رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

حسن روحانی در دیدار با جمعی از خیرین و فعالان سازمان‌های مردم نهاد

سمن‌ها و خیرین باید سامانه‌ای تجمیع شوند

رئیس‌جمهور وجود هماهنگی بین سمن ها و خیرین را اقدامی لازم و ارزشمند دانست و افزود: اینکه سمن‌ها و خیرین در سامانه‌ای تجمیع شوند، یک اقدام ضروری است.

01 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37833
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوشنبه گذشته با جمعی از خیرین و فعالان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) از جمله جامعه نیکوکاری ابرار وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

روحانی با اشاره به اینکه احزاب و تشکل های سیاسی نیز در مسیر آگاه سازی و دموکراسی در جامعه وظایف و رسالت هایی برعهده دارند، گفت: مسائل سیاسی خود به خود با رقابت همراه است و همه فعالیت می کنند که قدرت را تصاحب کنند اما در بحث سمن ها و خیرین شرایط متفاوت است و اینگونه نیست که یکی بخواهد دیگری را از صحنه خارج کند و همه در کنار هم همکاری می کنند.

رئیس جمهور وجود هماهنگی بین سمن ها و خیرین را اقدامی لازم  و ارزشمند دانست و افزود: اینکه سمن‌ها و خیرین در سامانه‌ای تجمیع شوند تا از این طریق از فعالیت یکدیگر با خبر باشند و فعالیت های یکدیگر را هماهنگ کنند، یک کار ضروری است .

نکات کلیدی صحبت‌های رئیس‌جمهور در این نشست به شرح زیر است:

·  در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش ما تقویت سمن‌ها و بازکردن بیشتر راه و مسیر برای خیرین بوده است.

·  آمار و ارقام حکایت از این دارد که در این راه موفقیت‌هایی کسب شده است و سیاست دولت تدبیر و امید این بوده تا جایی که امکان دارد کارها در اختیار خود سمن ها و خیرین قرار داده شود.

· امروز با حمایت‍‌های انجام شده از سوی دولت، تعداد سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد از 4 هزار و 300 به 9 هزار و 800 تشکل افزایش یافته است؛‌ضمن اینکه سیاست دولت این بوده که تا جایی که امکان دارد، کار و اداره امور را به خود این تشکل‌ها واگذار کنیم.

· کار دولت بر مبنای مقررات، حقوق و ساعت کاری است و زمان و شرایط خاص خود را دارد، اما کار در تشکل‌های مردم نهاد و خیریه  عمدتاً داوطلبانه و بر مبنای نشاط و همدلی جریان دارد.

· مردم ایران که در حوادثی همچون سیل و زلزله حضور و مشارکت فعال خود را در کمک و یاری یکدیگر نشان داده اند، امروز هم با کمک‌های مؤمنانه در مسیر مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا قدم بر می‌دارند.

·  کار خیر و دسته جمعی، اقدام بسیار ارزشمندی است که در روزهای سختی و حتی رفاه و آسایش ضرورت دارد و وقتی یاری و کمک وجود داشته باشد، تحمل شرایط سخت زندگی به مقدار زیادی آسان می‌شود.

·حضور تشکل‌های مردم نهاد و کمک و یاری مردم و آسیب‌دیدگان ضروری است. جامعه نیازهای گوناگونی دارد و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه های مختلف می‌توانند در مسیر رفع نیازمندی‌های مردم مؤثر باشند، همچنان که اهدای عضو کار بسیار ارزشمندی است و به نوعی حیات بخشیدن به انسان است و در این زمینه فعالیت تشکل‌های مربوطه بسیار ارزشمند است و همچنان باید جامعه را به کمک و یاری همدیگر دعوت و تشویق کنیم.

· اقدامات زیربنایی بر عهده دولت است و با این کارها زمینه و بستر برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد فراهم می‌شود تا در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، بهداشت ، محیط زیست و مدرسه‌سازی فعالیت کنند.

·  یکی از افتخارات دولت این است که زمینه را برای فعالیت تشکل‌ها و سمن‌ها فراهم کرده است و معتقدیم کار اصلی در توسعه کشور بر عهده مردم و فعالان اجتماعی غیر دولتی است.

در این نشست علی اصغر خامنوی، مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار، ضمن بیان فعالیت های ابرار حوزه های گوناگونی چون توسعه روستایی، حمایت تحصیلی و مدرسه سازی، به اقدامات مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی در اتاق های بازرگانی اشاره کرد و گفت: «فعالان اقتصادی از دیرباز به فراخور نیاز، در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته اند به ویژه در حوادث غیرمترقبه ای چون سیل، زلزله و اخیرا هم در همه گیری ویروس کرونا، با ارائه کمک ها در کنار مردم و جامعه قرار گرفتند و هنوز هم این کمک ها ادامه دارد تا به امید خدا بتوانیم از این بحران هم به درآییم.»

او افزود: «از دیگر اقدامات ارزشمند و ماندگار پارلمان بخش خصوصی در حوزه اجتماعی، حمایت از ایجاد شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه است که امروز بیش از 180 سمن و خیریه را در خود جای داده است».

 

در همین رابطه