رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در همایش فرصت‌های اقتصادی لبنان-ایران مطرح کرد

حجم روابط تجاری ایران و لبنان قابلیت ارتقا به 200 میلیون دلار دارد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در همایش لبنان ایران اعلام کرد که حجم روابط تجاری دو کشور 107 میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، قابلیت ارتقا به سطح 200 میلیون دلار را در گام اول دارد.

18 آبان 1395
کد خبر : 5242
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته هیات تجاری ایرانی به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و به همراهی وزیر امور خارجه ایران عازم لبنان شدند. امروز همایش اقتصادی لبنان-ایران در اتاق بازرگانی این کشور برگزار شد و پس از آن فعالان اقتصادی ایران با همتایان خود نشست های رودررو (B2B) برگزار کردند.

رئیس اتاق ایران در این همایش سخنرانی کرد که متن سخنان او در ادامه آمده است:

 

با سلام و تهنیت خدمت تمامی حاضران محترم و میزبانان گرامی

بسیار خرسندم که از کشور ایران با پیشینه‌ای غنی از تمدن و فرهنگ به کشور تاریخی و زیبای شهر بیروت دیدنی و دوست‌داشتنی سفرکرده‌ایم و با مردم متمدن این کشور دیدار می‌کنیم.

سفر هیات اقتصادی ایران بافاصله کمی از انتخاب جناب آقای میشل عون به عنوان ریاست‌جمهور منتخب لبنان را به فال نیک می‌گیریم و به همه ملت لبنان و فعالان اقتصادی تبریک می‌گوییم. لبنان همیشه و در همه عرصه‌ها دوست و همراه جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما امیدواریم بخش خصوصی دو کشور در فضای باثبات کنونی بتوانند بیش‌ازپیش به تعامل و همکاری بپردازند.

در ایران نیز با پایان تنش‌های سیاسی اکنون عصر جدیدی در رابطه با جامعه جهانی آغازشده و در این عصر، بخش خصوصی ایران به دنبال یافتن شرکای تجاری مطمئن برای استفاده از فرصت‌های فراوان پیش روست. ایران امروز به عنوان باثبات‌ترین و با پتانسیل‌ترین کشور خاورمیانه، بدون شک مهم‌ترین بازیگر و بازی‌ساز اقتصادی این منطقه و یکی از اقتصادهای تپنده جهان در سال‌های پیش رو  خواهد بود. ازاین‌روی در سال‌های پیش رو ایران برای اقتصادهای فعال و فرصت جوی جهان شریک اقتصادی جذابی خواهد بود. در سال‌های اخیر علیرغم شرایط نامساعد منطقه، هیات های تجاری زیادی بین دو کشور مبادله شده‌اند و فقط از سال گذشته تاکنون ما پذیرای 4 هیات بزرگ اقتصادی به سرپرستی وزرای محترم و مقامات ارشد وزارت اقتصاد لبنان و روسای اتاق‌های استانی این کشور بوده‌ایم. البته متاسفانه حجم روابط تجاری دوجانبه در سطح انتظار نیست و بسیار ناچیز است. حجم روابط تجاری دو کشور 107 میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، قابلیت ارتقا به سطح 200 میلیون دلار را در گام اول دارد.

برخی از ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور به شرح ذیل است:

-  همکاری در زمینه ساختمانی و خدمات فنی مهندسی

- همکاری در زمینه معادن: با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره‌برداری و دارا بودن توانایی استخراج از معادن و همچنین مرغوبیت و کیفیت بالای معادن کشور لبنان، تجار بخش خصوصی می‌توانند از فرصت به‌دست‌آمده نهایت استفاده را ببرند.

- لبنان نیاز مبرمی به احداث کارخانه‌های تولید مواد غذایی صنعتی به‌خصوص در زمینه فراوری میوه و مرکبات و محصولات باقی دارد و با توجه به مشکل حمل‌ونقل، انتقال وجه و ... ایران می‌تواند با تاسیس کارخانه و انتقال مرحله نهایی تولید به این کشور از مزایای زیادی بهره‌مند گردد.

- مهم‌ترین ظرفیت کشور لبنان برای بخش خصوصی ایران، سرمایه‌گذاری است که با توجه به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران لبنانی به‌خصوص در بخش خدمات و هتل داری، پروژه‌های متعددی برای همکاری وجود دارد.

- لوازم‌خانگی، مصالح ساختمانی، صنایع وابسته به ساختمان، کنتورهای برق خانگی، کشاورزی، مواد غذایی، صنایع‌دستی و توریسم از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است.

همچنین گردشگری سلامت و زیارتی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور هستند. اتاق ایران در سال گذشته پذیرای هیات تخصصی گردشگری سلامت لبنان بود که بازدیدهایی نیز از مراکز مجهز درمانی در تهران و اصفهان به عمل آورند. با عزم و اراده دولت و بخش خصوصی دو کشور و افزایش کمی و کیفی هیات های تجاری اعزامی و پذیرش تخصصی همکاری در چارچوب برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی دو کشور در زمینه دارو، مواد غذایی، محصولات پلاستیکی، مصالح ساختمانی و دیگر تولیدات، می‌توان گام مهمی در شناساندن فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و لبنان به جامعه تجاری و اقتصادی دو کشور برداشت.

همچنین ایجاد خط کشتیرانی ایران و لبنان می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد. ما می‌دانیم لبنانی‌ها بزرگ‌ترین تجار آفریقا و آمریکای لاتین هستند و البته موقعیت استراتژیک منطقه‌ای ایران نیز به‌عنوان کشوری باثبات و با امنیت بسیار بالا می‌تواند به‌عنوان پل ارتباط با کشورهای آسیای میانه و حوزه خاورمیانه با جمعیتی حدود 400 میلیون نفر محسوب شود.

با تجمیع توانمندی‌های دوسویه می‌توان اهداف مشترک بزرگی را برای دستیابی در آینده نه‌چندان دور ترسیم نمود. با توجه به زمینه‌های کاری موجود، امید است شاهد توسعه همکاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مواد غذایی، بسته‌بندی، صنعت و معدن، سنگ‌های تزیینی، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، کشاورزی، خدمات فنی مهندسی، مصالح ساختمانی، خدمات بازرگانی و پولی و بانکی باشیم.

در اکثر زمینه‌های فوق، اتحادیه‌ها و  انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی زیرمجموعه اتاق ایران، آمادگی دارند تا در کنار شورای مشترک بازرگانی دو کشور به توسعه روابط تجاری دوجانبه بپردازند.

در خاتمه بار دیگر از مهمان‌نوازی شما دوستان دیرین سپاسگزارم و از شما دعوت می‌نمایم به ایران سفر نمایید و با همتایان خود و فعالان اقتصادی ایران در تهران و شهرستان‌ها دیدار کنید. امیدوارم امروز سرآغاز راه روشنی برای بخش خصوصی دو کشور باشد.

در همین رابطه