رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مشاور ارشد اتاق مشترک ایران و پاکستان در اتاق مشهد

توسعه روابط ایران و پاکستان با ایجاد ترمینال‌های عبوری ممکن می‌شود

هیات تجاری کشور پاکستان به سرپرستی مشاور ارشد اتاق مشترک ایران و پاکستان با فعالان اقتصادی اتاق مشهد دیدار و گفت‌وگو کرد.

15 آذر 1395
کد خبر : 5709
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری کشور پاکستان به سرپرستی مشاور ارشد اتاق مشترک ایران و پاکستان با فعالان اقتصادی اتاق مشهد دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد اعجاز الحق نماینده مجلس ملی پاکستان و مشاور ارشد اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در دیدار با اعضای اتاق مشهد گفت: تسهیل در توسعه روابط و افزایش سطح روابط تجاری دو کشور با توجه به مجاورت و پیوند فرهنگی و تاریخی از جمله ضرورت ها و در اولویت است. 

محمد اعجاز الحق افزود: اتاق مشترک ایران و پاکستان با هدف افزایش روابط تجاری دو کشور، در اتاق بازرگانی پاکستان از شش ماه پیش تشکیل شده است. 

مشاور ارشد اتاق مشترک ایران و پاکستان خواستار تشکیل این اتاق در اتاق های بازرگانی ایران و نیز مشهد شد و ادامه داد: سفر به مشهد مقدمه ای است تا زمینه بازدیدهای بیشتر بین اعضای اتاق های بازرگانی دو کشور، تبادل هیات های تجاری در سطحی گسترده و حضور بازرگانان دو کشور برای شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های دو طرف و تمرکز فعالیت ها در این حوزه ها شود. 

وی ادامه داد: بهار سال آینده دو نمایشگاه تخصصی پاکستان در شهرهای تهران و مشهد برگزار می شود لذا خواستار برگزاری نمایشگاه های مشابه در پاکستان هستیم. 

نماینده مجلس ملی پاکستان گفت: ایجاد کریدور تجاری مشترک بین چین و پاکستان باعث گسترش روابط شده و امروز با نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در شمال و شرق هم گفت و گوهایی صورت گرفت تا همزمان با انجام طرح خط انتقال گاز ایران – پاکستان روابط دوجانبه تقویت شود. 

وی افزود: در پاکستان 35 میلیارد دلار برای حوزه انرژی و ساخت سدها و نیروگاه سرمایه گذاری شده و همچنان ظرفیت های مشترکی برای سرمایه گذاری و مبادلات وجود دارد که امید است بتوانیم با ایجاد ترمینال های عبوری بیشتری بین دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی گام های موثرتری برداریم. 

اعجاز الحق ابراز امیدواری کرد اتاق های بازرگانی دو کشور طی امضای تفاهمنامه مشترکی روابط تجاری و فعالیت های اقتصادی را تسهیل کنند. 

وی همچنین افزایش شناخت و شناسایی ظرفیت های دو طرف و معرفی آنها به فعالان اقتصادی را از جمله ضرورت ها دانست تا اتکا به بخش بانکی در این حوزه ها کاهش یابد. 

عضو مجلس ملی پاکستان به امضای توافقنامه بین دو کشور در گذشته برای توسعه روابط تجاری اشاره و بیان کرد: امروز سطح مبادلات تجاری دو کشور رقم پایینی است که قابل قبول نیست. 

وی افزود: بیشترین تراز تجاری دو کشور طی سال های گذشته 1.32 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2008 میلادی به 538 میلیون دلار کاهش یافت و این کاهش در سه سال اخیر بسیار بیشتر است. 

اعجاز الحق ادامه داد: امضای توافقنامه تجارت آزاد در دست پیگیری است و تلاش می شود طی سال های آتی تراز تجاری به چهار تا پنچ میلیارد دلار افزایش یابد. 

 

موضوعات :
در همین رابطه