رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق مازندران در شورای گفت‌وگوی استان

تعهد 100 میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان عملیاتی شود

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی استان مازندران با حضور استاندار و رئیس اتاق مازندران با محوریت بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات برگزار شد.

06 آذر 1395
کد خبر : 5577
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی استان مازندران با حضور استاندار و رئیس اتاق مازندران با محوریت بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات برگزار شد.

عبدالله مهاجر دارابی، رئیس اتاق مازندران در این نشست گفت: اگر تعهد 100 میلیارد تومانی دولت به صادرکنندگان عملیاتی شود بخشی از مشکلات صادرات مرکبات مازندران حل‌وفصل می‏‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام‌شده برای صادرات پرتقال مناسب نیست. قیمت تمام‌شده با بازار مطابقت ندارد. اگر قیمت تمام‌شده کاهش پیدا نکند امکان صادرات این محصول وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران خاطر‌نشان کرد: باید برای ذخیره سازی پرتقال و نارنگی فکر اساسی کرد؛ اگر منابع برای ذخیره‌سازی تأمین شود، امکان ذخیره‌سازی 60 هزار تن در سه بخش فراهم می‎شود.

مهاجر یادآور شد: با اجرای این طرح بخش خصوصی هم در بحث ذخیره‌سازی ورود پیدا می‌کند که حضور این بخش زمینه دلگرمی کشاورزان را فراهم می‌کنند.

وی با اعلام اینکه مشوق 100 میلیارد تومانی که برای صادرات محصولات داده شد، اگر اجرایی شود، بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل می‏‌شود، افزود: در صورت عدم اختصاص این اعتبار صادرکنندگان با مشکل مواجه می‌‏شوند.

پهنه‌بندی مرکبات در دستور کار قرار گیرد

 استاندار مازندران با اشاره به وجود قریب ۱۱۰ هکتار باغات مرکبات و کیوی در مازندران، یادآور شد: پهنه‌بندی مرکبات باید با برنامه‌ریزی و به‌صورت عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

ربیع فلاح جلودار در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: مسائل مربوط به مرکبات را شخصا در استان و تهران پیگیری می‌کنم و در همه جلسات حضور دارم. 

او تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در راستای خرید مرکبات و تحریک بازار این محصول، در اختیار گرفتن غرفه‌های عرضه مرکبات در تهران و کلان‌شهرهاست.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به این‌که باید زمان را مدیریت کنیم و اقدام عملی در خصوص عرضه مرکبات در میدان‌ها را شروع کنیم، تصریح کرد: فعالیت ستاد مرکبات در شمار مهم‌ترین پیگیری‌های استان در این روزهاست و دو کمیته استانی و کشوری برای ارسال مرکبات مازندران به‌ تمام نقاط کشور فعال خواهند شد و فرمانداران نیز باید با جدیت به‌عنوان عضوی از ستاد، پیگیر موضوع باشند و بر امور تنظیم بازار مرکبات، مدیریت و نظارت داشته باشند.

استاتدار مازندران با اشاره به این‌که قیمت خرید تضمینی مرکبات، توافقی است و به رقمی بالاتر از هزار تومان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: افزایش تولید مرکبات، نباید منجر به کاهش قیمت محصول برای تولیدکنندگان شود.

ربیع فلاح با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی با اقدامات خود نشان داد که حامی جدی تولید است، تأکید کرد: جهاد کشاورزی استان، با همه توان و با فوریت، موضوع ایجاد غرفه در بازار میدان‌ها و محلات تهران و کلان‌شهرها را عملیاتی کند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران بابیان این‌که باید در زمینهٔ تازه خوری مرکبات اقدام فوری صورت گیرد و مدیریت صحیح روی این موضوع اعمال شود، اظهار داشت: با توجه به تصویب ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تنی مرکبات برای بازار شب عید، باید تشکل‌های خصوصی را در این زمینه پای‌کار آورد و از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که موضوع اعطای وام ارزان‌قیمت برای صادرات باید با برنامه‌ریزی دنبال شود، گفت: اداره کل صنعت، معدن و تجارت با همکاری جهاد کشاورزی استان، جذب حق السهم مازندران را از محل ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی دنبال کنند.

ربیع فلاح، تأکید کرد: ستاد مرکبات باید آن‌چنان با جدیت و به‌صورت جهادی تصمیمات اتخاذشده را عملیاتی نماید که باغداران احساس کنند پشتیبانی قوی دارند و رسانه‌ها و رسانه ملی نیز در مدیریت موفق این موضوع باید پای‌کار بیایند و جریان سازی کنند.

 جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته‌شده گفت: در راستای حمایت از تولید نیز بسته‌های صادراتی نیز به تولیدکنندگان ارائه کردیم.

محمدعلی طهماسبی هم در این نشست اظهار داشت: کشاورزی وابسته به طبیعت بوده و آسیب‌پذیری در این بخش زیاد است.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی از نظر کمک مالی مورد توجه دولت‌ قرار دارد، افزود: در کشور خدمات زیربنایی و روبنایی در حد توان به کشاورزان ارائه می‌شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام اینکه مرکبات استان مازندران از نظر تنش در برابر سرما آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: سال 93 هم سرمای زودرس به باغات مرکبات استان زیان زد.

طهماسبی بابیان اینکه جلوی واردات مرکبات به کشور گرفته‌شده است، افزود: در راستای حمایت از تولید بسته‌های صادراتی نیز به تولیدکنندگان ارائه کردیم.

وی بابیان اینکه در کشور چهار میلیون و 700 هزار تن مرکبات در کشور تولید داریم، گفت: تولید مرکبات ازنظر اشتغال، درآمد و ارزش‌افزوده نقش مهمی در کشور دارد.

طهماسبی با اشاره به اینکه خرید 40 هزار تن مرکبات برای بازار شب عید در نظر گرفته‌شده است، خاطرنشان کرد: از این مقدار 30 هزار تن تامسون و مابقی ارقام دیگر مرکبات است.

وی افزود: برای ایجاد ثبات بازار مرکبات باید ستاد ویژه حمایت از تولیدکنندگان این محصول در کشور فعال شود، خاطرنشان کرد: وزارتخانه دغدغه دارد که تولیدکننده آسیب نبیند ولی باید کاهش زمینه کاهش قیمت تمام‌شده انجام شود. 

۶۰ هزار تن پرتقال شب عید در مازندران ذخیره‌سازی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این نشست با اشاره به سهمیه ۶۰ هزار تنی ذخیره‌سازی پرتقال شب عید امسال در این استان گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند برای ذخیره نیمی از این مقدار مشارکت کند.

دلاور حیدرپور نرخ دو هزار و ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم پرتقال شب عید در این استان را، در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد دانست و گفت: این قیمت هنوز نهایی نشده است.

وی بابیان اینکه سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعاون روستایی و مدیریت و برنامه‌ریزی متولیان تعیین قیمت مرکبات شب عید هستند، گفت: زمینه برای عرضه مستقیم مرکبات مازندران در میدان‌های میوه و تره‌بار دیگر استان‌های کشور فراهم‌شده است.

حیدرپور گفت: اگرچه بخش زیادی از مرکبات تولیدی این استان صادراتی است اما تلاش می‌کنیم این محصول باقیمت مناسب و بدون دلال‌بازی به دست مصرف‌کنندگان داخلی برسد.

پیش‌بینی می‌شود از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات مازندران، امسال بیش از دو و نیم میلیون تن محصول برداشت شود.

موضوعات :
در همین رابطه