رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شریف چاکوف در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

می توان به اقتصاد ایران افتخار کرد

شریف چاکوف، رئیس پروچیله ProChile می گوید: «فقط کافی است نگاهی به بازارهای ایران بیندازید تا متوجه شوید که ایران تولیدات بسیاری دارد و می‌توان به این موضوع افتخار کرد.»

راضیه علیپور

خبرنگار
17 آذر 1395
کد خبر : 5783
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شریف چاکوف، رئیس پروچیله ProChile  می گوید: «فقط کافی است نگاهی به بازارهای ایران بیندازید تا متوجه شوید که ایران تولیدات بسیاری دارد و می‌توان به این موضوع افتخار کرد.»

شریف چاکوف، رئیس پروچیله

در همایش «معرفی فرصت های همکاری ایران و شیلی» فرصت های همکاری مشترک و محصولاتی که قابلیت صادرات به دو کشور دارند معرفی شدند. 

تقریبا جلسه را در دست گرفته است و بعد از اتمام نشست هم آخرین نفری است که از اتاق همایش بیرون می‌رود. مردی که چهره‌اش شباهت زیادی به ایرانی‌ها دارد و اگر ملیت اش را ندانی، تشخیصش با ایرانی‌های حاضر در جلسه مشکل می‌شود.

بعد از اتمام جلسه تجار ایرانی برای صحبت با شریف چاکوف، رئیس پروچیله ProChile  منتظر می‌شوند و آنقدر کارت ویزیت به نماینده شرکت‌های ایرانی می‌دهد که تا آخر جلسه دیگر اثری از کارت‌های او دیده نمی‌شود و چاکوف به نوشتن آدرس ایمیل خود برای آن‌ها اکتفا می‌کند. پروچیله پروشیلی نهاد وزارت امور خارجه شیلی و مسئول ترویج صادرات و خدمات این کشور است. این نهاد به معرفی فرصت های سرمایه گذاری خارجی و ارتقای گردشگری کمک می کند.

سالن تقریبا خالی شده است و تعداد انگشت شماری در آنجا حاضر هستند. چاکوف هنوز مشغول به صحبت است و انتظار فردی کنار او توجهش را جلب می‌کند. وقتی متوجه می‌شود فرد منتظر، خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایرانی است و درخواست مصاحبه دارد، با اشتیاق مشغول به صحبت می‌شود و اشتیاقش برای حرف زدن به حدی است که احتمالا اگر زمان او اجازه می‌داد،‌ ساعت‌ها به گفتگو می‌نشست. «اقتصاد ایران بزرگتر از چیزی است که فکرش را بکنید.» این اولین جمله‌ای است که شریف چاکوف، رئیس پروچیله به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید. متن کامل مصاحبه او به شرح زیر است:

اقتصاد ایران را چطور ارزیابی می‌کنید و چه باعث جذب شما به ایران شده است؟

فقط کافی است نگاهی به بازارهای ایران بیندازید تا متوجه شوید که ایران تولیدات بسیاری دارد و می‌توان به این موضوع افتخار کرد.  ایران و شیلی می‌توانند روابط دوجانبه خود را بهبود دهند؛  700 محصول وجود دارد که شیلی آن‌ها را از دیگر کشورها می‌خرد، در حالی‌که ایران نیز آن‌ها را تولید می‌کند و می‌توان با قیمت مناسب‌تر آن‌ها را از ایران تهیه کرد.

همچنین 1400 محصول در شیلی تولید و به دیگر کشورها صادر می‌کنیم؛ اما ایران همین کالاها را از کشورهای ثالث با قیمتی بالاتر خریداری می کند. می‌توان گفت 72 درصد از اقلام وارداتی ایران قابلیت تامین از شیلی دارند.

مثلا چه کالاهایی؟

بسیاری از محصولاتی که نیاز شیلی به وارادت آنها درحال افزایش است عبارتند از: متانول، اتیلن گلیکول، انواع سولفور، قیر و آسفالت، کلینکرهای سیمان، سیمان، محصولات پلیمری، محصولات دامی، گچ، میوه های خشک، نیترات آلومینیوم، انوع شیشه و مواد اولیه آن و همچنین مصالح ساختمانی و بسیاری کالاهای دیگر.

کالاهایی که امکان واردات از شیلی دارند نیز عبارتند از: خمیر چوب، گردو، انواع میوه، تنباکو، درهای چوبی، روی، اوره و انواع کودهای ارگانیک، فویل های آلومینیوم، شکر، ماشین لباسشویی، پارچه و بسیاری کالاهای دیگر.

اوایل شهریور ماه سال جاری بود که ظریف، وزیر امور خارجه به همراه هیات اقتصادی ایران به شیلی سفر کرد و آنجا فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر دیدار داشتند.

برای بهبود روابط دو کشور چه اقداماتی می توان انجام داد؟

سفر وزیر امور خارجه ایران با بیش از 50 شرکت ایرانی به شیلی، اولین گام برقراری روابط بین دو کشور بود. همچنین قرار است سال آینده هیات سیاسی اقتصادی شیلی به ایران سفر کنند. هدف این سفرها به اشتراک گذاشتن اطلاعات و شناخت فرصت‌های تجارت بین دو کشور است. پس از کسب شناخت و در گام بعدی، دولت ایران و شیلی باید شرکت‌ها و تجار این دو کشور را به یکدیگر متصل کنند. 

موضوع مهم دیگر این است که شیلی از طریق ایران و کریدور شمال و جنوب می تواند با هزینه پایین تر به بازار روسیه دسترسی یابد و این مساله یکی از پیشنهادات مشخص ایران به شیلی در زمینه حمل و نقل بوده است. 

از نظر شما بزرگترین مانعی که ارتباط بین شیلی و ایران را سخت می‌کند، چیست؟

دسترسی به بازارهای دو کشور یکی از موانع پیش روست. موضوع بعدی بحث تبادلات بانکی و برقراری ارتباطات مالی میان بانک های ایران و شیلی است و تجار ایرانی و شیلیایی باید بتوانند مبلغ صادرات کالای خود را به آسانی دریافت کنند. طرفین می بایست در راستای هموار کردن این مهم تلاش نمایند.

در زمان گذشته ما تنها 8 محصول به ایران صادر می‌کردیم و 18 محصول از ایران به شیلی وارد می شد. اما این رقم امروزه افزایش یافته است و سیستم بانک باید قابل اعتماد باشد تا این تجارت بین المللی را رونق دهد. 

در همین رابطه