رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور عنوان کرد؛

راهکار مبارزه با قاچاق، بالا بردن ریسک قاچاق در کشور است

در نشست شورای روسای اتاق های سراسر کشور که با موضوع مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد، روسای اتاق‌ها نظرات خود را پیرامون راه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور عنوان کردند.

16 آبان 1395
کد خبر : 5173
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با حضور رئیس اتاق ایران و با محوریت بررسی نظرات روسا پیرامون قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن درکشور برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، گفت: اتفاقی که در کشور ما افتاده این است که تولید ما از تولید جهانی پیروی نکرده در حالی که مصرف در کشور ما، از الگوی مصرف جهانی پیروی می‌کند. وی گفت: تولید در کشور ما نتوانسته با تکنولوژی روز پیش برود و کالاهای تولید ما با تکنولوژی پایین و قیمت تمام شده بالا تولید می‌شوند و نمی‌توانند همگام با تولیدات کشورهای دیگر پیش بروند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین به کوچک شدن طبقه متوسط در کشور هم اشاره کرد و گفت: طبقه متوسط در کشور ما به شدت ضعیف شده چرا که بخشی از طبقه متوسط به طبقات بالارفته‌اند و بخشی دیگر هم به پایین. طبقاتی که بالا رفته‌اند کالای ایرانی مصرف نمی‌کنند و بخش‌هایی که به طبقات پایین آمده‌اند، قدرت خریدشان کم شده و به دنبال کالای ایرانی نیستند.

شافعی افزود: تا زمانی که ریسک قاچاق در کشور بالا نرود، موضوع قاچاق به همین شکل باقی خواهد ماند.

رئیس اتاق ایران همچنین لزوم کار کارشناسی و ارایه نظر و طریق در این موضوع را مطرح کرد و گفت: در اتاق‌های سراسر کشور باید بر روی موضوع قاچاق کار کارشناسی انجام شده و دلایل و راه‌کارهای مبارزه با آن بررسی شود.

 تمرکز بر توسعه منطقه‌ای و هماهنگی فعالیت‌های برون مرزی

شافعی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه اتاق ایران وارد مسائل منطقه‌ای نمی‌شود و مسائل منطقه‌ای باید به خود اتاق‌ها واگذار شود گفت: اتاق‌ها به ابزارهایی در این مسیر احتیاج دارند و ما موظف هستیم  این ابزارها را برای آنها فراهم کرده و در اختیار شان بگذاریم.

رئیس اتاق ایران در رابطه با فعالیت‌های برون مرزی اتاق‌های سراسر کشور هم گفت: باید تقسیم کار  در زمینه اعزام و پذیرش هیات های تجاری صورت بگیرد تا هم اتاق‌های سراسر کشور در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند و از طرفی هم بر اساس برنامه‌ای مشخص و تنظیم شده  عمل کنند. چرا که گاهی پیش می‌آید  از طرف دو یا چند  اتاق و همچنین سازمان توسعه تجارت به یک کشور هیات اعزام می‌شود که این موازی کاری مطلوب نیست و باید اصلاح شود. شافعی افزود: ارتباط اتاق‌ها با کشورهای دیگر باید با مطالعه و بررسی قبلی بوده و برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه صورت بگیرد.

رئیس اتاق ایران همچنین راجع به طرح توسعه منطقه‌ای اتاق های سراسر کشور گفت: باید برای توسعه منطقه‌ای ستادی تشکیل دهیم و روسای اتاق‌ها خودشان افرادی را انتخاب کرده و در این شورا حضور داشته باشند و بتوانیم طرح توسعه منطقه‌ای را پیش ببریم.

به سمتی برویم که مراکز تحقیقاتی اتاق‌ها مرجع شوند

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین  راجع به مراکز پژوهشی اتاق‌ها گفت: مراکز پژوهشی اتاق‌ ایران و اتاق‌های سراسر کشور باید ساماندهی شود که  این موضوع می‌تواند به طرح توسعه منطقه‌ای هم کمک کند. شافعی افزود: باید به سمتی برویم که مراکز تحقیقاتی اتاق‌ها به عنوان یک مرجع محسوب شده و مراکز و افراد نیازمند به اطلاعات و تحقیقات در امور مختلف اقتصادی به اتاق مراجعه کنند. وی گفت: اگر مراکز تحقیقاتی ما در اتاق‌های سراسر کشور تعالی یابند، به تعالی و توسعه اتاق‌ها هم کمک می‌کنند.

