رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در همایش ایران-فنلاند

به زودی شاهد توسعه روابط تجاری ایران و فنلاند خواهیم بود

ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور که در سال 2006 به حدود 200 میلیون یورو رسیده بود، در سال 2014 به حدود 23 میلیون یورو کاهش پیدا کرد. هم‌اکنون با توجه به پشت سر گذاشتن موضوع هسته ای و ظرفیت های همکاری و منافع مشترک طرفین، چشم اندازی بسیار روشن و امیدبخش، در انتظار روابط آتی ایران و فنلاند، است.

04 آبان 1395
کد خبر : 4891
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلام‌حسین شافعی، رئیس اتاق ایران امروز در همایش گسترش روابط تجاری ایران و فنلاند با حضور رییس‌جمهور فنلاند، به سخنرانی پرداخت. متن کامل سخنرانی شافعی، به این شرح است:

جناب آقای رئیس‌جمهور، عالیجنابان، خانم ها و آقایان ارجمند

ضمن خیرم مقدم  به جناب آقای سائولی نینسیستو، رئیس‌جمهور محترم فنلاند و هیئت همراهشان به کشورمان،  فرصت  را مغتنم می شمارم تا به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، به اختصار به توضیحاتی پیرامون تاریخچه روابط ایران و فنلاند و فرصت های تجاری فی ما بین بپردازم.

 ایران و فنلاند کشورهایی هستند که تاریخ کهن و میراث گرانبهایی دارند. ایران و فنلاند همیشه دروازه‌های بین شرق و غرب بوده‌اند.  روابط دیپلماتیک بین ایران و فنلاند از سال 1934 آغاز شد، از آن پس، روابط دوجانبه دو کشور پیشرفت عمیق و پایداری داشته است. 

 متاسفانه، در سال های اخیر، روابط تجاری دو کشور، تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته ای قرار گرفت و بسیاری از  فرصت‌های همکاری  های تجاری و اقتصادی دو کشور را تحت الشعاع قرار داد.  به گونه‌ای که ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور که در سال 2006 به حدود 200 میلیون یورو رسیده بود، در سال 2014 به حدود 23 میلیون یورو کاهش پیدا کرد. هم‌اکنون  با توجه به پشت سر گذاشتن موضوع  هسته ای و  ظرفیت های همکاری و منافع مشترک طرفین، چشم اندازی بسیار روشن و امیدبخش، در انتظار روابط آتی ایران و فنلاند، است. من خوشبین هستم که به زودی شاهد رشد و توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور خواهیم بود.

 جناب آقای رئیس‌جمهور

مردم ایران همواره احترام ویژه‌ای برای مردم فنلاند قائل بوده اند،‌ جوانان کشورمان، فنلاند را با برند نوکیا می شناسند و ارتباط میان دو کشور در زمینه فن آوری و تکنولوژی، از دیرباز وجود داشته است.  فنلاند، کشوری است که دارای اقتصاد صنعتی است و فعالیتی بر مبنای اصول اقتصاد بازار آزاد دارد. همچنین مهم ترین و اصلی ترین بخش اقتصادی فنلاند تولیدات چوبی، فلزی، انواع موتور، وسائل ارتباطی و صنایع الکترونیکی و محیط‌زیست است که دو کشور می توانند در این زمینه همکاری های مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

ایران نیز یکی از قدرت های بزرگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در عرصه اقتصاد جهانی و دیپلماسی بین الملل، نقش کلیدی دارد.  GDP ایران، در میان 20 اقتصاد بزرگ جهانی قرار دارد . کشورمان دارای عوامل تولید فراوان، نیروی کار جوان و متخصص، انرژی ارزان، زیرساخت های پیشرفته و منابع طبیعی وسیعی است. ایران بزرگ ترین ذخایر گاز طبیعی و رتبه چهارم ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد.  این عوامل، مزیتی رقابتی، برای همکاری با شرکت‌های ایرانی به شمار می رود.

همچنین ایران در منطقه، دارای جایگاه باثباتی است و روابط با کشورهای همسایه و کشورهای CIS را که می تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد، تسهیل خواهد نمود. موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و آسیای میانه بوده و عامل مهمی برای رشد و توسعه مناسبات تجاری با فنلاند ، به شمار می‌رود.

شرکت‌های فنلاندی بسیاری در ایران حضور دارند که تمایل زیادی به توسعه روابط تجاری با ایران دارند. ایران نیز به دنبال توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، صنعتی، دانشگاهی، بانکی و گردشگری با فنلاند است . ایران به دنبال برقراری روابط بر اساس دوستی و احترام دوجانبه است.

جناب آقای رئیس‌جمهور، حضار گرامی

هم‌اکنون تغییرات زیادی در اقتصاد کشورمان در حال وقوع است، ازجمله اصلاح قانون مالیات همچنین اصلاح  قانون امور گمرکی و مکانیزه شدن آن طی یک الی دو سال آینده.  برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی دولت نیز که آماده‌سازی آن به پایان رسیده است، شامل رویکردهای اصلی ازجمله توسعه بخش خصوصی، مقابله با بحران کم‌آبی و محیط‌زیست، توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی در سواحل جنوبی کشور، بهبود فضای کسب‌وکار، بهره‌وری انرژی و توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است.

سفر رئیس‌جمهور  محترم فنلاند به کشورمان، فرصت مغتنمی است  در جهت گشایش فصل جدیدی در روابط دو کشور. امیدوارم شرکت‌های ایرانی و فنلاندی  بتوانند گفتگوهای سودمند و ثمربخشی با یکدیگر داشته باشند و موجبات هر چه بیشتر توسعه روابط میان بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم آورند.

در همین رابطه