رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

چشم‌انداز نفت ایران در انتظار احیای برجام

با آغاز مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام،منابع غربی ارزیابی می‌کنند که ممکن است ایران زودتر از انتظار به بازار نفت جهانی باز گردد؛ قبل از این عمده نفت ایران به چین صادر می‌شد.

21 فروردین 1400
کد خبر : 37682
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با آغاز مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام، منابع غربی ارزیابی می‌کنند که نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد. ژورنال نفت و گاز با اشاره به گزارش شرکت تحقیقات نفت کپلر نوشته است: شروع مذاکرات نشانه مثبتی از اتفاقات آتی است. ممکن است تهران و واشنگتن به‌زودی سر میز مذاکره بنشینند و اگر چنین اتفاقی روی دهد و به توافق برسند، حدود دو میلیون بشکه در روز نفت ایران می‌تواند به مجموع تولید اوپک افزوده شود.

«کوین رایت»، تحلیلگر شرکت کپلر در سنگاپور ماه گذشته گفته بود که واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته است و رشد ۱۲۹ درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت. معامله‌گران می‌گویند محموله‌های نفت ایرانی به دلیل تحریم‌ها ارزانتر هستند و در چین قیمت آنها معمولا سه تا پنج دلار در هر بشکه پایین قیمت نفت برنت است. این قیمت جذاب باعث شده است شرکت‌های چینی همزمان با صعود قیمت‌های جهانی، به افزایش خرید نفت ایران اقدام کنند.

از طرفی تحریم‌هایی که در زمان دولت دونالد ترامپ علیه صادرات نفت ایران وضع شد، باعث شد بسیاری از خریداران در سراسر جهان به‌دلیل واهمه از مجازات آمریکا، قادر به خرید نفت ایران نباشند. حالا با آمدن جو بایدن به‌نظر می‌رسد شرایط متفاوت‌تری در بازارای نفت جهانی تجربه خواهد شد.

 براساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌اند رسیدن به توافقی که به برچیده شدن کامل تحریم‌ها علیه ایران منجر شود، ماه‌ها زمان خواهد برد و گروه اوپک‌پلاس طی این مدت رویدادها را زیرنظر خواهد داشت و اگر لازم باشد سیاست‌ها را تغییر خواهد داد تا فضا را برای بازگشت نفت ایران به بازار فراهم کند. گلدمن‌ساکس همچنان به نفت خوش‌بین است و انتظار دارد علاوه‌بر 2میلیون بشکه تولیدی در روز که قرار است عربستان‌سعودی و متحدانش در فاصله ‌ماه مه تا ژوئیه احیا کنند، تقاضای قوی، افزایش تولید اوپک‌پلاس به میزان 2میلیون بشکه دیگر در روز در 3ماهه سوم را ایجاد کند. 

قبلا محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک هم به «ایسنا» گفته بود: ایران مشتریان سنتی خود را دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود، هر چند ممکن است که در کوتاه‌مدت نتواند به روال سابق بازگردد اما بازگشت ایران به بازار نفت و وقوع یک تحول امری شدنی است.

ایران در حال حاضر میزان نفت بیشتری از آنچه آمار رسمی نشان می‌دهند، صادر می‌کند که عمده آن به مقصد چین است. پس از رفع تحریم‌ها، آمار صادرات هم روشن‌تر خواهد شد. شاید مشکل بزرگتر برای تولیدکنندگان نفت آمریکا این باشد که صادرات نفت ایران به هند آغاز خواهد شد و جای بخشی از نفت آمریکا را می‌گیرد. هند پس از توقف خرید نفت ایران به دلیل تحریم‌های واشنگتن، به واردات نفت آمریکا پرداخت.

موضوعات :
در همین رابطه