رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور مصوب شد

اتاق‌های استانی طبق تقسیم‌بندی وزارت کشور، منطقه‌بندی می‌شوند

نشست آذرماه روسای اتاق های سراسر کشور صبح یکشنبه 28 آذرماه در اتاق ایران برگزار شد.

28 آذر 1395
کد خبر : 5969
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسای اتاق‌های سراسر کشور تازه‌ترین نشست خود را با محوریت موضوع منطقه‌بندی اتاق‌ها بر اساس تقسیم‌بندی وزارت کشور و همچنین بررسی مهم‌ترین مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی صبح یکشنبه 28 آذرماه در اتاق ایران برگزار کردند.

رئیس اتاق ایران در مورد طرح منطقه بندی اتاق‌های سراسر کشور گفت: وزارت کشور استان‌ها را به پنج منطقه تقسیم کرد، بر همین اساس این ایده در مورد اتاق‌های سراسر کشور هم مطرح شده است. همچنین پیشنهاد شده روسای مجمع نمایندگان مناطق هم در جلسات حضور داشته باشند. روسای اتاق‌های اصناف و تعاون هم از پیوستن به این طرح استقبال کرده‌اند.

غلامحسین شافعی، توسعه متوازن کشور و برنامه‌ریزی منطقه‌ای و پیوند به برنامه‌های ملی و همچنین سرعت بخشیدن به روند تصمیم‌گیری‌های استانداران را از اهداف اولیه و مهم وزارت کشور از اجرای طرح منطقه بندی استان‌های سراسر کشور عنوان کرد.

شافعی افزود: اجرایی کردن طرح منطقه بندی اتاق‌های سراسر کشور بر اساس منطقه بندی وزارت کشور همگرایی میان روسای اتاق‌ها و استانداران و مجمع نمایندگان مناطق را افزایش می‌دهد و با تبادل اطلاعات منطقه‌ی، اتاق‌ها را از تجربیات یکدیگر مطلع می‌کند.

وی گفت: منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور اگر بر اساس اصول صحیح پیش رود در توسعه منطقه‌ای بسیار مؤثر خواهد بود و می‌تواند روابط خوبی در قوای سه‌گانه در مناطق مختلف ایجاد کند.

غلامحسین شافعی پیش از این در نشست شهریور ماه روسای اتاق‌های سراسر کشور در تبریز اولین بار موضوع منطقه بندی اتاق های استانی را مطرح کرده بود.

در ادامه این نشست برخی از روسای اتاق‌ها به بیان نظرات خود در رابطه با طرح منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور پرداختند. 

رئیس اتاق همدان در مخالفت با این طرح گفت: روسای اتاق‌ها برای انجام امور اتاق خود نیاز به‌صرف وقت بیشتر دارند و باید در استان حضورداشته باشند در حالی که انجام منطقه‌بندی روسا را درگیرتر کرده و زمان حضور آنها را در اتاق و استان خود به دلیل انجام امور در دبیرخانه مشترک و یا استانی دیگر کم می‌کند.
علی‌اصغر زبردست همچنین با تأکید بر تأمل و بررسی بیشتر بر روی طرح منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور،گفت: اجرای منطقه‌بندی هنگام آمایش سرزمین و طرح‌های این‌چنینی ضرورت دارد و در حال حاضر انجام این طرح ضرورتی ندارد.

محمود تولائی، رئیس اتاق کاشان به‌عنوان موافق طرح منطقه‌بندی بابیان اینکه حل مسائل اقتصادی در شرایط امروز کشور نیاز به پیگیری امور از طریق رایزنی و مذاکره دارد، گفت: با منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور همگام با وزارت کشور و حضور در جلسات با حضور استانداران و مجمع نمایندگان، ظرفیتی برای تبادل اطلاعات و طرح مشکلات بخش خصوصی ایجاد می‌شود که باید به‌خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

در ادامه با رأی‌گیری از روسای اتاق‌ها، طرح منطقه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور همگام با تقسیم‌بندی وزارت کشور با اکثریت آرا تصویب و مقرر شد مقدمات اجرای آن انجام شود.

راه‌اندازی سامانه پایش وعده‌های دولت

در بخش دیگری از نشست، پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، با اشاره به جلسات میان اتاق ها و بخش دولتی، گفت: حضور اتاق‌ها در جلسات با دولت خوب است اما به شرطی که بهره‌ای برای بخش خصوصی داشته باشد و اگر قرار باشد این هم‌نشینی‌های با بخش دولتی بهره‌ای برای اتاق نداشته باشد، ظلم به اتاق است.