رئیس اتاق ایران خاطر نشان کرد: از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هم درخواست کرده‌ام، مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی کرده و از ساختار این مرکز برای تقویت مراکز پژوهشی اتاق‌ها الگوبرداری کنند.

برگزاری همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان، برگزاری  «همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در همدان را اطلاع رسانی کرد و گفت: این همایش بعد از یزد برای دومین بار 19 و 20 آبان ماه در همدان برگزار می‌شود و از همه روسا و هیات نمایندگان اتاق‌ها دعوت می‌کنم در این همایش حضور یابند.

ادبیات واحدی در رابطه با قاچاق نداریم

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران، با اشاره به آمار 25 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: سازمان گمرک و املاک تملیکی کشور در حال تهیه دستورالعملی هستند تا بتوانند  فکری به حال کالاهای قاچاق کشف شده در استان‌های مختلف بکنند.

کاشفی گفت: مهم‌ترین موضوع دررابطه به قاچاق این است که هنوز ادبیات واحدی در سیستم اداری کشور در رابطه با قاچاق کالا ایجاد نشده و باید برای ایجاد یک استراتژی مشخص گام برداریم.

برای مبارزه با قاچاق کالا به سرشاخه‌ها نگاه کنیم

محمد امین صباغی زاده، رئیس اتاق بندرعباس، گزارشی از نشست‌ها و جلسات مرتبط به قاچاق در هرمزگان و بندرعباس  ارایه کرده و گفت: تشنجی که به واسطه مبارزه گسترده با قاچاق کالا در بازار بندرعباس به‌وجود آمده بود خوشبختانه با این جلسات کمی آرام‌ترشده است. صباغی زاده افزود: برای مبارزه با قاچاق باید به سرشاخه‌ها نگاه کرد و از اصل با این موضوع مبارزه کرد.

وی همچینن گفت: برای مبارزه با قاچاق کالا باید تولید داخلی را تقویت کرده و با ارایه تسهیلات و ایجاد جذابیت در کارآفرینی و تولید، مانع گسترش روز افزون قاچاق شویم.

نداشتن برنامه مشخص، مهم‌ترین مشکل است

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان، نداشتن برنامه مشخص در مبارزه با قاچاق کالا را از مهم‌ترین موانع در حل مشکل قاچاق دانست. جمعه‌ای همچنین وجود قاچاق سازمان یافته، افزایش تعرفه‌ها، لزوم کاهش هزینه‌های تولید برای افزایش کیفیت کالاهای تولیدی را در مبارزه با قاچاق ضروری دانست. جمعه‌ای افزود: باید با اطلاعات کامل راجع به قاچاق صحبت و نباید موضوع قاچاق را به عنوان موضوعی مجرد بررسی کرد.

قاچاق سازمان یافته است

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک، نبود بازار را مشکل عمده صنعت کشور دانست و گفت: عمده بازار ما را برندهای خارجی در اختیار دارند و امروز قاچاق کالا بسیار سازمان یافته است.  جعفری همچنین افزود: اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی باید در رابطه با قاچاق، موضعی کاملاً جدی داشته و بر معدوم کردن همه کالاهای ضبط شده قاچاق تأکید کند.

رفع موانع تولید، لازمه مبارزه با قاچاق

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز، گفت: حجم قاچاق کالا  و ارز در سال 94، 9 تا 10 میلیارد دلار کم شده است و دلیل آن سخت‌گیری نسبت به قاچاق نبوده است بلکه کسری پول و مشکل بازار دلیل کم شدن حجم قاچاق بوده است.

 رازقی افزود: پوشاک، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه، شمش طلا و انواع لواز م خانگی، 41 درصد حجم کالاهای قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اتاق شیراز افزود:بیشترین حجم قاچاق کالا به صورت سازمان یافته وارد کشور شده و از تهران هم به سمت استان‌های دیگر می‌رود در حالی که کنترل مبادی و مرز‌ها از استان‌های مرزی شروع شده و در آنجا سخت‌گیری بیشتر است.

