رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

افزایش تورم چند عاملی است نه تک عاملی

مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: افزایش تورم نقطه به نقطه عوامل متعددی دارد؛ آثار برخی از تصمیمات درست و ساختاری دولت، افزایش نسبی تورم است.

25 شهریور 1395
کد خبر : 3985
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: افزایش تورم نقطه به نقطه عوامل متعددی دارد؛ آثار برخی از تصمیمات درست و ساختاری دولت، افزایش نسبی تورم است.

فاطمه مقیمی؛ عضو هیات رییسه اتاق تهران

آیا غول دربند تورم به حرکت درآمده است؛ و برای کنترل آن چه باید کرد؟ سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «آمار ماه‌های اخیر نشان از افزایش محدود تورم نقطه به نقطه دارد؛ اما افزایش تورم را نباید به‌صورت تک‌عاملی بررسی کرد.»

مقیمی اولین عامل را در افزایش تورم نقطه‌به نقطه، رابطه نرخ سود بانکی با آن می‌داند: «نرخ سود بانکی آثار مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر شاخص‌هـای اقتصـادی دارد. اغلـب این تأیثرات در زیر چتر سیاست پولی تعریـف مـی‌شـود و تعـداد انـدکی نیـز محصـول سیاست‌های مالی دولت است.»

مقیمی می‌گوید: «سه شاخص تورم، اشـتغال و سـرمایه‌گـذاری از مهمترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور است که دولت‌ها با سیاسـت‌هـای پولی و مالی سعی در هدایت این سه شاخص به‌سمت دامنه مطلوب دارند. طی سال‌های اخیر، سیاست کاهش نرخ سود بانکی با هدف کاهش تـورم، افـزایش سرمایه‌گذاری و در نتیجه کـاهش بیکـاری در کشـور دنبـال شـد. اما کاهش نرخ سود بانکی بر نرخ تورم یا تقـدم و تأخر این دو شاخص بر یکدیگر مشخص است.»

به‌گفته مقیمی، با کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه‌گذاری و در نتیجه تولید افـزایش و به دنبال آن تورم کاهش یافته و زمینه اشتغال پایدار فراهم می‌شـود. اگرچه برخـی اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که با کاهش نرخ سود بانکی در وضعیت تورمی، منابع بانکی به‌سمت فعالیت‌های غیرتولیدی سوق می‌یابـد، یا سپرده‌های بلندمدت به سپرده کوتاه‌مدت تبدیل می‌شود و عمـلاً زمینـه را بـرای افـزایش تـورم و بیکاری فراهم می‌کند.

مقیمی، رئیس هیأت مدیره شورای مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، می‌گوید: «اقتصاد ایران در زمان شروع به کار دولت یازدهم از چند بیماری مهلک رنج می‌برد: رکود، تورم و رشد منفی. اما این مشکلات کنترل شده است. تورم از حدود 39درصد به زیر 10 درصد رسیده، رشد اقتصادی مثبت شده و رکود کنترل شده است. اما دولت باید به‌دنبال سیاست اقتصادی مناسب و راهکارهای بلند مدت باشد. داشتن یک سیاست اقتصادی مناسب و منسجمی در بلندمدت غیرقابل اجتناب است.»

عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: «عامل دیگر  در افزایش تورم، دریافت چهار درصدی مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا و افزایش برخی از تعرفه‌هاست که می‌تواند زمینه را برای بالارفتن تورم فراهم کند. یا تک‌نرخی شدن ارز از عواملی است که می‌تواند سبب افزیش تورم شود.»

مقیمی به سیاست‌های کلان اشاره می‌کند و به تعرفه‌هایی که در حمل‌ و نقل افزایش یافته است. او معتقد است: «همه این سیاست‌ها، تاثیر خود را در جای دیگر، یعنی قیمت تمام شده کالا یا خدمات و در تورم جهشی نشان می‌دهد.»

او تاکید می‌کند: «اما تورمی که در نتیجه آن تناسب عرضه و تقاضا به هم نخورد یا اینکه به طور مستقیم بر قدرت خرید مردم تاثیر نگذارد خیلی جای نگرانی ندارد.»

راهکار کدام است؟ مقیمی می‌گوید: «تصمیم‌های بزرگ، جسارت می‌خواهد و توان روبرو شدن با عوارض آن. دولت باید بتواند به اصلاح ساختار دست بزند.»

او یکی از تصمیم‌های بزرگ را اصلاح نظام بانکی، تنظیم نرخ سود بانکی، تک‌نرخی کردن ارز می‌داند؛ اگرچه ممکن است در مدت معینی این تصمیم، سبب افزایش تورم شود.

او به سیستم پرداخت یارانه‌های اشاره می‌کند که در دنیا به آن الزام است؛ اما در ایران طوری برنامه‌ریزی و عمل شد که عوارض سنگینی بر اقتصاد و جامعه تحمیل کرد.

 مقیمی معتقد است: «باید نحوه اجرای تصمیم، زمان و مکان اجرای یک تصمیم مورد توجه باشد تا به درستی مدیریت شود و نتیجه مطلوبی از آن تصمیم حاصل شود و تصمیم درست عوارض نادرستی در پی نداشته باشد. امروز هم دولت باید تصمیم‌های خود را با اعتدال و به دور از رفتارهای هیجانی ادامه دهد تا تصمیم درست، در زمان نادرست عوارض سنگین نداشته باشد.»

او اشاره می‌کند: «تورم در نتیجه برنامه درست ولی در آستانه انتخابات سال96 و در زمستان که در آن بیکاری فصلی زیاد است، می‌تواند عوارض داشته باشد. دولت باید به این موارد توجه کند.»

در همین رابطه