رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رئیس اتاق مازندران

منطقه بندی اتاق‌های استانی، مانع رقابت منفی آنها با یکدیگر می‌شود

عبداله مهاجر، رئیس اتاق مازندران معتقد است وقتی استان‌ها با پتانسیل‌های صادرات مشترک در کنار هم قرار گیرند، دیگر رقیب یکدیگر نیستند که منافع آن برای کل کشور خواهد بود.

03 آبان 1395
کد خبر : 4859
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عبداله مهاجر، رئیس اتاق مازندران معتقد است وقتی استان‌ها با پتانسیل‌های صادرات مشترک در کنار هم قرار گیرند، دیگر رقیب یکدیگر نیستند که منافع آن برای کل کشور خواهد بود.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران - عکس: محمد علی‌مهدی

چندی پیش غلامحسین شافعی،‌رئیس اتاق ایران با اشاره به مزایای منطقه‌بندی پنج گانه وزارت کشور از استان‌ها، پیشنهاد منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور، همگام و همراه با تقسیم‌بندی وزارت کشور را مطرح کرد و گفت: وزارت کشور کار خوبی انجام داده و کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده است؛ من پیشنهاد می‌کنم که این منطقه بندی را در اتاق های سراسر کشور هم داشته باشیم.

وی همچنین گفته است: منطقه‌بندی همگام با وزارت کشور و قرار دادن استان‌هایی که ظرفیت‌های مشابه دارند در یک گروه، موجب پیوند ما با استانداران مناطق مختلف شده و علاوه بر اینکه هم‌افزایی و توسعه منطقه‌ای را در پی دارد، موجب همگرایی در موضوعات مختلف می‌شود.

عبداله مهاجر، رئیس اتاق مازندران اجرایی شدن این طرح را مفید دانسته و به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: هر یک از استان‌ها در حوزه صادرات و تولیدات خود قابلیت‌هایی دارند که اگر منطقه‌ها را تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان آنها را در حوزه‌های مشترک صادراتشان به یکدیگر وصل کرد.

او ادامه داد: وقتی این مناطق با پتانسیل‌های صادرات مشترک در کنار هم قرار گیرند، دیگر رقیب یکدیگر نیستند. مثلا استان مازندران می‌خواهد محصولی را به کشور دیگری عرضه کند، دقیقا استان دیگری تصمیم عرضه آن محصول به همان کشور را دارد و برای خارج کردن استان دیگر از دور رقابت، قیمت محصول خود را پایین‌ می‌آورد.

رئیس اتاق مازندران، ایجاد همبستگی بین استان‌ها را از مزایای اجرای این طرح دانسته و گفت: استان‌ها اگر نگاه و هدف مشترک داشته باشند، منافع آن برای کل کشور خواهد بود. چنانچه می‌توانند در امر صادرات، حداکثر قیمت‌ها را به مشتری خارجی خود ارائه دهند  

 

در همین رابطه