سلطانی همچنین خواستار تشکیل جلسات بیشتر در مورد طرح منطقه بندی اتاق ها شد و گفت: در مورد خروجی‌های این موضوع باید بیشتر صحبت کرده و بررسی انجام دهیم.

پدرام سلطانی در پاسخ به نظرات برخی روسا برای پیگیری اجرای قوانین و مقررات از طرف دولت و تصویب آیین‌نامه‌های قوانینی مانند قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: اتاق ایران در حال طراحی سامانه‌ای برای پایش وعده‌ها و توافقات مسئولان و اعلام عمومی آن‌ها است که امیدواریم با طراحی این سامانه روند پیگیری بسیاری از مشکلات حل شود.

سلطانی با اشاره به بیانیه اعتراضی اتاق در رابطه با موضوع تأمین اجتماعی و مالیات گفت: اتاق ایران بیانیه‌ای اعتراضی نسبت به خلف وعده تأمین اجتماعی و وزرت کار تهیه‌کرده که در جلسه هیات نمایندگان قرائت خواهد شد.

در شرایط رکود، دریافتی‌های دولت از فعالان اقتصادی نباید افزایش یابد

رئیس اتاق کاشان و رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران در رابطه با سهم مالیات در بودجه گفت: سهم مالیات در بودجه سال آینده افزایش‌یافته است علی‌رغم اینکه همه ما می دانیم در شرایط رکود، دریافتی‌های دولت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نباید افزایش پیدا کند. محمود تولائی افزود: در دو سال گذشته نوع مطالبه‌های سازمان مالیاتی بر اساس منطق و اصول نبوده است.

رسانه‌ای کردن نظرات روسا در مورد قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی

مسعود خوانساری، نایب‌ رئیس اتاق ایران بر رسانه‌ای کردن نظرات روسا در مورد قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: اگر این مطالب به‌طور مرتب یا از طریق مکاتبات با سازمان و یا از طریق گفتگو و طرح در رسانه‌ها گفته شود، تأثیر زیادی خواهد داشت.

خوانساری سه مشکل عمده و مشکل فعالان اقتصادی پیرامون سازمان مالیاتی را بازرسی‌های ده‌ساله از کارگاه‌ها، اخذ بیمه از خریدوفروش و تعداد افراد حاضر در کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر تأمین اجتماعی عنوان کرد.

پیگیری و اجرای مصوبات و قوانین از دولت

رئیس اتاق همدان با انتقاد از دولت در چگونگی همراهی با بخش خصوصی و اجرایی کردن قوانین و مصوبه‌های مختلف گفت: اتاق باید نشستی را با رئیس‌جمهور یا آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور بگذارد و به‌صورت رو در رو از آن ها حل مشکلات بخش خصوصی را مطالبه کند. علی‌اصغر زبردست تاکید کرد: بخش خصوصی باید بداند که دولت برای همراه با فعالان بخشی خصوصی برنامه مشخصی دارد یا خیر.

پدرام سلطانی در واکنش به سخنان رئیس اتاق همدان گفت: اتاق ایران بیانیه اعتراضی خود را تهیه‌کرده و همه روسای اتاق‌ها هم باید در جلسات و سخنرانی‌ها و یا مصاحبه‌های رسانه‌‌ای خود نسبت به این سه مشکل مالیاتی فعالان اقتصادی ابراز نارضایتی کرده و واکنش نشان دهند. نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اتاق ایران عقد اخوتی با هیچ دولتی نبسته است و وظیفه اتاق، حل مشکلات بخش خصوصی است.

تشکیل کمیته‌ مشترک میان اتاق‌ و سازمان تأمین اجتماعی

رئیس اتاق ایران در جمع‌بندی جلسه پیرامون مشکلات مرتبط با تأمین اجتماعی گفت: در همین رابطه جلسه‌ای با رئیس سازمان تأمین اجتماعی داشتم که ایشان پیشنهاد کردند کمیته‌ای مشترک میان اتاق‌ و سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شود و مشکلات فعالان اقتصادی در آن جلسه مطرح و پیگیری شود.

شافعی همچنین با اشاره به بررسی بودجه در مجلس گفت: در 19 سال گذشته بودجه جاری کشور بین 96 تا 100 درصد اختصاص‌یافته است و بودجه عمرانی کشور از 60 درصد بالاتر نرفته و بیشتر مشکلات از همین بالا رفتن بودجه جاری کشور نشأت می‌گیرد. وی افزود: در همین رابطه باید اتاق‌های سراسر کشور بررسی‌های کارشناسی انجام دهند تا بتوانیم نظرات کارشناسی اتاق را مدونکرده و به مجلس ارایه کنیم.

در همین رابطه