رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران

اعزام هیات‌های تجاری برنامه‌محور باشد

غلامحسین شافعی در سفر به استان مازندران ضمن حضور در اتاق مازندران، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی شرکت کرد.

28 آبان 1395
کد خبر : 5438
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی سخنانی در این مراسم به افزایش روند اعزام هیات های اقتصادی از ایران به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: اعزام چندین هیات تجاری به یک کشور نمی‎تواند به توسعه صادرات کمک کند، بلکه اعزام هیات‌ها باید برنامه‌محور باشد. غلامحسین شافعی با بیان اینکه رابطه مناسبی بین قدرت اقتصادی و توان صادراتی وجود دارد، اظهار کرد: باید این واقعیت را قبول کرد که صادرات قوی پشتوانه تولید موفق نیاز دارد.

شافعی ظرفیت ایران برای صادرات را بسیار زیاد دانست و افزود: رقم صادرات ما قابل مقایسه با ظرفیت‌های ما نیست و باید در این حوزه تلاش بیشتری شود.

رئیس اتاق ایران مشکل اصلی بر سر راه صادرات و تولید را برنامه بلند مدت و نقشه راه دانست و گفت: نقشه راه برای تولید توسط برنامه‌ریزان باید انجام شود و نداشتن برنامه و نبود ساز و کار مناسب مشکل جدی تولیدکنندگان است.

شافعی اضافه کرد: نقشه راه جامع و بلند مدت برای توسعه صادرات نداریم، به همین دلیل با وجود تلاش‌ها صادر کنندگان در بسیاری از کشورها کالا برای خریداران جاذبه ندارد و نمی‏‌توانند با رقبای حاضر رقابت کنند.

وی با بیان اینکه دو مشکل قیمت تمام شده بالا و  پایین بودن کیفیت پیش پای صادرکنندگان قرار داد که این موضوع در اختیار فعالان اقتصادی نیست که با تأخیر و عقب‌ماندگی در تکنولوژی تولید مواجه هستیم، ادامه داد: تولید ما از تکنولوژی جهانی عقب مانده در حالی که بازار مصرف ما به‌دنبال رفع نیاز با کالای به‌روز است که این شکاف باید به‌صورت جدی پر شود.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر انسجام خوبی برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور به‌وجود آمده و می توان ظرفیت مناسبی برای رشد بخش خصوصی شاهد باشیم.

شافعی با اعلام اینکه اشتیاق برای دست‌یابی به اقتصاد بزرگ ایران بسیار زیاد است، گفت: به‌علت موقعیت جغرافیایی ایران در شرایط فعلی فعالان اقتصادی سایر کشورها، امن‎ترین راه برای دست‌یابی به بازار بزرگ منطقه را ایران می‎دانند و مازندران هم از این مزیت می‏‌تواند برای انتقال کالاها به کشورهای همسایه استفاده کند.

وی با اشاره به همکاری مناسبی که بین نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی وجود دارد، افزود: باید با استفاده از ظرفیت نمایندگان سد محکم تمرکزگرایی در کشور شکسته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت باید از همه قابلیت‌های کشور برای تقویت تولیدات استفاده کرد و برای رسیدن به این مهم به برنامه‌ریزی منطقه‌ای نیازمندیم. او گفت: نگاه به استان‌ها باید درآمدی باشد و مسؤولان استانی باید به‌فکر ایجاد درآمد باشند.

شافعی همچنین خواستار ایجاد ساز و کار مناسب برای اعزام هیات‌‌های تجاری شد و گفت: اعزام چندین هیات تجاری به یک کشور نمی‎تواند به توسعه صادرات کمک کند، بلکه اعزام هیات‌ها باید برنامه‌محور باشد که در حال حاضر این رویه در کشور وجود ندارد.

 بخش خصوصی، موتور محرکه اقتصادی مازندران است

 استاندار مازندران بخش خصوصی را موتور محرکه اقتصادی استان دانست و خواستار توجه برای رفع مشکلات پیش روی این بخش شد. ربیع فلاح جلودار گفت: دولت تدبیر و امید توجه به بخش اقتصادی معیشت مردم و اشتغال به ویژه عزم جدی برای رونق صادرات را در الویت کارهای خود قرار داده است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به صادرات و توسعه آن است که علی رغم کمبودها حرکت های این حوزه روبه جلو بوده است.

