رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مهدی تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اقتصاد ایران دوران نوسان و تنش را پشت سر گذاشته است

مهدی تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: امروز اقتصاد ایران رکود و تورم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی شده است. یعنی از سه‌ماهه پایانی سال 1394 اقتصاد ایران شوک شدید کاهش درآمدهای نفتی را پشت سر گذاشته و وارد منطقه رشد شده است.

16 شهریور 1395
کد خبر : 3800
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مهدی تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: امروز اقتصاد ایران رکود و تورم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی شده است. یعنی از سه‌ماهه پایانی سال 1394 اقتصاد ایران شوک شدید کاهش درآمدهای نفتی را پشت سر گذاشته و وارد منطقه رشد شده است.

مهدی تقوی؛ اقتصاددان

فراموش نکنید که سال آغاز به کار دولت روحانی، یکی از تاریک‌ترین دوران‌ تاریخ اقتصاد ایران بوده است؛ شاید دوران جنگ تحمیلی شبیه این دوره باشد؛ به سختی می‌توان دورانی را در تاریخ اقتصاد ایران پیدا کرد که مثلاً در طول یک دوره زمانی هجده‌ماهه، اقتصاد کشور حدود 10 درصد کوچک‌تر شده باشد. دولت یازدهم، اقتصاد ایران را در قعر پرتگاه سقوط تحویل گرفته است. این را مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید.

تقوی می‌گوید: «اقتصاد ایران قبل از دولت یازدهم، درگیر رکود، تحریم، رشد منفی و عدم فروش نفت و بلوکه شدن اموال بود.» او توضیح می‌دهد: «معنای رکود در اقتصاد روشن است: صفر یا منفی بودن رشد اقتصادی در دو فصل پیاپی به معنای رکود است، این برای اقتصاد یک کشور به معنای قرار گرفتن در لبه پرتگاه است؛ درحالیکه اقتصاد ایران از این مرحله عبور کرده است.»

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است:‌ «امروز اقتصاد ایران رکود و تورم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی شده است. از سه‌ماهه پایانی سال 1394 اقتصاد ایران شوک شدید کاهش درآمدهای نفتی را پشت سر گذاشته و وارد منطقه رشد شده است، این رشد در سه‌ماهه اول امسال تداوم داشته و در سال 1395 بین چهار تا شش درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.»

تقوی می‌گوید: «اقتصاد ایران از پیچ تاریخی خطرناک خود عبور کرده است. یعنی اگر در حوزه اقتصاد، ماموریت حسن روحانی را خروج کشور از بحران تعریف می‌کردیم، این ماموریت انجام شده است. کارنامه دولت در حوزه برجام، کارنامه دولت در حوزه ایجاد ثبات و رونق اقتصادی اثر برجام بر اقتصاد قابل تقدیر است.»

او به اثرات توافق هسته‌ای بر اقتصاد اشاره می‌کند: «توافق هسته‌ای یک روند مخرب در اقتصاد ایران را متوقف کرد و چشم‌انداز بسیار تیره‌ای را که پیش‌روی فعالان اقتصادی بود، تغییر داد. از همان روز انتخاب روحانی، روندهای مخرب در بازار ارز، بازار سفته‌بازی، افزایش تورم و... متوقف شد و در بسیاری از حوزه‌ها رو به بهبود رفت.»

او تاکید می‌کند: «اقتصاد کشور دیگر تصمیات هیجان‌زده را به خود نمی‌بیند؛ اما من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای نمی‌خواهد رونق و رشد را در اقتصاد ایران ببیند؟ از طرف دیگر، اقتصاد ایران درگیر مشکلات ساختاری است و این مشکلات در یک‌سال و سه‌سال حل نمی‌شود.»

تقوی می‌گوید: «ما باید اجازه بدهیم آرامش بر فضای اقتصادی حاکم شود و در این آرامش بتوان وضع اقتصاد ایران را به رشد لازم و کافی رساند. در سایه امنیت، ثبات و آرامش دولت می‌تواند عملکرد مناسب‌تری از نظر اقتصادی از خود به نمایش بگذارد.»

موضوعات :
در همین رابطه