رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران عنوان شد؛

پیروزی در عرصه رقابت جهانی، از الزامات اقتصاد مقاومتی است

تازه ترین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با موضوع الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

05 آبان 1395
کد خبر : 4920
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با موضوع اقتصاد مقاومتی و با حضور ابوالفضل کزازی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در اتاق ایران برگزار شد.

ابوالفضل کزازی در این نشست سخنرانی خود را با موضوع تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

کزازی در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی متکی بر منابع داخلی با نگاه و هدف به بازارهای بزرگ‌تر بیرونی است و از الزامات دست‌یابی به بازار بزرگ بیرون از کشور، پیروزی در عرصه رقابت‌ است و باید بتوان در شرایط اقتصاد جهانی با رقیبان مختلف رقابت کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی شرایطی برای مقابله با تحریم است در شرایطی که صادرات و واردات با مشکل مواجه شده و انجام نمی‌شود. وی افزود: مدل مفهومی اقتصاد مقاومتی تعریف‌نشده است و در کشور ما باید تعریف شود.

ابوالفضل کزازی که در زمینه مدیریت حفظ ماهیت و هویت اقتصاد مشغول پژوهش است، توانمندسازی و افزایش کارایی مدیریت و نظام اداری و اصلاح زمینه فعالیت فعالان اقتصادی را از مهم‌ترین محورهای حاکم بر اقتصاد کشور عنوان کرد.

کزازی همچنین سلامت اقتصادی، تقویت فضای رقابتی و شفافیت اقتصادی و جلب مشارکت مردم در امر سرمایه‌گذاری، تقویت و توانمندی از نیروی انسانی و تحرک دیپلماسی به‌ویژه دیپلماسی اقتصادی را از محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی جدای از توجه به مدیریت نوین و فهم صحیح از مدیریت دانش نیست. کزازی تصریح کرد: آینده را باید با توجه به تغییرات آتی مدنظر قرار داد و مدیران ملزم به تغییر نگرش و تغییر در عملکرد خود هستند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر واقع‌بینی و دوری از شعارزدگی گفت: توسعه اقتصادی نیازمند واقع‌بینی از نقاط ضعف و قوت و درک صحیح از شرایط است.

کزازی در تأکید بر منابع و توان تولید داخلی کشورها گفت: هر کشوری باید برای دستیابی به اهداف توسعه خود متکی به منابع و توان داخلی و بهره‌گیری از تجربه و سرمایه خارجی بهره گیرد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت تولید و در نهایت توسعه بازارهای منطقه‌ای است. کزازی تأکید کرد: باید رقابت را از داخل به خارج منتقل کرد و برای تحقق این امر، بازاریابی مناسب و شبکه‌های پخش مدرن و توسعه‌یافته ضروری است.

 کزازی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت انتقال توانمندی‌ها از نسل‌های گذشته به آینده گفت: باید اقدامی انجام دهیم که توانمندی‌های از نسلی به نسل بعد منتقل شوند.

وی  در بیان ویژگی‌های جامعه امروز گفت: در جامعه امروز، دانش همه‌چیز است. وی همچنین پویایی و بالندگی و بی‌مرزی را از دیگر ویژگی‌های جامعه امروز برشمرد.

این استاد دانشگاه همچنین به چهار عامل مؤثر در اقتصاد تحت عنوان متلاطم کننده اقتصاد جهانی اشاره و روند رو به رشد شهرنشینی، جهان رو به پیری، سرعت تغییرات تکنولوژیک و ارتباطات گسترده جهانی را نام برد.

کزازی در مورد رشد شهرنشینی گفت: تا سال 2025 دوسوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و این موضوع به‌عنوان عاملی مهم در اقتصاد باید مدیریت‌شده و مدنظر مدیران قرار گیرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه 10 مهارت ویژه مدیران را بیان کرد. کزازی مهارت حل مسئله، تفکر نقادانه، خلاقیت، مهارت مدیریت انسانی، هوش احساسی و عاطفی، انعطاف‌پذیری و توانایی مذاکره را از مهم‌ترین این مهارت‌ها عنوان کرد.

در همین رابطه