رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان ایلام مطرح شد

دولت برنامه رونق تولید را اصلاح کند

تازه ترین جلسه شورای گفت‌وگوی استان ایلام با حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاه های دولتی در اتاق ایلام برگزار شد.

23 آذر 1395
کد خبر : 5880
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه ترین جلسه شورای گفت‌وگوی استان ایلام با حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاه های دولتی در اتاق ایلام برگزار شد.

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام گفت: دولت هیچ‌گونه منابعی برای رونق تولید به‌صورت ویژه در نظر نگرفته تا در اختیار بانک‌ها قرار دهد و بانک‌ها مانند گذشته بر اساس رویه‌های خود عمل می‌کنند.

فروتن افزود: برخورد بانک‌های عامل با واحدهای مشکل‌دار و راکد در بخش صنعت و کشاورزی استان ایلام مانند برخورد با واحدهای فعال و سرپا است.

رئیس اتاق ایلام گفت: موضوع بعدی بحث کوتاه بودن زمان برگشت وام بوده به نحوی که زمان بازپرداخت این وام‌ها یک‌ساله است، این تسهیلات با نرخ معمولی مصوب بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود.

فروتن با اشاره به ضروریت اصلاح برنامه رونق تولید گفت: به‌عنوان‌مثال دولت می‌تواند بخشی از سود تسهیلات را به بانک‌ها تقبل کند (پنج‌تا هفت درصد) و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ کند تا هم بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به تولیدگران راغب شوند و هم اینکه فعالان اقتصادی انگیزه لازم برای اخذ تسهیلات داشته باشند.

فروتن افزود: انتظار ما این است که استان ایلام بتواند از مزایای رونق تولید در قالب سیاست اقتصاد مقاومتی بیشتر بهره‌مند شود که این امر نیازمند این است که سیاست‌های مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی ویژه و مزیت داری برای تولید در استان فراهم شود.

وی پیشنهاد کرد: شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به وضعیت مسائل حقوقی و کیفری واحدهای تولیدی و فعالان تجاری فعال شود.

فروتن همچنین در مورد دستورکار جلسه در خصوص رسیدگی به مشکلات مرز مهران نیز گفت: مهران می‌تواند به گرانیگاه توسعه تجارت با عراق تبدیل شود، بنابراین ضرورت داردکه با حساسیت بیشتری نسبت به رفع مشکلات مرز مهران با تلاش مضاعفی اقدام شود تا شاهد رونق اقتصادی منطقه باشیم

رئیس اتاق ایلام گفت: با توجه به شرایط حاکم بر مرز مهران می‌طلبد که کلیه امور مرزی به یک دستگاه بر اساس اختیارات کامل واگذارشده و بررسی امور نیز از طریق آن دستگاه پیگیری شود.

فروتن افزود: محدوده محوطه گمرکات برای راحتی تخلیه و بارگیری و ورود کامیون‌های کالا در مرز بیشتر شود تعداد درب‌های ورود و خروج افزایش یابد.

وی گفت: ضرورت دارد کلیه مشکلات مرزی مهران در نشستی تخصصی با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط و تجار و بازرگانان به‌زودی بررسی و راهکارهای لازم برای رفع آن‌ها اتخاذ شود.

عزم جدی دولت برای حمایت از تولیدگران

استاندار ایلام گفت: دولت با تمام توان به دنبال این است که مشکلات بخش تولید و کشاورزی رفع شود تا شاهد شکوفایی اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار باشیم.

محمدرضا مروارید به مشکلات بخش تجارت اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود که دو مرز دیگر در استان ایلام و مجاورت کشور عراق شامل شهابی و چینات در آینده نزدیک راه‌اندازی و فعال شود.

استاندار ایلام افزود: بدون تردید فعال کردن این دو مرز می‌تواند در توسعه مراوده‌های تجاری و اقتصادی با کشور عراق بسیار مؤثر واقع گردد.

مروارید ابراز امیدواری کرد با همکاری دولتمردان و فعالان بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی در آینده فرصت‌های جدیدی برای رونق اقتصادی منطقه فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه