رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست با رئیس بانک صنعت ومعدن

سهم بیشتری از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بخش صنعت تزریق شود

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز گفت: بیشتر تسهیلات پرداختی این بانک به حوزه‌هایی غیر از تولید بوده است؛ اکثر صنعتگران استان این درخواست را از بانک صنعت و معدن دارند که شرایط و سهم بیشتری از تسهیلات پرداختی این بانک به بخش صنعت تزریق شود.

17 آذر 1395
کد خبر : 5669
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی برای بررسی مشکلات بانکی فعالان اقتصادی استان فارس با حضور مدیرعامل بانک صنعت و معدن، رئیس اتاق شیراز و جمعی از فعالان اقتصادی استان در اتاق شیراز برگزار شد.

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این نشست گفت: این موضوع قابل‌تأمل است که بانک صنعت و معدن منابع درآمد ضعیفی در استان دارد اما نسبت 579 درصدی منابع نسبت به مصارف این بانک در استان نشان‌دهنده ورود سرمایه‌های قابل‌توجه به استان بوده است.

رازقی همچنین عنوان کرد: بانک صنعت و معدن، بانک تجاری مانند سایر بانک‌ها نیست بلکه نگاهی کاملاً اقتصادی به روند تولید و حمایت از صنعتگر دارد و ازاین‌رو عدم وجود شعب مختلف و همچنین تعداد کم دستگاه‌های Pos این بانک تأثیر کمتری بر روند جذب سرمایه‌های صنعتگران در این بانک داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در خصوص بزرگ‌ترین مشکل تأمین مالی استان عنوان کرد: بیشتر تسهیلات پرداختی این بانک به حوزه‌هایی غیر از تولید بوده است و این موضوع نیز باید مدنظر قرار گیرد که شرایط استان فارس شرایط خاص و مهمی است و نباید فراموش کنیم که استان فارس دچار مشکل کم‌آبی شده است و اگر روند فعلی کشت حفظ شود دیگر اثری از کشاورزی استان، آب‌های زیرسطحی و خاک استان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: برای جلوگیری از این اتفاقات باید صنایع جانشین را فعال کنیم که پرداخت تسهیلات به صنعتگران می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی صنعتگران اشتغال‌زایی شود و اکثر صنعتگران استان این درخواست را از بانک صنعت و معدن استان و کشور به‌عنوان حامیان تولید و صنعتگران دارند که شرایط و سهم بیشتری از تسهیلات پرداختی این بانک به بخش صنعت تزریق شود تا شاهد رونق تولید و اشتغال در استان باشیم.

 حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط از اهداف اصلی بانک صنعت و معدن است

علی‌اشرف افخمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک صنعت و معدن که در رأس هیاتی به شیراز سفر کرده در این نشست گفت: تحریم ها تأثیر بزرگی بر پیکره اقتصادی کشور گذاشته اما بهانه خوبی برای عدم تلاش و فعالیت نخواهد بود باید برای استقلال کشور در تمامی زمینه‌ها تلاش کرد و سعی کنیم آینده روشنی برای کشور ترسیم کنیم.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک صنعت و معدن افزود: یکی از اهداف تشکیل این بانک حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده البته این موضوع باید عنوان شود که در طی چند سال اخیر هیچ سرمایه‌ای از طرف دولت وارد بانک نشده ولی شاهد هستیم در برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس که به لحاظ جغرافیایی از مساحت استان فارس نیز کمتر هستند بالغ‌بر 14 میلیارد دلار سرمایه در بانک‌های توسعه‌ای دارند اما در نقطه مقابل بانک توسعه‌ای صنعت و معدن کشور تنها 700 میلیون دلار به‌عنوان سرمایه انباشته دارد.

وی افزود: اگر سرمایه وارد این بانک شود و توسعه سرمایه داشته باشیم قطعاً حجم تسهیلاتی که بانک به استان‌ها پرداخت می‌کند افزایش خواهد یافت.

افخمی گفت: باید شرایط اقتصادی کشور را با تغییر شرایط اقتصاد دنیا همسو کنیم. فعالیت های باید به گونه سامان دهی شود که بیشتر فعالیت‌های بانک صنعت و معدن در جهت رشد و توسعه فعالیت صنعتگران باشد.

وی افزود: برخی می گویند برجام چه تأثیری بر روند اقتصاد گذاشته و با این بهانه دولت را سرزنش می‌کنند اما در 10 ماهی که از برجام گذشته است دست کم 68 بانک بین‌المللی فعالیت خود را با ما آغاز کرده‌اند علاوه بر این فعالیت‌ها پرداخت LC و گشایش یک میلیارد و 800 میلیون یوروی اعتبار و جابجایی 18 میلیارد یورو پول تنها بخشی از فعالیت‌هایی برجام بوده است که باعث شده تحولی در روند اقتصادی کشور صورت بپذیرد و کشور از انزوا خارج شود.

افخمی در خصوص حجم سرمایه و تسهیلات استان نیز عنوان کرد: حجم کلی سرمایه‌های استان 60 میلیارد تومان بوده است و پرداختی کل تسهیلات بانک صنعت و معدن به بیش از 580 میلیارد تومان رسیده و این بانک همچنین 720 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در استان فارس داشته است البته این حجم سرمایه‌گذاری به‌جز 400 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری این بانک در منطقه ویژه لامرد بوده است.

وی اظهار کرد: باید تسهیلات استان‌ها افزایش یابد زیرا روند فعلی مناسب نیست بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های تجاری که پس از برجام حاصل‌شده است کشور را از انزوا خارج کنیم و به تجارت با سایر کشورهای جهان بپردازیم تا بتوانیم سهم خوبی از بازارهای بین‌المللی داشته باشیم.

 فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز در این جلسه به بیان مشکلات خود با بانک صنعت و معدن پرداختند که اهم این مشکلات پرداخت کم تسهیلات به صنعتگران، حضور بانک صنعت و معدن در جهت توسعه فعالیت‌های تجاری با صنعتگران، پرداخت تسهیلات در جهت توسعه فعالیت‌های واحدهای صنعتی، توسعه شرایط صادراتی از طریق بانک، افزایش حجم اختیارات شعب در استان و حمایت از صنعتگران استان بود.

 

در همین رابطه