رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی در شصتمین نشست مجمع سالیانه بانک مرکزی

بانک‌های ایرانی باید بتوانند با بانک‌های دنیا تعامل کنند

رئیس‌جمهوری می‌گوید: در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات ارزنده‌ای انجام شده؛ اما نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

26 اسفند 1399
کد خبر : 37478
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: باید بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قایل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.

مهمترین نکات این سخنراین را در زیر بخوانید.

-در دوره 1394 تا 1396 در هر فصل بالغ بر 700 هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک رقمی کردیم و در سال 95 رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.

- در سال 1397 از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال 97 تورم کشور 3 رقمی خواهد شد.

- اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم، شاهد تورم 3 رقمی هم می‌بودیم، با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال 97 و با ورود به سال 98 توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت.

- در طول سال 98 روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به نام همه گیری کرونا مواجه شدیم.

- کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت 3 سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است.

- این به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.

- راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.

- در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

- دولت 4 لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارایه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند.

- جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند.

- بانک مرکزی فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا را توأمان به دوش کشید.

-شفافیت و اطلاع رسانی اولین راه در مبارزه با فساد است، در این دولت اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گرفته است.

-کشورهای دوست برای کار با بانک مرکزی ایران باید دلشان قرص باشد و افتخار کنند؛ ایران در خط مقدم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در منطقه است، چرا آن را بیان نمی کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه