رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی‌اصغر قائمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

باید به مدیریت یکپارچه شهری دست پیدا کنیم

هوشمند شدن شهر، نیاز به تغییرات اساسی در ساختارهای موجود دارد، از فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری گرفته تا تلاش برای افزایش سواد دیجیتال در آحاد شهروندان.

26 خرداد 1400
کد خبر : 38207
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شهر هوشمند، زیست‌پذیرتر است و شهروندان آن وقت کمتری را صرف فعالیت‌های غیر ضروری می‌کنند. کلانشهرها، راهی به جز هوشمند شدن ندارند؛ این حقیقتی بود که به نظر می‌رسد همه مجبور به پذیرش آن در روزگار شیوع کرونا شدند. در روزگار پاندمی مشخص شد که کشورهای با زیرساخت فناوری توسعه یافته، تاب‌آوری بهتری داشتند و کمتر از تکانه کرونا آسیب دیدند. البته برای داشتن شهر هوشمند، فقط زیرساخت فناوری تعیین کننده نیست، افزایش فرهنگ و سواد دیجیتال جامعه خیلی مهم‌تر از فناوری‌هاست. درباره فواید هوشمند شدن شهرها و راه‌های تحقق کامل این مطالبه، اتاق ایران با  علی اصغر قائمی گفت‌وگو کرده است. 

شعارها در حوزه هوشمند شدن کلان‌شهرهایی مثل تهران بارها و بارها داده شده است اما به نظر می‌رسد راستی آزمایی امکان تحقق این وعده‌‌ها چند مقدور نیست. چه مدلی می‌تواند طراحی شود که برای بررسی فاکتورهای هوشمند شدن شهر سنجش‌پذیر باشد؟

مدل‌های متنوعی برای سنجش میزان هوشمند شدن شهر وجود دارد. زیست پذیری اصلی ترین فاکتور تحقق شهرنشینی خوب است. مردم برای اینکه بتوانند در شهر زندگی کنند باید فعالیت‌ها که به شکل روزمره با آن سر و کار دارند از راه کم هزینه انجام شود. پروانه کسب، پروانه ساخت و ساز، مجوز شروع یک فعالیت نباید در پیچ و خم‌های اداری بیفتند. نباید صدور جواز ساخت و ساز، 200 روز به طول بیانجامد.

بانک جهانی زیرمجموعه‌ای دارد به نام doing business که تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که ایران در سال 86، تهران به نمایندگی ایران، 176 امین شهر هوشمند جهان و در قعر جدول ایستاده بود. در سال 96 این رتبه به 25 رسید و امروز نیاز به بهبود این رتبه داریم.

فراهم کردن زیرساخت به معنای هوشمند شدن شهر نیست. حتی ممکن است زیرساخت‌ها و هزینه‌های انجام شده برای هوشمند شدن یک شهر به نتیجه نرسد و آن شهر با وجود همه امکانات عقب گرد کند. این رویه را چطور آسیب‌شناسی می‌کنید؟

مدیریت جزیره‌ای می‌تواند یک شهر را با وجود همه امکانات به عقب براند. زیرساخت اگر وجود داشته باشد و رفتار غلط باشد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. شورای جدید باید رفتار منسجم و یکپارچه‌ای را در پیش بگیرد.

 سامانه‌هایی مثل تهران من برای خرید طرح ترافیک، پرداخت عوارض و... یا اپلیکیشن  فون‌پی برای پرداخت کرایه تاکسی آنلاین و ... از نتایج پیگیری شورای اخیر در تحقق شهر هوشمند است. اما هنوز بخش‌های بسیاری از پایتخت نیاز به هوشمند شدن و پیوستن به این جرگه را دارند. اولویت شما در دستور کار قرار دادن کدام فعالیت‌ها و خدمات است؟

بخش بسیار مهم و اولویت اصلی برای من مساله مدیریت واحد شهری است. جای این بخش در تهران بسیار خالی است.لایحه این موضوع به مجلس هم رفته است و به زودی تبدیل به قانون می‌شود و انشالله محقق خواهد شد.

همه به دنبال تحقق این شعارند. هیچ شورایی در تمام این چند سال ادعا نکرده است که با مدیریت یکپارچه شهری مخالف است. شما به عنوان کسی که قرار است کاندید انتخابات شورای شهر شود، این خواسته همیشگی را چطور عملیاتی می‌کنید؟

استقرار مدیریت واحد شهری بسیار سخت و پیچیده است. در مدیریت واحد شهری، شهرداری تبدیل به رئیس کل شهر می‌شود. آب، برق، مخابرات، آموزش پرورش، بهزیستی و ... همه ذیل  شهرداری قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه نوع حاکمیت ما در کشور متمرکز است، ساماندهی ارتباط طولی و عرضی این واحدها با شهرداری همواره در تهران دچار مشکل بوده است. برای حل این بحران باید مدیریت یکپارچه شهری را راه اندازی کنیم.

در همین رابطه