رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق مازندران در حضور وزیر ارتباطات عنوان کرد

دولت ارائه مشوق‌های صادراتی را جدی بگیرد

محمود واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه اعلام کرد: برای صادرات ارزش و اهمیت قائلیم. در دولت پیگیر هستیم در برخی اقلام، تعرفه‌های صادراتی را میان ایران و روسیه پایین بیاوریم و به صفر برسانیم.

10 مهر 1395
کد خبر : 4327
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست تخصصی با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون های مشترک، فلاح استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران، مسائل و مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان در مازندران بررسی شد.

رییس اتاق مازندران نیز در این نشست با درخواست مشوق‌های صادراتی از دولت گفت: تسهیلات ارزان قیمت در وضعیت کنونی می‌تواند کمک شایانی به صادرکنندگان برای توسعه صادرات کند.

عبداله مهاجر دارابی اظهار داشت: استان مازندران یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور بوده و اقتصاد آن بر صنعت و کشاورزی است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از صادرات 430 میلیون دلاری محصولات کشاوری در سال گذشته خبر داد و گفت: در شش ماه نخست امسال 165 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

وی به مزیت های استان اشاره کرد و گفت: توقع این است که استان در حوزه صادرات کشاورزی، صادرات بیشتری داشته باشد.

مهاجر با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی در استان بسیار اندک است، افزود: نمی‌شود ما صادرات داشته باشیم ولی امکانات زیرساختی در حوزه صادرات نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت باید در حوزه صادرات کالا و خدمات به ما کمک کند، تصریح کرد: دغدغه‌های جدی بخش کشاورزی و تولید استان در حوزه صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: واحدهای تولیدی که نمی‌توانند به دلیل مشکلات در حوزه صادرات فعال شوند با تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت مواجه می‌شوند.

وی افزود: اگر قرار است صادر کننده ما به فعالیت صادراتی بپردازد باید وام‌های کم‌بهره برای توسعه صادرات به صادرکنندگان استان مازندران پرداخت کنیم.

مهاجر از برداشت نارنگی زودرس در استان خبر داد و گفت: به‌زودی صادرات نارنگی پیش‌رس در استان آغاز می‌شود.

تعرفه برخی اقلام گمرگی ایران - روسیه به صفر می‌رسد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: در دولت پیگیر هستیم در برخی اقلام تعرفه‌های صادراتی را پایین بیاوریم و به صفر برسانیم.

محمود واعظی اظهار داشت: هم دولت و هم بخش خصوصی معتقد است که حتما باید صادرات توسعه پیدا کند. 

وی افزود: به هر حال این دولت با توجه به کاهش قیمت نفت در حال مدیریت امور است، اکنون تمام هدف ما این است که به بخش های ضرروری توجه شود تا اینده ما بهتر شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اینگونه نیست که ما پول داشته باشیم و این اعتبار را به بخش دیگری بدهیم ولی به بخش خصوصی برای صادرات پرداخت نکنیم.

واعظی افزود: مشکل این است که منابع مالی اندک است و ما دنبال راه حل هستیم که دولت به جای اینکه اعتبار دهد مجوز برای توسعه صادرات دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی از مطالب و حل مشکلات صادراتی مربوط به داخل و خارج است و ما در روسیه در تلاش هستیم تعرفه صادرات را به صفر برسانیم.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه گفت: سال گذشته نخستین سالی بوده که صادرات غیرنفتی ما دارای تراز مثبت شده است و اکنون نیز این تراز به میزان 1.5 میلیارد دلار در شش ماه امسال مثبت شده است.

واعظی افزود: ما برای صادرات ارزش و اهمیت قائل هستیم و در دولت پیگیر هستیم در برخی اقلام تعرفه‌های صادراتی را میان ایران و روسیه پایین بیاوریم  و به صفر برسانیم.

وی بیان کرد: در مورد مشوق‌های صادراتی خیلی امیدوار نیستیم ولی آن را دنبال می‌کنیم. برای حمل و نقل نیز برنامه داریم و صندوق توسعه صادرات نیز می‌تواند برای صادرات کمک کند.

کمیته اضطراری برای توسعه صادرات در مازندران تشکیل شود

استاندار مازندران هم در این نشست از راه‌اندازی کمیته اضطراری برای توسعه صادرات در استان خبر داد.

ربیع فلاح جلودار اظهار داشت: همه موارد در حوزه کشاورزی و دامپزشکی مسئولان جهاد کشاورزی است و باید در اسرع وقت برطرف شود.

وی افزود: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تعارف نداریم اقتصاد مقاومتی باید در حوزه توسعه صادرات با تصمیم قاطع و پیگیری انجام می‌گیرد.

استاندار مازندران افزود: ما حاضر هستیم و پیشنهاد می‌دهیم از اعتبار استانی ما کاهش دهند و یک درصدی برای توسعه صادرات استان در نظر گرفته شود.

فلاح افزود: باید یک ستادی به صورت روزمره و کمیته اضطراری برای توسعه صادرات استان تشکیل شود و بنده تحت هیچ عنوان نمی‌پذیریم که صادر کننده برای صادرات محصول با مشکل مواجه شود.

تولیدات مرغ مازندران ظرفیت صادرات به کشورهای سی‌آی‌اس را دارد

 امیر میران آملی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم در این نشست افزود: دولت توان پرداخت مشوق صادراتی را ندارد و برای رونق صادرات در بخش گوشت مرغ می‌تواند اجازه ورود موقت کالا و نهادهای دامی برای گوشت مرغ را صادر کند تا مواد اولیه بدون عوارض و مالیات در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات مرغ  این استان ظرفیت صادرات به کشورهای سی‌ای‌اس  را دارد.

در همین رابطه