رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

آیت الله مجتهد شبستری در جمع روسای اتاق‌‌های سراسر کشور عنوان کرد

ضعف اقتصادی، زمینه‌ساز ضعف فرهنگی است

آیت الله مجتهد شبستری در جلسه با روسای اتاق های سراسر کشور در تبریز ضمن اشاره به اهمیت پیشرفت فرهنگی جامعه، نسبت به اهمیت رشد مالی و اقتصادی به عنوان پشتوانه ای برای مسائل فرهنگی تاکید کرد.

18 شهریور 1395
کد خبر : 3846
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسای اتاق های سراسر کشور صبح پنجشنبه 18 شهریور با آیت الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی دیدار کردند.

آیت الله  مجتهد شبستری یکی از عوامل اقتدار ملی در کشورهای مختلف را، مسایل اقتصادی دانست و  گفت: اگر کشوری از نظر نیروی نظامی، فرهنگی، نظم و  ابعاد دیگر وضع مطلوبی داشته باشد اما از نظر اقتصادی ضعیف باشد، با مشکل مواجه خواهد شد.

آیت الله شبستری با بیان اینکه امام علی (ع) 14 قرن پیش گفته اند فردی که از نظر اقتصادی ضعیف باشد از نظر فرهنگی هم ضعیف خواهد بود، گفت: در دین ما  همیشه توصیه به رفتن به سوی اقتصاد سالم بوده  تا افراد با رفاه و آسایش زندگی کنند و در مقابل کشورهای دنیا خوار و ضعیف نباشند. وی افزود: ما باید هم از نظر مسایل فرهنگی و هم از نظر مسایل مالی پیشرفت داشته باشیم.

امام جمعه تبریز یکی از مشکلات اساسی کشور را واردات بی رویه دانست و گفت: خود هیئت دولت هم مکررا این موضوع را مطرح کرده، اما در عمل مبارزه جدی با این موضوع را لمس نمی‌کنیم و طبیعی است با واردات بی رویه کالا، تولید داخلی ما رشد نکند.

وی همچنین به موضوع نرخ ارز اشاره کرد و گفت: ثابت نبودن نرخ ارز باعث بروز مشکلات زیاد و بلاتکلیفی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین پیرامون دریافت و اخذ مالیات در کشور گفت: اتکای به نفت برای اقتصاد کشور خطر ناک است اما از طرفی هم دریافت بسیار مالیات، فرار مالیاتی بیشتر را در پی داشته و از طرفی فعالیت اقتصادی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران سخت می کند. آیت الله شبستری در این زمینه تصریح کرد: شیب افزایش مالیات، باید کند باشد و مالیات با شیب تند افزایش پیدا نکند.

وی در رابطه با دادن یارانه نقدی به مردم گفت: دادن یارانه نقدی شاید به صلاح  نباشد و یارانه ها باید صرف کمک به تولید شود چرا که رکن اصلی اقتصاد مقاومتی رونق تولید است.

امام جمعه تبریز، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: فعالان اقتصادی باید کیفیت کالاهای تولیدی خود را افزایش بدهند تا توان رقابت با تولیدات کشورهای دیگر را داشته باشند؛ علت اینکه کالاهای ایرانی در دنیا مشتری زیادی ندارند، همین موضوع کیفیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله مجتهد شبستری که خود در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم را برعهده داشته، لزوم انسجام دولت و مجلس و بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد و گفت: مجلس، دولت و فعالان اقتصادی با عزم جدی و همکاری یکدیگر می توانند بر مشکلات اقتصادی فایق آیند. مجلس با اصلاح و یا تدوین قوانین مطلوب، و دولت هم با تصویب و ابلاغ آیین نامه و بخشنامه‌های مطلوب و ضروری می‌توانند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنند.

آیت الله مجتهد شبستری خطاب به روسای اتاق های سراسر کشور گفت: شما فعالان اقتصادی باید طرح ها و پیشنهادات خود را مکتوب به هیئت دولت و مسئولان اقتصاد کشور ارایه دهید؛ به گفتن شفاهی اکتفا نکنید و پیگیری های لازم را به طور مستمر و به صورت مکتوب انجام دهید تا مشکلات برطرف شود.

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به توسعه و پیشرفت ژاپن گفت: رمز پیشرفت ژاپنی‌ها پرتلاش بودن و درونی شدن فرهنگ کار در کشورشان است؛ در کشور ما هم باید فرهنگ پرکاری و تلاش فراوان ترویج شود و این موضوع به طور حتم در اقتصاد کشور نقش موثری خواهد داشت.

صمد حسن زاده، رئیس اتاق تبریز، در مورد آیت الله مجتهد شبستری گفت: ایشان چند سال ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را عهده‌دار بودند و  تجربیات بزرگی در حوزه اقتصاد کشور داشته و اشراف زیادی به این حوزه دارند.

رئیس اتاق تبریز افزود: در چند سال گذشته اقتصاد کشور وضعیت خوبی نداشته اما در اتاق‌ها همیشه نهایت تلاش برای رفع مشکلات و نارسایی‌ها به عنوان مشاورین سه قوه انجام می‌شود و ما انتظار داریم  شما با ارتباط خود با سران دولت و مجلس به اتاق ها برای رفع مشکلات در حوزه اقتصادی و هماهنگی های بیشتر، کمک کنید.

عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات اقتصاد کشور است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، نیز طی سخنانی در حضور آیت الله مجتهد شبستری گفت: منطقه آذربایجان و تبریز آغازگر تحولات تاریخی کشور بوده است به طوری که بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی از آذربایجان شروع شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تنها راه نجات اقتصاد کشور را عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مسایل اقتصادی چند سالی است که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته و امسال هم بر مساله اقتصادی بسیار تاکید داشتند؛ در شرایط کنونی هم مقام معظم رهبری، هم دولت و هم مجلس روی مسایل اقتصاد مقاومتی تأکید دارند.

شافعی خطاب به امام جمعه تبریز گفت: ما می‌دانیم که شما و مجموعه کشور از اوضاع اقتصادی و اثرات اجتماعی آن آگاه و  بر روی این مسایل حساس هستید همچنین از اظهار نظرهای شما به ویژه اظهار نظرهایی که در مورد مناطق آزاد کرده‌اید، آگاه هستیم.

رئیس اتاق ایران گفت: شما علما، رهبران معنوی کشور هستید و نصایح و توصیه های شما بالاتر از دستورالعمل های رسمی روی توده مردم اثر می گذارد و همه به راهنمایی و فرمایشات و نظرهای شما اعتقاد دارند.

شافعی افزود: علما در مردمی کردن اقتصاد نقش سازنده‌ای دارند و امیدواریم که در این ارتباط شما و سایر علما با درک موقعیت و با وحدت بامجموعه اقتصاد کشور به گذر از وضعیت خطیر کنونی کمک کنید. ما می توانیم با یک انسجام و همدلی با مسئولان کشور، آینده کشور را به مرتب بهتر از گذشته بسازیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین موضوع تمرکز زدایی را مورد توجه قرار داد و گفت: تمرکز زدایی و توجه به مناطق مختلف و توسعه منطقه‌ای باید مورد توجه قرار گرفته و در برنامه های توسعه ای کشور لحاظ شود. وی افزود: حمایت شما در جلوگیری از تمرکز گرایی، اثرات مطلوبی را هم در حوزه اقتصادی و هم در سایر حوزه ها خواهد داشت.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، نیز طی سخنانی گفت: شما در صحبت های خود موضع‌گیری های خوبی در مسایل اقتصادی دارید و این موضوع برای ما، فعالان اقتصادی بسیار مطلوب است. مانند اظهار نظرهای شما در مورد لایحه مناطق آزاد.

وی افزود: با توجه به اینکه بحث بر سر این موضوع مجدداً در مجلس آغاز شده بسیار خوب است که از افرادی مانند شما که موضوع را از نزدیک لمس کرده اید و می‌دانند این تصمیم گیری ها چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد، به عقلانی شدن این تصمیم کمک می‌کنند.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در حال حاضر قوانینی در مجلس و تعدادی هم در دولت در حال بررسی  است. مانند قانون کار که با گذشت 37-38  سال، دولت و مجلس به خودشان جرات اصلاح آن را نداده‌اند اما اخیرا در مجلس مطرح شده است.

سلطانی افزود: همچنین قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در مجلس در حال پی‌گیری است که اتاق هم دراین زمینه تلاش‌های بسیاری داشته و اگر این راهبرد و تغییر ریل با دقت و هوشمندی با طمانینه انجام نشود می‌تواند به اقتصاد و تولید  کشور ضربه بزند.

سلطانی خاطر نشان کرد: در شرایطی که نرخ بیکاری جوانان 25 درصد است و از نظر بیکاری شرایط کشور بغرنج است، یکی از کلیدهای حل مشکل بیکاری، اصلاح قانون کار است.

نایب رئیس اتاق ایران عنوان کرد: استدعای ما این است که درباره اصلاح قوانین مختلف در مجلس و دولت، به مدیران استانی و نماینده های استانی در مجلس اظهار نظر و پیشنهادهایی در رابطه با این قوانین بدهید تا تصمیم گیری ها بر اساس جمع نظراتی باشد که از سراسر کشور اخذ می شود.

در همین رابطه