رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ابوالفضل روغنی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت توان پرداخت بدهی پیمانکاران را ندارد

دولت اعلام کرده است که 40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایش به پیمانکاران پرداخت می‌شود؛ در حالیکه رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است دولت در حال حاضر منابع لازم را ندارد که در اختیار پیمانکاران و صنعتگران قرار دهد.

03 مهر 1395
کد خبر : 4162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دولت اعلام کرده است که 40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایش به پیمانکاران پرداخت می‌شود؛ در حالیکه رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است دولت در حال حاضر منابع لازم را ندارد که در اختیار پیمانکاران و صنعتگران قرار دهد.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران - عکس: زهرا رمضانی

 هفته گذشته محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که 40 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به پیمانکاران پرداخت می شود.

این اعلام در حالی است که فعالان بخش‌خصوصی خیلی نسبت به پرداخت این بدهی خوشبین نیستند. 

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در این زمینه به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: رقم بدهی دولت به پیمانکاران خیلی شفاف نیست چون آمارهای متعددی وجود دارد. بخشی از پیمانکاران عدد خودشان را اعلام می‌کنند و دولت هم رقم خودش را ارائه می‌دهد. اختلاف در تعدیل‌های سنواتی و مواردی است که پیمانکار خودش را محق می‌داند ولی دولت برای او حقی قائل نیست.

روغنی یکی از افرادی است که نسبت به توان بازپرداخت این بدهی دولت به پیمانکاران شک و شبهه دارد. چرا که معتقد است دولت در حال حاضر منابع مالی لازم برای این بازپرداخت را ندارد.

قرار بود دولت طی چند ماه گذشته به 7500 واحد تولیدی کوچک و متوسط تسهیلاتی بالغ بر 16 هزار میلیارد دلار اعطا کند. به گفته نوبخت، تاکنون به بیش از سه هزار و 45 واحد تولیدی تسهیلات اعطا شده است. این اعلام در حالی است که رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، آن را واقعی نمی‌داند.

روغنی در این باره توضیح می‌دهد: من استان مازندران و مرکزی را دقیق خبر دارم و‌ آمار تهسیلات ارائه شده به آنها خیلی کمتر از این تعداد است. مثلا در مازندران، طی دو هفته پیش دو واحد از بین بیش از 100 واحد توانسته بودند، وام بگیرند.

او معتقد است دولت در حال حاضر منابع لازم را ندارد که در اختیار پیمانکاران و صنعتگران قرار بدهد. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تصریح می‌کند: این حرف به دلیل بدبینی نیست بلکه دولت پول ندارد، درآمد نفتی کاهش یافته و ذخایر ارزی کافی وجود ندارد.  آمار ارائه شده مبنی بر بازپرداخت 40 هزار میلیارد تومان نیز مقداری خوشبینانه است؛ در حالی که دولت اگر بگوید پول ندارم بهتر از این است که امیدواری کاذب بدهد.

در همین رابطه