رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

چشم‌انداز صادرات در 1400 از نگاه جمشید نفر

برای تسهیل صادرات، زیرساخت‌های مرزی را مهیا کنیم

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران وضعیت مرزها را نامساعد می‌داند؛ اما معتقد است: اگر فعالیت‌های صادراتی توجیه پیدا کند، صادرکنندگان آماده سرمایه‌گذاری در مرزها هستند.

سارا ترابی

خبرنگار
01 فروردین 1400
کد خبر : 37443
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران از شرایط مرزی کشور و زیرساخت‌های آن انتقاد کرد و خواستار توجه به توصیه‌های مشورتی بخش خصوصی در این حوزه شد.

جمشید نفر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: اگر فعالیت‌های صادراتی توجیه پیدا کند، صادرکنندگان آماده سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.

او ضمن انتقاد از وضعیت مرزها، نبود هماهنگی لازم و مدیریت واحد در گمرکات مرزی را موردتوجه قرار داد و از مسئولان و تصمیم‌سازان کشور خواست تا با توجه به اهمیت و ضرورت صادرات غیرنفتی به نظرات مشورتی بخش خصوصی که تخصصی و رایگان هستند، توجه کنند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران خاطرنشان کرد: مرزهای کشور ایمنی لازم را ندارند و اتفاقات اخیر در دو مرز دوغارون و ماهیرود افغانستان نشان داد که در این حوزه آمادگی مواجهه با حوادث ناگهانی را نداریم. همواره شاهد توقف چندین کیلومتری ماشین‌ها به دلیل قدیمی بودن دستگاه‌های اسکن هستیم درحالی‌که امروز در دنیا دستگاه‌هایی وجود دارند که 10 تریلر را در هر دقیقه اسکن می‌کند؛ اما در مرزهای ایران هر 10 دقیقه یک تریلر اسکن می‌شود. توقف طولانی‌مدت در مرزها، امنیت این ماشین‌ها را با توجه به نبود امکانات لازم مرزی به خطر می‌اندازد.

این فعال اقتصادی از پیشنهاد کمیسیون صادرات اتاق ایران به وزارت راه برای هوشمند سازی مرزها به‌ویژه برای محصولات فسادپذیر که کیفیت آنها در صورت توقف طولانی ممکن است تا 50 درصد کاهش پیدا کند، خبر داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: ایجاد سامانه نوبت‌دهی هوشمند در مرزها می‌تواند تا حد زیادی مشکلات امروز را در این بخش کاهش دهد. اگر ماشینی که قرار است از جنوب بیاید و از مرز بازرگان خارج شود، نوبتش را زودتر از طریق سامانه ثبت کند، می‌تواند بر اساس زمان‌بندی دقیقی در صورت نیاز در آخرین شهر بماند و متناسب با مسافت باقی‌مانده به سمت مرز حرکت کند. ایجاد نرم‌افزارهای هوشمند برای نظم‌دهی به مرزها بسیار مهم است.

او با بیان اینکه اگر در سال آینده همین یک مسئله را حل کنیم، شرایط صادرات تسهیل شده و انگیزه‌های صادراتی بهبود پیدا می‌کند، گفت: حل این مشکل به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که کار برای صادرکنندگان بصرفد، خیلی از این سرمایه‌گذاری‌ها که باید توسط دولت انجام شود به همت بخش خصوصی و خود صادرکنندگان انجام خواهد شد.

نفر، مدیریت واحد گمرکات مرزی توسط نماینده استاندار را پیشنهاد بعدی کمیسیون صادرات اتاق ایران در جلسات کارشناسی شورای عالی صادرت عنوان کرد و گفت: چون تمام کارکنان سایر قسمت‌ها در یک رده هستند و استاندار حکم ریاست جمهوری منطقه را دارد، می‌تواند اشراف خوبی روی امور داشته باشد و حرف اول و آخر را بزند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر این نکته که صادرات تا امروز مسئله اساسی کشور نبوده و در هیچ کجای کشور نگاه درستی نسبت به آن وجود نداشته، تصریح کرد: یکی از مشکلات دیرینه در بخش صادرات محصولات کشاورزی، نیاز آنها به کامیون‌های یخچال‌دار است. در حال حاضر برای صادرات این بخش در مرزها جابه‌جای کالا از یک کامیون به کامیون دیگر اتفاق می‌افتد که خود این جابه‌جایی، کیفیت کالا را به‌شدت کاهش می‌دهد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیاز به حل‌وفصل مشکلات ناشی از کمبود کامیون‌های یخچال‌دار را موضوعی قدیمی عنوان کرد که متأسفانه همچنان حل شده است.

بر اساس اظهارات او شاید برای برخی شرکت‌های حمل‌ونقل صرف نمی‌کند که هزینه بالایی را برای نیاز محدود به این کامیون‌ها، صرف کنند اما این مسئله را می‌توان با مشورت‌های بخش خصوصی برای همیشه حل کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته این موضوع را دنبال می‌کردیم و درنهایت از مراحل پایین به دفتر معاون اول رسیدیم و در جلسه‌ای حضور پیدا کردیم و شرکت تولیدکننده کامیون‌های یخچال‌دار متعهد شد با تسهیلات و قیمت ارزان حتی برای حمل‌ونقل بین‌المللی نیاز صادرات به این نوع کامیون‌ها را تأمین کند.

نفر افزود: حتی یکی از تشکل‌ها حاضر شد با این شرکت قرارداد یک‌ساله منعقد کند اما درنهایت اجرایی نشد چون تعهدات ایفا نشد و درنهایت شرکت تولیدکننده مدعی شد که نمی‌تواند برای رانندگان خود گذرنامه دریافت کند. متأسفانه دفتر کارشناسی معاونت ریاست جمهوری نیز ظرف 48 ساعت این پرونده را بست و گفت این مسئله جزو نیازها و اولویت‌ها نیست درحالی‌که این مشکل باید هرچه سریع‌تر حل شود.

او ابراز امیدواری کرد: صادرات محصولات کشاورزی که در سال 99 علی‌رغم افت صادرات در دیگر بخش‌ها رشد فوق‌العاده‌ای داشته بتواند در سال آینده با شرایط بهتری روبه‌رو شود.

در همین رابطه