رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه ورود هیات ژاپنی به ایران

اقتصاد سرزمین آفتاب تابان چه ویژگی‌هایی دارد؟

فردا (چهارشنبه 14مهر) هیاتی از ژاپن به ایران می‌آیند؛ تحکیم روابط تجاری با ژاپن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و یکی از خریداران اصلی نفت ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

13 مهر 1395
کد خبر : 4444
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین اقتصاد بزرگ جهان است؛ وضعیت برابری قدرت خرید و رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور به گونه‌ای است که به آن رتبه دوم در میان اقتصادهای پیشرفته داده‌است. فردا (چهارشنبه 14مهر) هیاتی ژاپنی از سرزمین سامورایی‌ها به ایران می‌آیند و برای برقراری روابط تجاری بیشتر با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حاضر خواهند شد. ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران است، تحکیم روابط با این کشور می‌تواند در بهبود اوضاع اقتصادی ایران بسیار موثر باشد. ایران می‌تواند از ژاپن به عنوان یکی از برجسته‌ترین اقتصادهای جهان در روابط خود نهایت استفاده را ببرد. این کشور الگوی تحسین‌برانگیزی برای توسعه اقتصادی است. این قبیل دیدارها به بهود روابط تجاری دو کشور کمک خواهد کرد. پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه ورود این هیات، اقتصاد ژاپن و روابط این کشور با ایران را بررسی کرده‌است.

چهارمین واردکننده کالا را بیشتر بشناسید

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سرانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در سال 2014 حدود 37هزار و 519 دلار بوده‌است. البته این کشور پیش‌تر موقعیت بهتری داشته‌است. ژاپن یکی از کشورهای عضو گروه 7 است. البته به دلیل تغییرات ارز این کشور، وقتی تولید ناخالص داخلی ژاپن به دلار سنجیده می‌َشود، اندکی نوسان دارد. گزارش‌های پیشین پایگاه خبری اتاق ایران اینطور نشان می‌دهد که این کشور با تورم سالانه 2.7درصد، رتبه اول را در متغیر تورم در بین 144کشور مورد بررسی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 داشته‌است. بر اساس آمار سازمان جهانی تجارت، این کشور چهارمین کشور صادرکننده کالا و هفتمین کشور صادرکننده خدمات در سال 2014 در جهان است. همچنین چهارمین واردکننده کالا و ششمین کشور واردکننده خدمات در همین سال است. سهم ژاپن از کل ارزش تولید صنعتی در جهان در دهه گذشته، در سال 2013 حدود 7.5درصد بوده‌است.

این کشور با افزایش مالیات بر مصرف خود، تورم را به 2.7 درصد رساند و به دلیل نرخ تورم پائین، رتبه اول را در متغیر تورم در رکن اقتصاد کلان کسب کرد. همچنین در شاخص بهداشت و آموزش رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داد. ژاپن یکی از کشورهایی است که سلامت­ترین نیروهای کار در جهان را دارد. امید به زندگی در آن بالای 80 سال است (83.3 سال). رتبه ژاپن در شاخص کارایی بازار کالا 11 و در شاخص کارایی بازار نیروی کار 21 بوده است.

سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان

ژاپن سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است. علاوه بر آن بزرگ‌ترین صنعت کالاهای الکترونیکی و برقی نیز همین سامورایی‌ها هستند. این کشور معمولاً بیشترین ابداعات و ابتکارات را دارد. این کشور در زمینه تولید با چین و کره جنوبی رقابت شدیدی دارد. بررسی جریان­های ورودی و خروجی سرمایه‌­گذاری مستقیم خارجی ژاپن در نه ماهه سال 2015 (ژانویه تا سپتامبر)حاکی از آن است که این کشور سرمایه­‌گذاری معکوس و خروج سرمایه دارد. خالص جریان­های ورودی FDI در این کشور در بخش تولید و غیر تولید منفی بوده ولیکن خالص جریان­های خروجی آن مثبت و به ارزش 96.5 میلیارد دلار بوده‌است که 62.2درصد آن از بخش غیرتولیدی و 37.4درصد از بخش تولید و صنعت بوده‌است. در بخش صنعت نیز بیشترین سهم­های سرمایه­گذاری خروجی به­ترتیب از گروه­های: ماشین­آلات برقی 7.8درصد، تجهیزات حمل و نقل 7.1درصد، ماشین­آلات با کاربرد عام [2] 5.5درصد، مواد و محصولات شیمیایی و دارویی 4.7درصد و صنایع غذایی 4.1درصد بوده‌است. برای آشنایی بیشتر با اقتصاد ژاپن این گزارش پایگاه خبری اتاق ایران را بخوانید.

شرکت‌های برجسته ژاپنی کدام هستند؟

شرکت‌های بزرگ و برجسته‌ای در جهان وجود دارند که نام آن‌ها تقریباً در تمامی کشورهای جهان شنیده شده‌است. یکی از شرکت‌ها، شرکت خودروسازی تویوتاست. این شرکت همراه با ضعف ین، فروش فوق‌العاده‌ای در امریکای شمالی داشته‌است. شرکت خدمات مخابراتی و ارتباطی NTT نیز از دیگر شرکت‌های نامی جهان در ژاپن است. این شرکت در حوزه کاری خود رتبه سوم را در سال 2013 در جهان به دست آورد. میتسوبیشی و نیسان هم از دیگر نام‌های آشنایی هستند که با نام کشور ژاپن همراه هستند.

روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن

روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن نخستین بار در آگوست سال 1929 شکل گرفته‌است. این دو کشور در طول تاریخ رابطه پایدار، قدرتمند و دوستانه‌ای با یکدیگر حفظ کردند. ژاپن یکی از مقاصد مورد علاقه ایرانی‌ها بود. از سال 1974 که ایرانی‌ها به ویزای ژاپنی دست پیدا کردند این روابط تشدید شد اما در سال 1992 به دلیل مهاجرت غیر قانونی ایرانی‌، این روند قطع شد. این کشور از سال 2004 در میدان‌های نفتی آزادگان در ایران فعالیت می‌کند.

در همین رابطه