رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان

مشکل صادرات ایران، بازماندن از فناوری روز و هزینه بالای تولید است

غلامحسین شافعی معتقد است عقب‌افتادگی فناوری در تولید کالاهای صادراتی و قیمت تمام‌شده بالا در تولید کالا نسبت به رقبای خارجی، از چالش‌های اصلی حوزه صادرات است.

03 آذر 1395
کد خبر : 5548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: عقب‌افتادگی فناوری در تولید کالاهای صادراتی و قیمت تمام‌شده بالا در تولید کالا نسبت به رقبای خارجی، از چالش‌های اصلی حوزه صادرات است.

غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، بابیان این‌که ایران در تولید کالاهای صادراتی دچار عقب‌افتادگی فناوری است، افزود: این شکاف فناوری بین ایران و سایر کشورها در زمان تحریم‌ها رخ‌داده است.

شافعی خاطرنشان کرد: سال‌ها درهای تبادل فناوری بر روی ایران بسته بود و ایران نمی‌توانست از فناوری‌های روز دنیا برای تولید کالای خود استفاده کند به همین دلیل کشور دچار عقب‌افتادگی تولیدی شد.

رئیس اتاق ایران بابیان این‌که مشکل اصلی صادرات ایران مسئله تولید است، گفت: در سال‌های تحریم الگوی تولید در ایران با الگوی تولید جهانی همراه نبود، درحالی‌که الگوی مصرف کشور از الگوی مصرف جهانی پیروی کرد و این‌یکی از دلایل اصلی عقب‌افتادگی تولید ایران است.

وی اضافه کرد: ایران از فناوری روز در تولید عقب‌مانده است و هم‌اکنون کالاهایی در کشور تولید می‌شود که در حال منسوخ شدن در بازار مصرف است و اگر نتوانیم این فاصله ایجادشده را به‌سرعت پرکنیم، تولید و صادرات کشور با مشکلات بیشتر و جدی‌تری مواجه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرات موفق به یک پشتوانه تولید قوی نیازمند است و اگر در تولید دچار مشکل و معضل شویم، صادرات و درنتیجه اقتصاد ایران نیز دچار مشکل می‌شود.

شافعی تأکید کرد: در ایران تولید کالای صادراتی دارای مشکلاتی مانند ظرفیت سنجی، اولویت‌بندی و مکان‌یابی است و این تعداد واحد تولیدی موجود در کشور بسیار بالاتر از ظرفیت کشور است و باید دقت داشت که تکثرگرایی در تولید نشانه پیشرفت نیست.

شافعی افزود: برای کاهش قیمت و بالا رفتن کیفیت کالا در ابتدا باید به سمت تولید با فناوری روز دنیا در کشور برویم و برای این مهم از تعامل سازنده‌ای که بین بخش خصوصی و دولت ایجادشده است باید استفاده شود.

وی ادامه داد: موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای تحول بنیادین در روابط خارجی ایران ایجاد کرد. بعد از برجام نظرها به اقتصاد بزرگ ایران جلب شد و بعد از آن بود که کشور با ترافیک حضور هیات مای اقتصادی و مقام‌های بلندپایه خارجی روبه‌رو شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: دسترسی به بازار ایران و استفاده از ایران که امن‌ترین و ساده‌ترین راه برای دسترسی به بازارهای کشورهای اطراف است، دو هدف اصلی ارتباط برقرار کردن کشورهای دیگر با ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید کرد: تاکنون رایزنی‌های خوبی بین ایران و کشورهای خارجی در امور اقتصادی و تجاری انجام‌شده است و امید است این مذاکرات نتایج مطلوبی برای اقتصاد ایران داشته باشد.

در این آیین از 11 صادرکننده برتر استان سمنان با حضور محمدرضا خباز استاندار و جمعی از مدیران اجرایی استان سمنان تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه