رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به پیشنهاد شافعی در دیدار با رییس اتاق بازرگانى و صنعت ژاپن

میز مشترک ایران و ژاپن تشکیل می‌شود

غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانى و صنعت ژاپن در توکیو پیشنهاد داد میز مشترک دو کشور با هدف تبادل اطلاعات تجاری تشکیل شود.

17 آذر 1395
کد خبر : 5787
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در صدر یک هیات تجاری از اتاق ایران و همراه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه به ژاپن سفر کرده است، با رییس اتاق بازرگانى و صنعت ژاپن در توکیو دیدار کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ژاپن با اشاره به همایش تجاری ایران و ژاپن که ساعاتی پیش از این جلسه با حضور مقام های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی دو کشور برگزار شده بود  گفت: این همایش مورد استقبال ژاپنی ها قرار گفته و امیدوارم توسعه روابط دو کشو را در پی داشته باشد.

به گفته او، تعداد اعضای اتاق ژاپن به یک میلیون و 250 هزار نفر می رسد، که بیشتر آنها شرکت های کوچک و متوسط هستند که پتانسیل زیادی برای کار با خارج دارند، اما خیلی با کشورهای دیگر کار نکرده اند. اتاق بازرگانى و صنعت ژاپن به انها کمک می کند که با شرکت های خارجی ارتباط برقرار کنند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از فراهم شدن فرصت دیدار تشکر کرد و گفت: در گذشته دور روابط دو کشور بسیار مناسب بوده و استفاده خوبی از روابط میان دو کشور شده است. از لحاظ فرهنگی و رفتار نیز بخشی هاز سنت های بین دو کشور قرابت های زیادی وجود دارد و مردم ایران نسبت به مردم ژاپن رابطه احساسی بسیار خوبی دارند.

شافعی گفت: ایران همیشه شیوه مدیریتی ژاپن را تحسین کرده و تمایل به داشتن رابطه مثبت و خوب با ژاپن دارد.

رئیس اتاق ایران افزود: مردم ایران از کالاهای ژاپنی راضی هستند، اما طی دهه گذشته به دلیل مشکلات تحریم روند حرکت کند شده و به نظر می رسد بین کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، ژاپن با دید سخت گیرانه روابط خود را کاهش داده است. در این میان، چین و کره جنوبی که روابط خود را با ایران حفظ کرده و افزایش داده اند، برنده این بازار هستند.

او در بخشی از صحبت های خود با اشاره به توانمندی ها و پتانسیل ایران اظهار کرد: کشور ما به رغم تحریم ها توانست اقدامات ارزشمندی انجام داده و بسیاری از نیازهای خود را با تکیه بر توان داخلی تامین کند.برای مثال، در بخش صنایع با تکنولوژی بالا و نانو پیشرقت های خوبی حاصل شده است.

شافعی با اشاره به توافق هسته ای گفت: موقعیت جدیدی ایجاد شده است و که اگر روابط را جهش دهیم، می توانیم سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را ارتقا دهیم. در حال حاضر ایران با ترافیک از سوی کشورهای مختلف اروپایی و کره و چین و برای دسترسی به بازار ایران رو به رو است، اما اولویت ایران برقراری رابطه با کشورهای شرق است. ژاپن باید برای بدست آوردن سهمی از بازار ایران تلاش کند.

او درباره بحث سرمایه گذاری خارجی گفت: یکی از اولویت های مهم ایران پس از تحریم ها حمایت از سرمایه گذاری مستقیم خارجی با مشارکت ایرانی ها بوده و دولت ایران تمام توان خود را در این مسیر به کار می گیرد. ایران دیگر نمی خواهد تنها یک مصرف کننده کالای سایر کشورها باشد بلکه می خواهد با حذب سرمایه گذاری خارجی کالاهای مورد نیاز خود و منطقه را تامین کند.

رئیس اتاق ایران افزود: دولت تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذای در ایران قائل شده است، چنانچه طرح های نیمه تمام زیادی وجود دارد که با سرمایه گذاری مشترک می توان آنها را اتمام و به بهره برداری رساند. پروژه هایی در زمینه انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، ماشین آلات و تکنولوژی در در اولویت است که ژاپن در این زمینه ها از موقعیت ویژه برخوردار است.

به گفته شافعی، توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت است که ژاپن می تواند با توجه به تجهیزات مناسبی که دارد همکاری خوبی با ایران در این زمینه داشته باشد.

او گفت در موقعیت جدید، ایران هم می تواند از کل حجم سرمایه گذاری ژاپن که 1200 میلیارد دلار است، سهمی داشته باشد.

رئیس اتاق ایران همچنین پیشنهاد تشکیل میز مشترک بین دو کشور در اتاق ایران و ژاپن را مطرح کرد و گفت: دو کارشناس به عنوان رابط برای این موضوع تعیین شوند تا کارشناسان بخش بین الملل دو اتاق ارتباطات بیشتری برقرار کنند و تبادل اطلاعات صورت گیرد.

رئیس اتاق ژاپن از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: بیش از یک دهه قبل، پروژه آزادگان بین ایران و ژاپن آغاز شد که متاسفانه زمان تحریم مجبور شدیم از پروژه ها دست بکشیم. اکنون تاسف می خوریم که این پتانسیل ها را از دست دادیم و امیدواریم بعد از برجام و رفع تحریم ها، روابط بین دو کشور را توسعه دهیم.

او افزود: حضور گسترده شرکت های ژاپنی در همایش تجاری امروز نشان دهنده تمایل آنها برای همکاری با ایران است. شرکت های کوچک و متوسط هنوز نتوانسته اند فعالیت خود را در ایران شروع کنند چون درباره ایران اطلاعات ندارند و امیدواریم تبادل اطلاعات بین دو کشور هرچه سریع تر انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه