رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست صادرات کشاورزی اتاق اصفهان مطرح شد

رشد پایدار بخش کشاورزی در دهه 1390

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان: ترکیب اقلام صادراتی کشاورزی از لحاظ وزنی شامل محصولات پسته، هندوانه، رب گوجه، پنیر و ماست است.

16 آذر 1395
کد خبر : 5698
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و به مناسبت هفته صادرات اصفهان، نشستی تخصصی را پیرامون صادرات در بخش کشاورزی و غذایی برگزار کرد.

حمیدرضا قلمکاری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان گفت: کمیسیون کشاورزی با تفکری مبتنی بر پنج فرایند اصلی تفکر استراتژی، برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی برای اجرا، اجرا و درنهایت ارزیابی عملکرد فعالیت می‌کند.

وی افزود: این کمیسیون به هفت کمیته تقسیم‌شده و با توجه به نیاز شدید کشور به کشت برون‌مرزی یکی از این کمیته‌ها، کمیته کشت برون‌مرزی و بازرگانی است.

قلمکاری تصریح کرد: برای این کمیته نیز دو کارگروه کشت فرا سرزمینی و کارگروه ویژه صادرات ترتیب اثر داده‌شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه اگر کشاورزی به‌عنوان محور اقتصاد قرار بگیرد و با رعایت اصول زیست‌محیطی، می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد، تصریح کرد: در برنامه پنج‌ساله چهارم، تولید ناخالص داخلی کشور از 199 هزار میلیارد تومان به 389 هزار میلیارد افزایش‌یافته که در بخش کشاورزی این رقم از 13 هزار میلیارد به 28 هزار میلیارد رسیده که نشان‌دهنده اهمیت این بخش در اقتصاد کشور است.

قلمکاری افزود: از سال 90 تا 93 نرخ رشد بخش کشاورزی در حالی 3 درصد بوده که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی بوده است و این گویای این موضوع است که در حوزه کشاورزی رشد پایداری وجود دارد.

وی سهم ارزشی صادرات بخش کشاورزی نسبت به‌کل صادرات غیرنفتی کشور را 11 درصد عنوان کرد و ترکیب اقلام صادراتی ازلحاظ وزنی را شامل محصولات پسته، هندوانه، رب گوجه، پنیر و ماست برشمرد و افزود: بخش کشاورزی 21.6 درصد واردات به لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده درحالی‌که پنج قلم عمده وارداتی به ذرت دامی، سویا، برنج، کنجاله و سایر کنجاله های جامد تخصیص داشته است.

قلمکاری خاطرنشان کرد: اگر بر چالش‌ها تمرکز کنیم علیرغم وجود خشکسالی می‌توانیم در حوزه کشاورزی به موفقیت‌های زیادی برسیم.

در حوزه تجارت به‌صورت سنتی عمل می‌کنیم

مسعود گل‌شیرازی، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: متأسفانه فاصله بین تولیدکننده و تاجر صدمات زیادی را بر بخش صادرات استان وارد کرده و نقش شرکت‌های مدیریت صادرات در این زمینه بسیار مهم است.

 گل‌شیرازی افزود: مهم‌ترین راهکار استفاده از ظرفیت‌های استان و رفع محدودیت صادرات توسعه شرکت‌های EMC یعنی افرادی که باوجود نداشتن سرمایه، مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نتیجه نشست‌های روز صادرات اصفهان این بوده است که تمامی افراد متخصص بر این مسئله اذعان داشتند، ضعف نهادینه ما این است که علیرغم اینکه لجستیک، ابزار و دانش در تولید مهیا شده متأسفانه هنوز در حوزه تجارت به‌صورت سنتی اقدام می‌شود که نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

کشاورزان قشری فراموش‌شده هستند

در ادامه محمد صادقی، مسئول کمیته بازرگانی کشت برون‌مرزی و دبیر کل خانه کشاورز استان اصفهان گفت: کشاورزان قشری فراموش‌شده هستند و وضعیت کشاورزی استان مناسب نیست.وی افزود: قبل از پرداختن به مبحث صادرات لازم است زیرساخت‌های این حوزه درست شود.

وجود شرکت‌های بازرگان محور یکی از راه‌های نجات صادرات استان است

سید وحید دزفولی، صادرکننده نمونه محصولات کشاورزی نیز گفت: باوجوداینکه استان اصفهان درزمینه تولید شیر، محصولات باغی و تولید مرغ در رتبه‌بندی اول قرار می‌گیرد، نتوانسته‌ایم مازاد تولید خود را به‌خوبی صادر کنیم و دلیل آن متأسفانه این بوده که متولیان بخش تولید، همیشه دارای نگاه تولید محور بوده‌اند تا بازار محور.

دزفولی نبود شرکت‌های بازرگان محور، نبود پایانه بسته‌بندی، ضعف در بخش لجستیک، عدم وجود یک واحد کنترل پروژه را ازجمله دلایل ضعف در صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب استان اصفهان ذکر کرد. وی افزود: اگر تولیدکننده دغدغه فروش نداشته باشد همه تمرکز خود را بر تولید خواهد گذاشت.

در آمار واقعی استان اصفهان چهارمین صادرکننده کشور است

 اصغر خودسیانی، رئیس گمرک فرودگاه نیز بابیان اینکه در آمار واقعی استان اصفهان، تقریباً چهارمین صادرکننده کشور است، گفت: لازم است اشتباهی که در ثبت استان مبدأ در دور اظهاری صورت می‌گیرد به هر نحو حل شود تا به آمار دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

وی افزود: در گمرک فرودگاه همکاران ما به‌صورت بیست‌وچهارساعته برای صادرات محصولات تجار اصفهانی به نقاط مختلف در خدمت صادرکنندگان هستند.

ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی از جمله مزایای طرح کشت فرا سرزمینی است

احمدرضا همتی، مسئول کارگروه کشت برون‌مرزی نیز بابیان اینکه مشکل آب از سال 85 مطرح بوده، افزود: امروز بسیاری از کشاورزان ما بیکار شده و افسردگی در بین این قشر بیداد می‌کند.

وی تصریح کرد: در بحث صادرات به دلیل اینکه استان‌های دیگر مرز مشترک دارند از اصفهان پیشی گرفته‌اند و اگر به‌موقع اقدامی صورت نگیرد جایگاه خود را برای همیشه از دست خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه در بحث کشت فرا سرزمینی استان اصفهان می‌تواند بسیار موفق عمل کند، افزود: اجرای این طرح مزایای بی‌شماری ازجمله ایجاد اشتغال برای بخش کشاورزی دارد.

وجود کارگو پایانه اصفهان کمک بزرگی به بخش صادرات استان خواهد بود

مسعود امینی، دبیر کمیته کشت برون‌مرزی نیز گفت: با وجود اینکه سیب مزیت تولید اول استان اصفهان است ولی متأسفانه طی 8 ماهه سال جاری بر اساس مبدأ صادرات سیب استان 6 هزار تن ذکرشده و ما استان نهم کشور از حیث صادرات هستیم.

امینی در ادامه بابیان اینکه قلم اول صادراتی کشور به لحاظ وزنی هندوانه است، افزود: این در حالی است که هر کیلو هندوانه 250 لیتر آب مصرف می‌کند یعنی 100 میلیارد مترمکعب آب، صادرات داشته‌ایم و 75 درصد آن به عراق صادرشده و زیر کیلویی 100 تومان به فروش رسیده است.

وی در پایان با تأکید بر نقش روسیه در صادرات پایدار کشور گفت: متأسفانه تجار اصفهانی تمایلی به صادرات محصولات خود به روسیه را ندارند و بیشتر صادرات به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد درحالی‌ که صادرات به این کشورها پایدار نبوده و به‌جای دلار نیز ریال وارد کشور می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه