رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

حسین سلاح ورزی در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

حل مسئله FATF مکمل فرایند بازگشت ایران به زنجیره اقتصاد بین‌المللی است

نائب رئیس اتاق ایران، رفع تحریم‌ها برای بازگشت ایران به زنجیره اقتصادی بین‌المللی را ضروری اما ناکافی دانست و حل مسئله fatf را یک مکمل اصلی برای این فرایند عنوان کرد.

22 خرداد 1400
کد خبر : 38453
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با حضور حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق ایران و قائم‌مقام شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور برگزار شد.

 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از راه‌اندازی تالار بورس منطقه‌ای در استان مرکزی با هدف استفاده از بازار سرمایه برای رشد و توسعه اقتصادی این استان خبر داد.

حسین سلاح‌ورزی در این نشست افزود: راه‌اندازی این تالار نیازمند تأمین یک مکان مناسب است و با توجه به اینکه استان مرکزی قطب صنعت کشور محسوب می‌شود، با راه‌اندازی تالار بورس منطقه‌ای می‌توان بستر مناسب برای حضور شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در بورس و توسعه آنها را فراهم کرد.

قائم‌مقام شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در بخش دیگری از سخنان خود، برنامه‌ریزی هدفمند شورای گفت‌وگوی استان مرکزی برای شرایط پساتحریم را قابل‌تقدیر عنوان کرد و گفت: تجربه برجام نشان داد که بسیاری از شرکت‌های خارجی تمایل به مبادلات تجاری و اقتصادی با شرکت‌های ایرانی دارند بنابراین چگونگی استفاده از ظرفیت‌ سرمایه‌گذاری خارجی در استان در شرایط پست‌ترین باید موردتوجه قرار گیرد.

سلاح‌ورزی افزود: رفع تحریم‌ها برای بازگشت ایران به زنجیره اقتصادی بین‌المللی اگرچه ضروری است اما کافی نیست و حل مسئله FATF یک مکمل اصلی برای این مسئله مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

او اظهار کرد: جایگاه کشورمان در رقابت‌پذیری و آزادی اقتصادی و فساد زیبنده نیست و باید با یک نهضت مقررات زدایی در راستای اصلاح شرایط از سوی قوای سه‌گانه اقدام شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: عملکرد خوب شورای گفت‌وگوی استان مرکزی در سطح کشور و سطح ملی خوب بوده و استان توانسته رتبه برتر را در ۶ ماهه دوم سال گذشته به خود اختصاص دهد.

سلاح ورزی افزود: در ۴ سال گذشته با توجه به شرایط تحریمی، مجموعه اقتصادی استان در کنار تعامل با بخش خصوصی عملکرد قابل قبولی داشته است.

او ادامه داد: متوسط صادرات نفتی استان حدود یک میلیارد دلار و پایین بودن نرخ بیکاری در استان و بهبود جایگاه استان در شاخص‌های کسب‌وکار نوید یک بستر خوب برای توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش تولید ناخالص در استان باشد.

در بخشی از این نشست، رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: برنامه‌ریزی برای جهانی‌شدن و افزایش مبادلات با کشورهای مختلف پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

ناصر بیکی افزود: برای نجات تولید و اقتصاد ملی باید سیاست‌های داخلی و خارجی کشور بر اساس برنامه‌ریزی‌های اقتصادی تنظیم شود، بدون برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی در عرصه بین‌الملل استفاده از فرصت‌های مرتبط موفقیت دور از انتظار است.

او ادامه داد: در دوران پساتحریم باید با استفاده از ظرفیت مراکز علمی استفاده کرد و اگر به اقتصاد جهانی و بین‌المللی روی آوریم، یکی از بازه‌های اقتصاد را طی خواهیم‌ کرد که اگر غیرازاین باشد در همین مرحله باقی خواهیم ماند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تصریح کرد: امروز سطح مبادلات تجاری آمریکا و اروپا به بیش از یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار در سال رسیده و مبادلات آمریکا و کانادا نیز ۲ میلیارد دلار است که بیانگر جهانی‌شدن مبادلات اقتصادی است و برای رسیدن به بازارهای جهانی باید برنامه‌های کارشناسی اتخاذ شود.

بیکی اظهار کرد: تا سال ۱۹۹۰ جهان به ۲ قطب شرق و غرب تقسیم می‌شد، اما بعد از آنها چین هم به جمع قدرت‌های اقتصادی جهانی پیوست و تنها را بازنماندن از این مثلث اقتصادی باید جایگاه خودمان را در آن پیدا کرده و با افزایش صادرات و واردات خط تولید زمینه توسعه اقتصادی کشورمان را فراهم کنیم.

او اضافه کرد: بدون شک با گفت‌وگو و تریبون نمی‌توانیم جایگاه ویژه اقتصادی در جهان داشته باشیم و لازمه این مهم استفاده از ظرفیت‌های علمی و هم‌افزایی و همکاری بیش‌ازپیش دولت و بخش خصوصی و تصمیم‌گیری‌های کارشناسانه است.

موضوعات :
در همین رابطه