استاندار مازندران، گفت: یکی از اقدامات دولت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحقق الویت ها، موضوع برجام بوده است هرچند ما اعتقاد نداریم با اعتبارات دولتی می توانیم مشکلات را حل کنیم. در عین حال امسال باوجود مشکلات مالی  ۵۰ درصد اعتبارات طرح های عمرانی تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که بخش خصوصی موتور محرکه اقتصادی استان است و توجه زیادی بر این موضوع داریم و موضوع مرکبات استان را به جد پیگیر هستیم.

استاندار مازندران، گفت: دو محصول مهم استان برنج  و مرکبات است و امسال مدیریتی خوبی روی برنج شده و برای مرکبات هم در آینده نزدیک برنامه ریزی خواهد شد و خرید حجم زیادی از مرکبات را در برنامه کاری داریم.

فلاح جلودار ، افزود: برای آنکه در مسیر صادرات حرکت کنیم باید تولید و تولید کننده را دریابیم و تولیدات هم صادرات محور باشد.

وی ادامه داد: امسال که موضوع بسته حمایتی رونق تولید در دست اقدام است با تمامی قوای سه گانه استان در تحقق شعار سال هم افزایی داریم و ما این ادعا را داریم که باید به عنوان خدمتگزار مردم مشکلات مردم را حل کنیم.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: در بخش تولید درسه ماه بهار امسال اشتغال به ۹.۸ درصد رسید و ۱.۲ درصد بهبود داشت و تابستان امسال ۱۰.۸ درصد بهبود اشتغال داشتیم ولی دلیل بر این نیست که بیکاری کم شده است چون یکی از چالش های استان بیکاری فارغ التحصیلان ما است.

فلاح جلودار، به ظرفیت های گردشگری استان هم اشاره کرد و گفت: در این بخش  ۴۰ درصد رشد ورود گردشگری خارجی به استان داشتیم.

وی افزود: مازندران استان بی نظیری است که ظرفیت های صادراتی فراوان دارد و باید در دولت یک سند جامع در حوزه صادرات برای استان داشته باشیم و یارانه به صادر کنندگان برای صادر ات تخصیص داده شود و باید یک قانون در بیاید.

ترسیم ظرفیت دو میلیارد دلاری برای صادرات مازندران

 رئیس اتاق مازندران ظرفیت این استان را برای صادرات کالاهای غیر نفتی در سال حدود دو میلیارد دلار اعلام کرد. عبداله مهاجر با اعلام این مطلب  افزود: در این استان سالانه 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود و حدود 4 هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که با برنامه ریزی مدون می توان به صادرات دو میلیارد دلاری امیدوار بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود 450 میلیون دلار کالا از این استان به خارج از کشور صادر شده و پیش بینی می شود در سال جاری نیز ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی به مازندران به اندازه سال قبل برسد. وی صادرات کالاهای مازندران را در هفت ماهه سال جاری حدود 270 میلیون دلار بیان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از نبود نقدینگی، کمبود زیرساخت های صادراتی و سخت گیری برخی از کشورهای همسایه و بالا بودن تعرفه گمرکی را مشکل صادرات کالاهای غیرنفتی مازندران به خارج از کشور بیان کرد.

مهاجر گفت: در حوزه طیور و آبزیان نیز رتبه بالایی داریم و ۱۲ درصد مرغ کشور را مازندران تولید می‌کند و در بخش آبزیان نیز رتبه بسیار خوبی داریم. در صنایع کوچک و متوسط نیز با داشتن سه هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی رتبه خوبی داریم.

وی به قابلیت‌های مازندران در حوزه کشاورزی اشاره و اضافه کرد: مرکبات مزیت مهم استان در حوزه کشاورزی است و در این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 در پایان این همایش از 25 صادرکننده نمونه، یک صادرکننده جوان مازندران و شرکت لبنی کاله تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه