رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه‌خبری اتاق ایران نتایج جدیدترین گزارش بانک جهانی را منتشر کرد

«تاب‌آوری شهری» و زیان 314 میلیارد دلاری برای شهرهای جهان

تا سال 2030، بدون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه برای تاب‌آور ساختن شهرها، بلایای طبیعی و انسانی ممکن است 314 میلیارد دلار سالانه به شهرها در سراسر جهان ضربه بزند، این رقم در حال حاضر 250 میلیارد دلار است.

24 مهر 1395
کد خبر : 4597
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیشتر از نیمی از جمعیت جهان، در شهرها زندگی می‌کنند و این شهرها مسئول بیش از 80 درصد از تولید ناخالص جهان هستند. به هر حال حجم زیاد مردم، شغل‌ها و دارایی‌ها که به موفقیت شهرها می‌انجامد، می‌تواند آن‌ها را در برابر بسیاری از شوک‌های طبیعی و انسانی آسیب‌پذیر کند.

بانک جهانی گزارش مفصلی در خصوص تاب‌آوری شهری تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، بلایای طبیعی مانند طوفان‌ها و تغییرت آب‌وهوایی، اثرات مخربی روی شهرها و 4 میلیارد نفر جمعیت آن‌ها دارد.

«تاب‌آوری شهری» به معنای ظرفیت جوامع، موسسات، کسب‌وکارها، و سیستم‌ها برای زندگی و رشد شهری و مقابله با خطرات و شوک‌های بسیار شدید شهری است.

تا سال 2030، بدون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه برای تاب‌آور ساختن شهرها، بلایای طبیعی و انسانی ممکن است 314 میلیارد دلار سالانه برای شهرها در سراسر جهان ضربه بزند، این رقم در حال حاضر 250 میلیارد دلار است.

تغییرات آب‌وهوایی هم‌چنین ممکن است 77 میلیون از شهرنشینان را به فقر بکشاند. فقر در حال شهری شدن و شهر نیز در حال فقیر شدن است، به خصوص در شهرک‌های غیررسمی، مردم با ریسک‌های جدی برای ادامه زندگی‌شان روبرو هستند. در سال 2014، بیشتر از 880 میلیون نفر در حاشیه‌ها و حلبی‌آبادها زندگی می‌کردند، این میزان نسبت به سال 2000، 11 درصد بیشتر شده است.

در سطح منطقه‌ای نیز بیشتر از 30 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی و حدود 60 درصد از جمعیت صحرای آفریقا، در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.

علاوه بر این، میزان جمعیت آواره و مهاجران، در شهرها در حال رشد است و همین مسئله‌، به آسیب‌پذیری مردم دامن می‌زند.

این گزارش بانک جهانی اشاره می‌کند که تا سال 2030، 60 درصد از دیگر مناطق نیز ممکن است شهری شوند. یک میلیارد واحد مسکونی جدید نیز تا سال 2060 برای جمعیت رو به رشد جهان، لازم خواهد بود.

نیاز جهان نیز برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری، بیش از 4.5 تریلیون دلار در هر سال است.

 

در همین رابطه