رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران؛

برای تولید و مازاد محصولات کشاورزی برنامه‌ نداریم

شمس‌علی هادی‌زاده معلم، عضو اتاق مازندران معتقد است تولید کشاورزی در کشور بی‌برنامه است و مازاد محصولات کشاورزی بستر ویرانی کشاورزی را فراهم می کند.

04 آذر 1395
کد خبر : 5549
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران بابیان اینکه باید به سمت کشاورزی مدرن برویم، گفت: اگر مازندران را با سطح کشاورزی کشور بسنجیم بسیار جلو هستیم اما در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن نداریم.

شمس‌علی هادی‌زاده معلم تولید کشاورزی در کشور را بدون برنامه دانست و خاطرنشان کرد: برای توزیع و تعیین مقدار تولید برنامه‌ای وجود ندارد، حتی در حوزه تأمین نهاده‌های موردنیاز کشاورزی نیز به‌صورت علمی، حرفه‌ای، کیفی ورود پیدا نکرده‌ایم.

وی بابیان اینکه در بسیاری از بخش‌های تولیدی کشاورزی استان حرفی برای گفتن وجود دارد، تصریح کرد: باید بررسی کرد که تولید کمی چه مزیتی برای اقتصاد استان دارد. درحالی‌که دنیا به سمت ستانده پیش می‌رود نه آورده، حالا ما در مواجه با این ستانده چه چیزهایی را ازدست‌داده‌ایم؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران، معیار پیشرفت در تولید کشاورزی را توسعه تکنولوژی و توجه به ایجاد ارزش‌افزوده دانست و خاطرنشان کرد: اگر این دو معیار رنگ عملی به خود گیرد یقیناً می‌توان در حل مشکل اشتغال‌زایی و تأمین امنیت غذایی گام‌های جدی برداشت.

هادی‌زاده معلم بابیان اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت تبدیل به شعار شده است، اظهار کرد: چقدر دانشگاه‌های ما توانسته‌اند دانشجوی مهندسی کشاورزی تربیت کنند که بتوانند وارد زمین کشاورزی شده و به تولید محصول دست بزنند؟ ارتباط علم و کشاورزی در حد سمینارها و روزنامه‌ها است.

این عضو اتاق مازندران بابیان اینکه مازاد تولید بستر صادرات نیست بلکه بستر ویرانی کشاورز است، بیان کرد: محصول مازادی که فاسد و دورریختنی و موجب ضرر کشاورز می‌شود، بستر ویرانی کشاورزی است نه بستر صادرات. کشاورز ما نمی‌تواند محصولاتی را در حدی تولید کند که کشورهای هدف پذیرای آن باشند.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در حوزه لبنیات نیز دچار عدم تولید کیفی هستیم به‌طوری‌که تعداد کارخانه‌هایی که بتوانند محصول صادراتی تولید کنند، در حد انگشتان یک دست است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق مازندران با بیان اینکه تا زمانی که نتوانیم فنّاوری را بسته به خواسته بازار وارد چرخه تولید کنیم، نمی‌توانیم جایی در بازار صادراتی داشته باشیم، تصریح کرد: بازار کشورهای هدف، کیفیت مرغ، برنج و مرکبات تولیدی مازندران را نمی‌پسندند و این نشان از عدم تولید کیفی محصولات کشاورزی استان دارد.

وی تأکید کرد: تا زمانی که نتوانیم محصولی باکیفیت سطح بازارهای جهانی تولید کنیم یقیناً رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری صرفا تشریفاتی است و برای استان سودی نخواهد داشت.

هادی‌زاده معلم اقدام‌های اتاق مازندران را در ایجاد فضای مذاکره مثبت ارزیابی کرد و گفت: اتاق بازرگانی راه مذاکره را بازکرده است اما اگر این مذاکره‌ها همراه با تولید صادرات محور نباشد، راه به‌جایی نخواهد برد. وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌ای اصولی و راهبردی داشته باشد، تولید دیگر کشورها را بررسی کند و در راستای کاهش تولید جزیره‌ای گام‌های جدی بردارد. 

موضوعات :
در همین رابطه