رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق بجنورد در جلسه شورای گفت‌وگوی استان

فعال‌سازی معادن خراسان شمالی باید در دستور کار قرار گیرد

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد با بیان اینکه به فعال‌سازی معادن استان خراسان شمالی کمتر توجه شده است، بر ضرورت توجه و حمایت از این بخش تأکید کرد.

04 مهر 1400
کد خبر : 39735
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد در خصوص بررسی دلایل افزایش بی‌رویه قیمت سیمان و مشکلات صنایع وابسته، گفت: با توجه به بحران قطعی برق در کشور طی یکی دو ماه اخیر برخی صنایع ازجمله سیمان را با مشکل مواجه کرده و باعث شده میزان عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک‌سوم برسد.

سعید پورآبادی در ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی افزود: وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تا میزان قطعی برق‌های پی‌درپی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این راستا برق صنایع فولادی و سیمانی قطع و یا محدود شد و سرانجام این ماجرا به کمبود و گرانی سیمان انجامید.

در ادامه پورآبادی با اشاره به همراه بودن همیشگی سازمان صمت با اتاق بجنورد و فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی گفت: حوزه فعال‌سازی معادن استان کمتر توجه شده و با توجه به گرانی ماشین‌آلات و تجهیزات این بخش فعالان معادن امکان به‌روزرسانی تجهیزات خود را نداشته بنابراین توجه و حمایت از این حوزه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: سلب صلاحیت از بهره‌بردار کمکی به حفظ سرمایه‌گذاری در استان نمی‌کند و راهکار فعالیت معادن در نظر گرفتن امکانات خاص و ویژه برای فعالان بخش معادن است.

پور آبادی همچنین در مورد قوانین نظام بانکی در خصوص حمایت و پشتیبانی از تولید افزود: قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 62 مصوب شده و سال 63 به اجرا گذاشته شده است ولی در زمینه امهال بدهی‌های بانکی تصمیمی اتخاذ نشده است که این موضوع موجبات سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها در این زمینه را در پی داشته که این امر مشکلات عمده‌ای برای مردم در بر داشته است.

وی افزود: بعضی از بانک‌ها عملاً سود تسهیلات را به اصل مبلغ تسهیلات افزوده به انضمام وجه التزام با عنوان تسهیلات جدید برای تسهیلات گیرندگان خود محاسبه و عملاً مصداق بارز سود مرکب که بارها حتی توسط مراجع تقلید نیز منع شده را از مردم مطالبه می‌کنند.

اعمال‌نظر سلیقه‌ای بانک‌ها مانعی در حوزه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: اعمال‌نظر سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت قسمتی از بدهی بانکی جهت تقسیط موجب بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان شده است.

محمود قنبری افزود: سود مرکب، جریمه شش درصدی و دریافت پیش‌پرداخت برای وام بعدی به‌طور سلیقه‌ای از سوی بانک‌های عامل از اشکالات قوانین بانکی است که تولیدکننده را دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی برای کمک به واحدهای تولیدی از محل جمع‌آوری سپرده‌های خرد مردم است، افزود: بانک‌ها در هنگام پرداخت تسهیلات باید توجیه اقتصادی طرح‌ها و اهلیت سرمایه‌گذار را به‌خوبی بررسی کنند چراکه غفلت از این موضوع موجب از بین رفتن واحد تولیدی و اشتغال می‌شود.

مهرداد داودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان خراسان شمالی نیز در این جلسه در خصوص مشکلات تولید سیمان و صنایع وابسته پیرو جلسات متعدد که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد اشاره کرد و گفت: سازمان صمت و تنظیم بازار و بازرسی استان به تشکیل تیم فوری بررسی این موضوع پرداخت که مسائل و مشکلات حوزه سیمان را با موضوع ارائه سیمان در بورس و همچنین بحث قطعی برق صنایع تولیدی سیمان شناسایی که با پیگیری بی‌وقفه این اداره و تیم بازرسی آرامش نسبی به بازار سیمان برگشته و عملاً در هفته گذشته سیمان ارائه شده به بورس حدود 40 هزار تن اعلام کرده که تقریباً 17 هزار تن از این مقدار در استان خریداری و مصرف شده و مازاد این مقدار موجود است و صنایع وابسته هیچ‌گونه کسری در این حوزه از حیث تأمین سیمان مصرفی با نرخ مصوب نداشته است.

 وی افزود: اگر در حوزه صنایع تولیدی سیمان مشکل غیرقابل‌پیش‌بینی به وجود نیاید ما هیچ‌گونه مشکلی در تأمین و عرضهٔ سیمان استان نخواهیم داشت.

 مهدی روحانی، رئیس انجمن پیمانکاران استان نیز در خصوص مشکلات حوزه سیمان نحوه فروش و نحوه قیمت‌گذاری آن و اظهار کرد: با تنش ایجاد شده در بازار قیمت سیمان صنایع وابسته نیز افزایش قیمت افسارگسیخته‌ای را در این فرصت داشته که با توجه به بازگشت قیمت سیمان به حالت مشابه قبل از افزایش قیمت همچنان با قیمت بالا اقدام به فروش اقلام خود کرده و کاهش قیمتی را شاهد نبوده‌ایم که این امر ضررهای سنگینی را در عرصه‌های ساختمانی و تولیدی در پی خواهد داشت.

موضوعات :
در همین رابطه