رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر

مطالبه بخش‌خصوصی از دولت یک‌صدایی و استراتژی واحد در اقتصاد است

علی اصغر جمعه ای، رئیس اتاق سمنان معتقد است بخش‌خصوصی گرچه نمی‌تواند به صورت عملی مسائل اقتصادی را حل کند، اما می‌تواند به بخش دولتی راهکار دقیق ارایه کند.

06 آذر 1395
کد خبر : 5571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان با حضور استاندار و رئیس اتاق سمنان برگزار شد.

علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق سمنان، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر که با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران برگزار شد، گفت: بخش‌خصوصی نمی‌تواند مسائل دیپلماسی، قوانین مخل کسب‌وکار و دیگر مسائل مرتبط را حل کند، ولی می‌تواند با ارائه راهکار دقیق و ریل‌گذاری مناسب به اهداف پیش رو یعنی رونق اقتصادی دست پیدا کند.

رئیس اتاق سمنان تلاش کمیته حمایت قضایی در سرمایه‌گذاری استان سمنان را مطلوب خواند و گفت: اتاق سمنان و دیگر اعضای کارگروه جلسات منسجمی در قالب کمیته مذکور برگزار کرده و توانسته‌اند تاکنون خدمات مفیدی به فعالان اقتصادی ارائه بدهند.

جمعه‌ای همراهی بخش‌خصوصی با دولت و حاکمیت را مهم و حائز اهمیت برشمرد و گفت: امروز آمده‌ایم تا از صادرکنندگان تجلیل و امتنان کنیم و تنها تقاضایی که داریم این است که مفاد اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.

وی قطع مشوق‌های صادراتی و دیگر موارد اجرایی امر صادرات را بر رفتار صادرکنندگان موثر دانست و اضافه کرد: صادرکنندگان نه تشویق صادراتی را دیدند و نه اثرات بهینه آن را.

رئیس اتاق سمنان گفت: تمام پیکره واحدهای تولیدی اتاق سمنان بخش خصوصی هست و تنها به تعداد انگشتان یکدست در این استان واحد دولتی وجود دارد.

جمعه‌ای افزایش صادرات را منوط به ارزش‌افزوده ارزیابی کرد و گفت: ایجاد ارزش‌افزوده و تولید ثروت هدف صادرکنندگان است و صادرکننده دغدغه‌ای جز اشتغال ندارد.

 رئیس اتاق سمنان انسجام بخش‌خصوصی را خواستار شد و تصریح کرد: مطالبه بخش‌خصوصی از دولت و حاکمیت، یک‌صدایی و استراتژی واحد در مسائل اقتصادی است.

هدف اصلی کشور صادرات فراوان و واردات در حد ضرورت است

استاندار سمنان گفت: باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توجه ویژه دولت به افزایش صادرات، هدف اصلی کشور، صادرات در حد فراوان و واردات در حد ضرورت تعیین شد.

محمدرضا خباز در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان افزود: دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به صادرکنندگان کشور دارد و بر این اساس مبنای کشور را محدود کردن واردات و افزایش صادرات قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر در کشور واردات دامنه وسیعی داشته باشد و هر کس اجازه واردات بی‌رویه داشته باشد، کشور به بیماری اقتصادی دچار می‌شود و به دلیل افزایش واردات، تولیدکنندگان داخلی فلج می‌شوند و کشور تنها به واردات وابسته می‌شود.

استاندار سمنان اضافه کرد: در مرحله اول باید بر صادر کردن کالاهای داخلی به کشورهای دیگر توجه شود و در مرحله دوم باید به صادرات با ارزش افزوده بالا توجه شود.

خباز گفت: تولید و اقتصاد در کشور باید با درون‌زایی و برون‌گرایی همراه باشد و دولت تدبیر و امید نیز با استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی توانست بعد از 60 سال تراز تجاری ایران را در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها، به مثبت تغییر دهد.

وی تأکید کرد: خام فروشی به مصلحت اقتصاد کشور نیست و این خام فروشی باید از صادرات کشور کنار برود. همچنین سیاست اصلی دولت حمایت از صادرکنندگان است.

وی ادامه داد: در استان سمنان نیز مسئولان استانی با هم‌افزایی و هم‌فکری به‌طور کامل از صادرکنندگان استانی حمایت می‌کنند و تاکنون برای رفع مشکلات آن‌ها قدم‌های خوبی در استان برداشته‌اند.

وی همچنین بر ضرورت تدوین بانک اطلاعات صادرکنندگان در استان تأکید کرد و افزود: با ایجاد بانک اطلاعات صادرکنندگان همه مصرف‌کنندگان می‌توانند از محصولات و تولیدات داخلی هر استان و کشوری باخبر باشند.
خباز بابیان این‌که دستگاه‌های دولتی موظف هستند از فعالان بخش خصوصی حمایت کنند، ادامه داد: کار اصلی دولت، سیاست‌گذاری، نظارت و حاکمیت است و دولت نباید در فعالیت‌های بخش‌های خصوصی اختلال ایجاد کند و باید از آن‌ها حمایت کند.

استاندار سمنان با اشاره به این‌که کالای قاچاق ضد تولید و ضد صادرات است، افزود: باید از قاچاق کالا در کشور جلوگیری شود زیرا قاچاق می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد کند.

در این آیین از 11 صادرکننده برتر استان سمنان با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سید عباس دانایی فرماندار و شماری از فعالان اقتصادی و مسئولان استان سمنان تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه