع شود.

اداره امور مالیاتی و دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری جلسه‌ای با حضور سازمان تعاون روستایی و شرکت غله برگزار نماید و موضوع آنها حل‌وفصل شود و تا آن زمان اداره امور مالیاتی اقدام به بستن حساب‌های شرکت تعاون روستایی نکند.

یک طرح منسجم و قابل‌قبول اجرایی در خصوص کدهای IRC به همراه پیشنهادات کاربردی با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی تهیه شود تا در سفر آتی وزیر بهداشت جهت بررسی و اتخاذ تصمیم ارائه شود.

دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نشست مشترکی با کارخانجاتی که در تأمین مواد اولیه وارداتی مشکل دارند برگزار کند. در خصوص مواردی مانند شکر، روغن، نهاده‌های دامی که به‌صورت موردی هستند، یک طرح عملیاتی توسط اتاق بازرگانی تهیه شود مشکلات این نهاده‌ها به همراه پیشنهادات کاردی جمع‌بندی و به وزارت صمت ارسال شود.

پتروشیمی شیراز در موضوع مواد اولیه بسته‌بندی موظف است در وهله نخست اولویت را مصرف استان در نظر گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه