رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وام 18 درصدی ناجی تولید نیست ادامه چاه و چرخه بدهکاری است

ارائه تسهیلات 18 درصدی در حوزه کسب و کار به هیچ وجه نمی تواند ناجی تولید کنندگان استان غیربرخورداری مانند ایلام باشد که بدهی معوق بانکی دارند.

15 شهریور 1395
کد خبر : 3775
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ارائه تسهیلات 18 درصدی در حوزه کسب و کار به هیچ وجه نمی تواند ناجی تولید کنندگان استان غیربرخورداری مانند ایلام باشد که بدهی معوق بانکی دارند.

شعبان فروتن، رییس اتاق ایلام

شعبان فروتن روز شنبه در حاشیه نشست شورای اشتغال ایلام با حضور ولی الله سیف در مصاحبه با ایرنا گفت: یکی از مسائل حوزه پولی و بانکی بخش تولید و بازرگانی استان تسهیلات یک ساله بدون تنفس است که این موضوع با توجه به وضعیت فضای کسب و کار ایلام هیچ دردی را دوا نمی کند.

وی پیشنهاد داد: برای کمک به فعالان حوزه صنعت و بازرگانی استان هایی مانند ایلام این تسهیلات دستکم به مدت پنج سال و با یک سال تنفس پرداخت شود که این موضوع می تواند در شکوفایی تولید و اقتصاد این مناطق و در مجموع کشور مفید واقع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام افزود: دولت همچنین می تواند یارانه پنج درصدی نرخ ترجیحی به هدف تشویق و حمایت از تولیدکنندگان بخش های گوناگون در نظر گیرد تا فرصت تازه ای برای فعالان این بخش راهم شود.

فروتن گفت: همچنین دولت می تواند برش استانی و برش بانکی را برای ارائه تسهیلات در قالب رونق تولید در نظر گیرد و سهم هر بانک را مشخص کند تا بانک ها در صورت کوتاهی در این زمینه پاسخگو باشند.
وی یادآور شد: با توجه به مسائل و موانع ایجاد شده برای برخی واحدهای صنعتی استان و کشور، بانک ها نباید هیچ طرح تولیدی را تملک یا مصادره کنند بلکه باید این واحدهای تولیدی از سوی خود بانک ها احیا شود زیرا بر اساس بخش نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همه بانک ها مسئولیت دارند که اگر واحدهایی را که در گذشته به تملک خود درآورده اند را باید دوباره به چرخه تولید بازگردانند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که حوزه تولید و فضای کسب و کار را زیر تاثیر قرار داده مقوله جرائم و دیرکردهای بانکی است که بانک تنها شش درصد از آنها را می بخشد، این موضوع هیچ گونه کمکی به فعالان اقتصادی استان نمی کند؛ پیشنهاد می شود بانک برای نجات تولید اصل وام و سود اولیه از متقاضی دریافت کننده تسهیلات و همه جرائم و سود دیرکردها را ببخشد.

فروتن گفت: بیشتر تسهیلات طرح رونق تولید در قالب سرمایه در گردش به طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد اختصاص می یابد و این در حالی است که این موضوع ایراد دارد، زیرا برخی از واحدها نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و نمی توانند از مزایای این طرح برخوردار شوند.
وی یاد آور شد: بررسی ها نشان می دهد برای نجات تولید و فضای کسب و کار استان ایلام چهار هزار میلیارد ریال در قالب سرمایه در گردش و 15 هزار ریال به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام (700 طرح) اعتبار نیاز است و در مجموع 20 هزار میلیارد ریال اعتبار می تواند صنعت زمین گیر شده استان ئایلام را زنده و دوباره به چرخه کار و تولید بازگرداند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات و چالش های حوزه تولید محدودیت اختیار بانک های استان در بررسی طرح های تولیدی است که انتظار می رود بانک مرکزی، بانک های عامل را مکلف کند که دست مدیران استانی بانک ها را برای همکاری با فعالان بخش خصوصی متناسب با نیاز مناطق باز بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام افزود: با این وجود جای خوشحالی است که در راستای بسته حمایتی و اقتصاد مقاومتی دولت یازدهم در این چند ماه اقدام ها و فعالیت های مهم و بسزایی برای رفع موانع و چالش های تولید و صنعت کشور انجام داده است.
فروتن تاکید کرد: تنها راهکار برون رفت از مشکلات موجود حوزه صنعت کشور و خروج از رکود عزم و اراده جدی دولت و مشارکت واقعی بانک ها است که نشانه های مثبت آن در حال تحقق و اجرایی شده است.
به گزارش ایرنا، به دنبال بسته حمایتی دولت و تحقق اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت و رفع موانع تولید در چند هفته گذشته 35 واحد تولیدی تعطیل و نیمه فعال در استان ایلام به چرخه تولید بازگشته است که این روند تا پایان سال جاری با شتاب برای ورود دیگر واحدهای صنعتی راکد ادامه دارد.
تاکنون درخواست های 200 واحد صنعتی و تولیدی استان برای برخورداری از تسهیلات بانکی در پایگاه بهین یاب ثبت و بررسی شده که برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی شدند.
معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات در راستای عمل به شعار اقتصاد مقاومتی و به دنبال رویکردهای دولت در خصوص بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی به چرخه کار و تولید انجام می شود.
220 واحد صنعتی و تولیدی استان تا پایان سال جاری زیرپوشش خدمات حمایتی، مالی و تسهیلاتی دولت قرار می گیرد که با این حمایت ها کار و تولید در ایلام دوباره رونق می گیرد.
بر اساس اعلام مسئولان حوزه تولید و صنعت ایلام، 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 183 واحد برابر 33 درصد از آنها اکنون نیمه فعال و یا تعطیل است.

تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه فعال استان به ترتیب 141 و 42 واحد است که در سال های گذشته برای اجرا و بهره برداری از واحدهای نیمه فعال و تعطیل ایلام به ظرفیت اشتغال چهار هزار و 516 نفر در مجموع بیش از 23 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

در همین رابطه