رازقی در رابطه با مبارزه با قاچاق عنوان کرد: واقعیت این است تا زمانی که موانع تولید برداشته نشده، مشکل قاچاق حل نمی‌شود.

سازماندهی در مبارزه با قاچاق

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم نیز به لزوم سازماندهی درست مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه سیاست‌های مشخصی تدوین شود.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به آمارهای ارایه شده در زمینه قاچاق کالا گفت: بخش خصوصی برای بیان آمار و اطلاعات نباید دنباله‌رو بخش دولتی باشد و آمارهای ارائه شده را باید خودش بررسی کند. خوانساری افزود: اگر آمار 15 هزار میلیارد دلار را بپذیریم، به این معنی است که روزی هزار و پانصد کانتینر کالا فقط به صورت قاچاق وارد می‌شود که این میزان با توجه به تعداد کل کانتینرهای ورودی به کشور نمی‌تواند صحیح باشد.

خوانساری همچنین به موضوع نرخ ارز در رابطه با قاچاق اشاره کرد و گفت: با ارز یارانه‌ای هیچ زمان نمی‌‌توان با قاچاق مبارزه کرد. وی همچنین افزایش تعرفه‌ها را از موضوعات مهم در رابطه با افزایش قاچاق عنوان کرد و گفت: بالارفتن تعرفه‌ها آسیب زیادی به تولیدکننده و تولید داخلی می‌زند و به گسترش قاچاق در کشور کمک می‌کند.

رئیس اتاق تهران افزود: برای مبارزه با قاچاق در ابتدا باید موانع موجود بر سر راه تولید را از میان برداریم.

به دنبال راهکاری عملی برای حل مشکل باشیم

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان، گفت: اصل بقای مشکلات در کشور حاکم شده است به طوری که مشکلات در کشور ما حل نمی‌شوند بلکه از مشکلی به مشکلی دیگر تبدیل می‌شوند. همچنین اصل تشکیل جلسه‌ای از درون جلسه‌ای دیگر و تکرار موضوعات و مباحث، فراگیر شده است. طبیب زاده افزود: باید به دنبال راهکار عملیاتی برای حل مسائل و مشکلات باشیم و ببینیم برای مبارزه با قاچاق کالا چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم. وی افزود: باید مسایلی که در حوزه کاری و شناخت خودمان است را احصاء کرده و در جلسات راهکار آنها را ارائه دهیم.

طبیب زاده همچنین راجع به تقسیم بندی منطقه‌ای اتاق‌های سراسر کشور گفت: هر اتاق باید موضوع مشخصی که می‌تواند راجع به آن کارِ کارشناسی  و تحقیقاتی انجام دهد، مشخص کرده و بر روی آن بررسی انجام دهد. به عنوان مثال اتاق کرمان می‌تواند بر روی پایش فضای کسب و کار کشور کارِ کارشناسی انجام داده، معیارهای کشوری آن را استخراج کرده و با نظرخواهی از اتاق‌های مختلف، مدلی کلی برای کشور در این زمینه برسد.

اعتراض به شیوه ابلاغ آیین نامه ها

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق تبریز، گفت: تا زمانی که دولت برای مبارزه با قاچاق اقدام جدی نکند و این موضوع به صورت نهادینه انجام نشود، موضوع مشکل قاچاق کالا در کشور حل نمی‌شود.

حسن‌زاده همچنین گفت: دولت به نظرات بخش خصوصی اعتقاد و باور چندانی ندارد.  وی افزود: در ماده سوم قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار آمده است که دولت باید در زمان تصویب آیین‌نامه و بخش‌نامه‌ها و قوانین، نطرات بخش خصوصی را هم جویا شود و همچنین پس از مصوب شدن آیین‌نامه ها هم 6 ماه فرصت دهد تا بخش خصوصی خودش را با آن آیین‌نامه تطبیق دهد. اما دولت به این موارد اهمیتی نمی‌دهد. به طور مثال در 6 ماه گذشته چندین تعرفه افزایش یافته‌ و در همان روز هم برای اجرا به گمرک ابلاغ شده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد دولت به نظرات بخش خصوصی اعتقادی ندارد.

در همین رابطه