رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس برای برنامه ششم توسعه؛ بورس ارز تأسیس شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: برنامه ششم توسعه برنامه نیست، چند ماده است که در قالب برنامه به مجلس ارسال شده است. کمیسیون برای سروسامان دادن به وضعیت ارز، تأسیس بورس ارز را پیشنهاد می‌کند؛ باید نرخ ارز مبتنی بر بازار تنظیم شود.

04 آبان 1395
کد خبر : 4881
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: برنامه ششم توسعه برنامه نیست، چند ماده است که در قالب برنامه به مجلس ارسال شده است. کمیسیون برای سروسامان دادن به وضعیت ارز، تأسیس بورس ارز را پیشنهاد می‌کند؛ باید نرخ ارز مبتنی بر بازار تنظیم شود.

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

نرخ ارز در برنامه ششم توسعه چه وضعیتی خواهد داشت؟ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، از بازار ارز می‌گوید و وضعیت بازار ارز در برنامه ششم توسعه.

پورابراهیمی می‌گوید: «تأمین منابع مالی و بررسی وضعیت نظام بانکی، پولی و مالی به عنوان مهم‌ترین چالش اقتصادی امروز ایران است که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است. وضعیت نظام بانکی مسئله‌ای است که مردم و فعالان اقتصادی از آن ناراضی هستند؛ ما هم باید وضعیت را به طور کامل بررسی کرده و بعد برای اصلاح آن اقدام کنیم.»

پورابراهیمی درباره نحوه تعامل دولت و مجلس درباره تنظیم بازار ارز و اصلاح نظام بانکی می‌گوید: «درباره اصلاح وضعیت نظام بانکی مذاکراتی با دولت انجام شده است، از طرف دیگر با پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و اتاق‌های تعاون، اصناف و ایران نشست‌های مشترکی را خواهیم داشت و بعد از جمع‌آوری و تدوین همه نظرات برای اصلاح اوضاع تصمیم خواهیم گرفت.»

تنظیم و تعدیل نرخ ارز از زمان برنامه چهارم توسعه مورد توجه است؛ ولی هنوز هم فعالان اقتصادی و مردم از اوضاع آشفته این حوزه می‌گویند. پورابراهیمی می‌گوید: «در برنامه پنجم توسعه به نرخ ارز شناورشده تاکید شده بود، اگر ما به این سمت برویم که نرخ ارز ترجیحی داشته باشیم به نفع اقتصاد کشور نیست. برای همین باید در این دوره فکر دیگری بکنیم.»

کمیسیون اقتصادی روزهای پرکاری را طی می‌کند؛ آن‌ها لایحه اصلاح نظام بانکداری و برنامه ششم توسعه را در دستور کار دارند. او می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه باید ردی از بازار عرضه و تقاضای نرخ ارز را ببینیم و بعداً به مکانیزم‌های آن بیاندیشیم.»

او مکانیزم پیشنهادی مجلس دهم را «بورس ارز» عنوان می‌کند: «پیشنهاد ما در کمیسیون اقتصادی برای سروسامان دادن به اوضاع ارز، تاسیس بورس ارز است.»

نمود عملیاتی برنامه ششم توسعه درباره نرخ ارز چیست؟ پورابراهیمی پاسخ می‌دهد: «ما فعلاً در حال بررسی برنامه ششم توسعه هستیم؛ ولی پیشنهاد ما این است که تأسیس بورس ارز در برنامه ششم گنجانده شود.»

او نقدی هم برنامه ششم توسعه دارد؛ «برنامه ششم توسعه برنامه نیست؛ 35 ماده در آن گنجانده شده و به اسم برنامه به مجلس دهم ارسال شده است. ولی مجلس پیشنهاد خودش را دارد و پیشنهاد ما نرخ ارز مبتنی بر بازار و عرضه و تقاضای ارز و تأسیس بورس ارز است.» پیشنهادی که منتقدان زیادی خواهد داشت اما پورابراهیمی تاکید می‌کند که ما در حال حاضر بازار غیررسمی ارز داریم و تلاش ما این است که این بازار شفاف و رسمی شکل گیرد.

در همین رابطه