رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفتگو عنوان کرد؛

مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود

رئیس اتاق کرمان:مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود و اکنون آمریکا به عنوان رقیب توانمند پسته ایران با همه ساز و کار و به طور جدی وارد بازار رقابت شده است.

20 مهر 1395
کد خبر : 4576
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفدمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی و با موضوع بررسی مسائل و مشکلات محصولات پسته و خرما برگزار شد و فعالان صنعت پسته اعطای تسهیلات ارزی با نرخ بهره بین المللی و فعالان خرما تسهیلات ارزان قیمت با زمان بازپرداخت طولانی تر را خواستار شدند.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان در ابتدای این نشست، گفت: مشکلات صنعت پسته با درمان‌های مقطعی رفع نمی‌شود و اکنون آمریکا به عنوان رقیب توانمند پسته ایران با همه ساز و کار و به طور جدی وارد بازار رقابت شده است.

طبیب زاده افزود: تاکنون سهم ایران و آمریکا در تولید پسته کمتر از میزان نیاز بازار مصرف دنیا بوده اما امروز تولید آمریکا به سطح مصرف دنیا رسیده و قطعاً سعی می‌کند بازارهای ما را در دست بگیرد. وی با اشاره به اینکه 80 درصد محصول پسته صادراتی است و به ارز و مبادلات خارجی بستگی دارد، تصریح کرد: در آغاز کار دولت یازدهم قیمت هر دلار سه هزار و 700 تومان بوده که اکنون به سه هزار و 580 تومان رسیده و تورم خطی و جمعی نیز در این مدت 60 درصد بوده است. طبیب زاده اظهار کرد: کالایی که مخارج آن ریالی و درآمد آن ارزی است، با 60 درصد تورم داخلی مواجه بوده اما ارز 120 تومان ارزان‌تر شده است.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: قطعاً تثبیت نرخ ارز و کاهش آن اثرات شگرف اقتصادی دیگری داشته، اما برای پسته که به طور مستقیم به ارز بستگی دارد مشکلاتی به وجود آمده و در این شرایط نمی توانیم با رقیبی که تولید پسته آن به 400 هزار تن رسیده، با عملکرد تولید بالای چهار تن در هر هکتار و برخورداری از تسهیلات با نرخ بهره پایین و گاها منفی رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: باید راهکاری برای درمان ریشه‌ای این مشکل ارائه شود زیرا در غیر این صورت پسته را به عنوان یک بخش مهم اقتصادی از دست خواهیم داد. طبیب زاده، با اشاره به اینکه حاکمیت و دولت باید شرایط رقابت این محصول را فراهم کنند، گفت: درخواست فعالان پسته این است که تسهیلات ارزان قیمت ارزی با نرخ بهره کم و بین المللی داده شود.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: همچنین باید ساز و کار مناسب تعریف شود تا بتوان بیش از نیم تن تولید با کیفیت در هگتار و نیز قیمت تمام شده مناسب داشته باشیم. وی در رابطه با محصول خرما نیز اظهار کرد: خرما سازو کار خود را پیدا کرده، زیرا 80 درصد مصرف خرما در داخل کشور است و بازار آن تامین می شود.

طبیب زاده، با بیان اینکه خرما بازار کم تنشی دارد و انجمن خرما به خوبی فعال بوده است، گفت: 50 میلیون دلار خرما از کل کشور صادر و سهم آن عادلانه رعایت شده است. رئیس اتاق کرمان افزود: صندوق ملی پسته در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شده که به عنوان نهاد تاثیرگذار در تامین مالی، می تواند با الزامات و ترکیب هیات امنایی مورد تایید بخش خصوصی، به کارها سرعت ببخشد. وی با اشاره به مشکل کم آبی در کرمان گفت: بر اساس یک طرح کارشناسی شده، پیشنهاد می شود در هر جایی از کشور که امکان کشت وجود دارد به جای زمین‌های پسته زمین های جایگزین به کشاورزان پسته کار داده شود و از آب در این مناطق برای مصرف در صنعت استان استفاده شود.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان حداکثر تا پایان سال جاری سه محصول استان را در بورس کالا عرضه کرد باید اداره کل استاندارد استان، اتاق کرمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان، موظف شوند تا ظرف مدت مشخصی استاندارد انبارها و کالاها را تعریف کنند. وی در رابطه با بخشودگی جرایم وام های زیر 100 میلیون تومان نیز گفت: اگر چه ممکن است این اقدام تنبیهی برای افرادی باشد که تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند اما به عنوان ذینفعان این بخش این موضوع را به عنوان مصوبه پیگیری خواهیم کرد.

