رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران

هر فرد و گروهی که مانع برداشتن تحریم شود، خیانت می‌کند

به‌گفته روحانی، تحریم تضییع حقوق مردم ایران است و باید جلوی آن گرفته شود. مردم باید به همه تسهیلات تجاری و مالی و بانکی خودشان دست پیدا بکنند.

27 اسفند 1399
کد خبر : 37510
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران و اعضای هیات دولت گفت: هر جناح، فرد و گروهی اگر یک ساعت پایان تحریم را به هر دلیلی به تأخیر بیندازد، خیانت بسیار بزرگی به تاریخ ملت ایران کرده و ننگ ابدی برای آن جناح یا فرد باقی خواهد ماند.

روحانی بابیان اینکه تحریم تضییع حقوق مردم ایران است و باید جلوی آن گرفته شود، گفت: امیدوارم اقلیتی که دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند توبه کنند و دست از تخریب بردارند و اگر چنین کنند دولت، هم بلد است و هم قادر است به تحریم پایان دهد.

مهم‌ترین نکات سخنرانی رئیس‌جمهوری را در زیر بخوانید.

-کرونا همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از شغل، اقتصاد و زندگی روزمره مردم را دچار مشکل کرد که برای هرکدام از این موارد برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دادیم و ازآنجایی‌که می‌دانستیم در مقابله با این ویروس کسی ما را یاری نخواهد کرد.

- با اتکا به توان داخلی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم تجهیزات موردنیاز خود را تأمین کنیم و در برخی زمینه‌ها در آستانه صادرات هستیم.

- دولت همچنین در حد توان تلاش کرد ازلحاظ اقتصادی کمک‌هایی را برای مردم و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده اختصاص دهد و در این راستا بیش از 120 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض و یا وام در اختیار مردم قرارگرفته و یک‌میلیون یورو هم به وزارت بهداشت و درمان برای تهیه تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

- درزمینهٔ خرید و ساخت واکسن کرونا هم اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده که امیدواریم سال آینده واکسن داخلی در اختیار مردم قرار بگیرد و بی‌تردید سال آینده سال بهتری در کنترل و مهار این بیماری خواهد بود.

- باوجود همه مشکلات در یک سال گذشته، درآمد حقوق‌بگیران ثابت را بیش از 40 درصد افزایش دادیم و همزمان همسان‌سازی نیز انجام گرفت، ضمن اینکه برای اشتغال روستایی و تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دادن روستائیان اقدامات بسیار خوبی انجام‌گرفته است.

- نمایی کار زشت و ناپسندی است در شرایط جنگ همه باید متحد و در کنار هم باشیم، نه اینکه یک نقطه‌ضعف را ترویج و بزرگ کنیم.

- انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد ازجمله اقدامات بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشور ثبت شد و می‌تواند تحول بزرگی در شرق کشور ایجاد کند

- دولت توانست یک آرزوی 40 ساله را برای افراد کم‌درآمد درزمینهٔ آب، گاز و برق رایگان محقق سازد و در بنزین گازوئیل و گاز و گندم به خودکفایی رسیده و در برنج و شکر در مسیر خودکفایی هستیم و به فضل الهی این مسیر را ادامه خواهیم داد.

-در بخش آب و برق درمجموع 81 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح‌شده و در بخش صنعت بیش از 70 هزار میلیارد تومان طرح به افتتاح رسیده است.

- آمریکایی‌ها به‌صراحت و بارها اعلام کردند که مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست‌خورده است و تأکید کردند که می‌خواهند به مسیر تعهد و برجام برگردند، البته صرفاً گفتن کافی نیست و منتظر عمل هستیم.

- تقریباً در همه کشورها به‌استثنای چند کشور، در این سال کرونایی همه این‌ها دارای رشد منفی بودند، حال این رشد منفی به‌طور متوسط در دنیا 3 تا 4 درصد است، ولی کشورهایی هستند که رشد منفی آن‌ها منهای 5 تا منهای 10 هم در بعضی از کشورها داریم. آ

-در سه‌ماهه اول رشد ما هم منفی بود، ولی تلاش بسیار خوبی در سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم شد که درنتیجه رشد اقتصادی 9 ماهه ما خوشبختانه مثبت شد.

-رشد اقتصادی 2.2 آمار قابل قبولی در شرایط تحریم است. در شرایط کرونا این یکی از افتخارات ملت و تولیدگران ما و تیم اقتصادی دولت است که در این زمینه تلاش بسیار زیادی کردند.

-تأخیر دربرداشتن تحریم خیانت است. هر جناح، فرد و گروهی اگر پایان تحریم را به هر دلیلی یک ساعت به تأخیر بیندازد، این خیانت است. البته امروز دلیل این موضوع فقط انتخابات 1400 است. به هر دلیل کسی بخواهد پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، خیانت بزرگ به تاریخ ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح و فرد باقی خواهد ماند.

-مردم ما کاملاً متوجه‌اند و می‌دانند این یعنی چه؟ تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و ما جلوی تضییع حقوق مردم را باید بگیریم. مردم باید به همه تسهیلات تجاری و مالی و بانکی خودشان دست پیدا بکنند.

در همین رابطه