رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی خبر داد

عملیاتی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای تجارت با ایران

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در سی و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، از اعتبار خط یک میلیارد دلاری اتریش به ایران خبر داد.

06 آذر 1395
کد خبر : 5564
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی با حضور رئیس اتاق ایران و استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای تجارت با ایران عملیاتی شده اظهار امیدواری کرد: این اعتبار برای بخش صنعت و صادرات کشور اثرات فراوانی داشته باشد.

شافعی در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل شورای گفت‌وگو این شورا را محل گفت‌وگوی بخش خصوصی و تعاونی‌ها با مسئولان سه قوه عنوان کرد که به‌عنوان ظرفیتی قابل‌توجه و موقعیتی بسیار خوب در کشور تصویب و اجرایی شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان خراسان رضوی با بیان اینکه شورای گفت‌وگو صرفاً محلی برای بیان مشکلات بخش تعاونی و خصوصی نیست، بر ارتباط دوسویه بخش خصوصی و دولتی اعم از قوه قضاییه و مجریه تأکید کرد و افزود: بخش‌های دولتی، قوه قضاییه و مجلس نیز در ارتباط با بخش خصوصی با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند که در شورای گفت‌وگو باید به بیان آن پرداخته شود.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در انتخاب اعضای شورای گفت‌وگو بجای هشت مدیر برتر توصیه شد از تشکل‌ها به‌صورت فراگیر استفاده شود، بر لزوم ارزیابی شورا از تشکل‌ها در دستور جلسه شورای گفت‌وگو تأکید کرد.

شافعی گفت: شورای گفت‌وگو محل بیان مشکلات و یافتن راه‌حل‌های کارشناسی برای برون‌رفت از مشکلات موجود هست. وی افزود: شورای گفت‌وگو تشکیل شده تا از زاویه دیگری وارد مسائل و مشکلات بشویم.

بخش خصوصی استان در بازسازی کشورهای جنگ‌زده پیش‌قدم شود

شافعی با اشاره به سفر اخیرش به لبنان از تشکیل شرکت‌های اروپایی در لبنان به‌منظور بازسازی سوریه خبر داد و از شرکت‌های خراسانی و خدمات فنی مهندسی درخواست کرد با توجه به اشتیاق لبنانی‌ها برای تشکیل شرکت‌های مشترک با ایران، از ظرفیت اقتصادی استان به این منظور استفاده بیشتری به عمل آید.

رئیس اتاق ایران، صادرات نفت به هند را بیشتر از دیگر کشورها اعلام کرد و عنوان کرد این حرکت مثبت ما را به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت این کشور تبدیل کرده است.

شافعی بابیان اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور از وزیر نفت به دلیل حضور توتال در پروژه میعانات نفت پارس جنوبی تقدیر به عمل آمد افزود: با انجام این پروژه میدان‌ها گاز مشترک ما با کشورهای همسایه با موقعیت بهتری مواجه خواهند شد.

رئیس اتاق ایران از اقدام مناسب وزیر جهاد کشاورزی در سفر رئیس جمهور به کشورهای آسیای جنوب شرقی نام برد و اعلام کرد در مذاکراتی تصمیم گرفته شد در ازای واردات موز، صادرات کشمش و سیب به این کشورها انجام شود که جهشی در صادرات کشور هست و جنبش صادرات سیب و کشمش از هم‌اکنون دراین‌ ارتباط آغاز شده است.

بهبود وضعیت اشتغال استان خراسان رضوی

در ادامه استاندار خراسان رضوی بر اهمیت توجه به مقوله اشتغال در استان خراسان رضوی تاکید کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان به میزان 42.4 درصد و بالاتر از میانگین کشور که 40.4 درصد است، قرار گرفته است؛  این موضوع، ضرورت توجه جدی به مباحث سرمایه‌گذاری و اشتغال را دوچندان می‌کند.

علیرضا رشیدیان گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان 95 معادل 12.5 درصد بوده که نسبت به فصل قبل 2.3 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این رقم بیکاری پایین‌تر از نرخ میانگین کشوری بوده است که پس از زمستان 93 برای نخستین بار نرخ بیکاری استان پایین تر از میانگین کشوری و در رتبه سیزدهم قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طی آمار مقایسه‌ای توسط وزارت کشور، این استان پس از آذربایجان غربی، با 1.7 درصد بیشترین کاهش در نرخ بیکاری را در کشور در مقایسه با تابستان 94 داشته است.

رشیدیان، رشد چهاردرصدی ورود گردشگران داخلی، تعیین تکلیف پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که بر فضای اقتصاد استان تأثیر مثبت داشته است، بهبود فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید به کمک کارگروه‌های مختلف نظیر تسهیل و شورای گفت‌وگو و همدلی بخش خصوصی استان با بخش دولتی، پرداخت تسهیلات رونق تولید و افزایش 20 درصدی صادرات به کشور افغانستان و 60 درصدی صادرات مرغ و 20 درصدی تخم‌مرغ را ازجمله عوامل مؤثر بر کاهش نرخ بیکاری در تابستان 95 برشمرد.

وی تأکید کرد: ضروری است این روند رو به رشد با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای خراسان رضوی تداوم و بهبود بیشتری داشته باشد.

ثبت 548 شرکت با سهامداران خارجی در استان خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی در خصوص ورود سرمایه خارجی در هشت‌ماهه‌ ابتدای سال جاری گفت: طی این مدت، 142 میلیون دلار در قالب 12 مجوز سرمایه‌گذاری به استان واردشده که این رقم 7 برابر رقم کل سال گذشته است.

رشیدیان ادامه داد: از ابتدای سال جاری 548 شرکت با سهامداران خارجی در استان به ثبت رسیده است که سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها حدود 164 میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود؛ مجموع رقم سرمایه وارده به استان در هشت‌ماهه ابتدای سال جاری (با و بدون تعهد و تضمین دولت) 252 میلیون دلار بوده است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های تجاری استان در بازارهای هدف ازجمله هرات و مزار شریف و هیات اعزامی استان به مسکو را از رویکردهای مثبتی دانست که منجر به توسعه‌ی روابط اقتصادی استان با کشورهای منطقه و جهان خواهد شد و تأکید کرد: بخش خصوصی خراسان رضوی می‌بایست نهایت بهره‌برداری را از این رویدادها، داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص پیگیری موضوع تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام دارای بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی که 763 میلیارد تومان به استان اختصاص‌یافته نیز گفت: در این قالب 286 میلیارد تومان پرداخت و بیش از 600 میلیارد تومان دیگر هم از محل منابع بانک‌ها و با هدف رونق تولید به بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی اعطاشده است.

رشیدیان در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد: مشهد در آستانه‌ی پایتخت جهانی اسلام 2017 (حدود 45 روز دیگر) است که دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید نسبت به نهایی سازی برنامه‌ها و اعلام آن اقدام کنند که این مهم می‌بایست در محورهای ﺗﻮﺳﻌﻪ گردﺷﮕﺮی به‌ویژه گردشگری مذهبی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و سلامت، گسترش ﺗﻌﺎﻣﻼت فرا منطقه‌ای و ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎﻧﻲ (به‌ویژه با کشورهای منطقه و استان‌های مجاور) در جهت توسعه اقتصادی استان مدنظر باشد.

موضوعات :
در همین رابطه