کلید واژه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی است

مرتضی شهیدزاده، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته نیز سه هزار میلیارد ریال برای پرداخت بدهی بیمه کشاورزان اختصاص یافت، گفت: در سال جاری سه هزار میلیارد ریال مصوب شده که تا 10 روز آینده تمامی بدهی دولت به کشاورزان بابت بدهی بیمه پرداخت شود. شهیدزاده افزود: کلید واژه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی است زیرا اگر در مسیر تولید مشکلی ایجاد شود، بیمه پشتیبان کشاورز خواهد بود.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی از سال 62 راه اندازی شد که در آن زمان گزینه های بیمه و تعداد محصولات نیز محدود و قرار بود گسترش یابد و در ادامه بانک کشاورزی به عنوان کارگزار بیمه مشخص شد. مدیرعامل بانک کشاورزی عنوان کرد: غیرشفاف بودن بودجه بیمه محصولات کشاورزی و حجم بالای کار و نقدینگی در این بخش نیازمند ایجاد واحد جدید برای بیمه محصولات کشاورزی است که بانک کشاورزی نیز در آن همکاری داشته باشد.

شهیدزاده، با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و 100 میلیارد تومان از منابع بانکی را در بخش بیمه پرداخت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: آمادگی حمایت از فعالان بازار پسته و صادرکنندکان وجود دارد اما حمایت ما به فعالیت این مجموعه ها بستگی دارد. وی افزود: در رابطه با پسته بخشی مربوط به تولید و روش تولید است که نشان می دهد در این بخش باید به سمت سامانه‌های متناسب با این تولید و روش های نوین در این حوزه حرکت کنیم که وزیر جهاد کشاورزی اعلام آمادگی کرده تسهیلات لازم را در این زمینه اعطا کند.

 شهیدزاده، موضوع دیگر در حوزه پسته را بازار عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی، بازار تعیین کننده چگونگی تولید است و با توجه به اقدامات رقبا باید تلاش کنیم میزان تولید در واحد سطح افزایش و میزان مصرف انرژی کاهش یابد. وی بر تشکیل ستادی از نیروهای متخصص در حوزه پسته تاکید کرد و گفت: این ستاد می تواند از واحدها و سازمان های دیگر کمک بگیرد تا مشکلات پسته را برطرف کند.

اختصاص چهار هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی

در ادامه این نشست علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان گفت: چهار هزار میلیارد ریال از سوی دولت برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

رزم حسینی افزود: این آمادگی وجود دارد که از کشاورزان در حوزه تولید پسته و سایر محصولات کشاورزی حمایت کنیم و در این مسیر تسهیلات قانونی لازم ارائه می‌شود. وی افزود: هفته گذشته برای رفع مشکلات بخش پسته دو جلسه تشکیل و مواردی از جمله نبود هماهنگی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان، نبود متولی پسته و آسیب دیدگی شرکت تعاونی پسته رفسنجان به عنوان مشکلات اصلی این بخش مطرح شد.

رزم حسینی تصریح کرد: وقتی قیمت نفت، تورم و قیمت فلزات رنگین کاهش می یابد مشخص است که تاثیرات آن را در حوزه های مختلف از جمله پسته مشاهده می کنیم. استاندار کرمان با بیان اینکه بانک کشاورزی در استان کرمان بسیار خوب عمل کرده، گفت: تقاضا داریم چنانچه مقدور است منابع داخلی بانک ها در استان کرمان افزایش یابد تا بتوانند تسهیلات بیشتری را پرداخت کنند. وی اظهار کرد: بانک کشاورزی بیشترین پرداخت ها در مسیر رونق کشاورزی در استان کرمان را داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه