رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از گرمایش جهانی

2016 گرم‌ترین سال در تاریخ جهان بوده‌است

بررسی‌های گاردین از گزارش‌های ناسا نشان می‌دهد که زمین در سه سال گذشته هر بار گرم‌تر شده و سال 2016 رکور گرم‌ترین سال در تاریخ جهان را شکسته‌است.

02 آبان 1395
کد خبر : 4838
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همه ما می‌دانیم که زمین در حال گرم شدن است. هیچ چیزی به جز انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی انسان‌ها مقصر این اتفاق نیست. البته کسانی وجود دارند که ادعا می‌کنند زمین در حال گرم شدن نیست و هیچ‌گونه تغییرات آب‌وهوایی رخ نمی‌دهد. اما واقعیت این است که تغییرات آب‌وهوایی اتفاق افتاده و زمین در حال گرم‌تر شدن است. سه سال گذشته هوا به قدری گرم شده که کسی دیگر نمی‌تواند به راحتی ادعا کند زمین در حال گرم‌تر شدن نیست. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش گاردین نشان می‌دهد که سال 2016 گرم‌ترین سال در تاریخ جهان بوده‌است. اما نکته اصلی این است که هنوز سه ماه دیگر نیز از این سال باقی مانده‌است.

بررسی‌های گاردین از داده‌های ناسا نشان می‌دهد که سال 2016 گرم‌ترین سال تاریخ جهان بوده‌است. البته این مسئله را نه تنها داده‌های ناسا بلکه اطلاعات سایر مراکز نیز نشان می‌دهد. در این بین چند نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست اینکه دماهایی که از آن‌ها سخن می‌رود در حقیقت دماهایی هستند که در سطح زمین و در نقاط مختلف جهان گرفته شده‌اند. البته شما می‌توانید دمای زمین را در هر نقطه‌ای بگیرید و به همان نتایج دست پیدا خواهید کرد. مهم‌ترین نکته این است که 93درصد از حرارت زمین در اقیانوس‌ها جمع می‌شود و به همین خاطر اندازه‌گیری دما در مناطق اقیانوسی بهترین سند را به دست می‌دهد.

برای بررسی گرمایش زمین، به غیر از سنجش دما از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. اندازه‌گیری سطح دریا برای بررسی آب‌های که به خاطر افزایش دما، تبخیر شده‌اند و اندازه‌گیری یخ‌هایی که آب شده‌اند از جمله مواردی است که می‌تواند به دانشمندان کمک کند میزان گرمایش زمین را تخمین بزنند. به هر حال فرقی ندارد کجا و چگونه بررسی کنید، نتیجه یکی است: سال 2016 گرم‌ترین سال در تاریخ است.

پیش‌تر اعلام شده بود که 2015 گرم‌ترین سال در تاریخ جهان بوده‌است. امسال 2016 در حالی‌که سه ماه از آن باقی مانده، رکورد سال گذشته را شکسته‌است. قبل از آن هم 2014 گرم‌ترین سال بود. این سه رکورد نزدیک پشت سر هم نشان می‌دهد که وضعیت بسیار نگران‌کننده است. اما یک پرسش به میان می‌آید: آیا گرمایش زمین یک‌باره و ناگهانی رخ داده یا یک‌باره بدتر شده‌است؟

خیر؛ واقعیت این است که دمای سطحی همیشه در نوسان است. دمای هوا نیز هر سال نسبت به سال‌های قبل از خود بالا یا پایین می‌شود اما دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌شود. به همین خاطر است که دانشمندان به مطالعات و بررسی‌های درازمدت علاقه بیشتری دارند. همان مطالعات درازمدت از سال 2014 نشان می‌داد که زمین دیگر در حال گرم شدن است. تنها کاری که از اکنون از دست ما بر می‌آید این است که آمار و ارقام را تکذیب نکنیم و به گرمایش زمین اعتراف کنیم.

در همین رابطه