رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پیشنهادهای کمیسیون رقابت اتاق ایران برای افزایش رقابت‌پذیری بانک‌ها

بانکها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، بهره‌گیری از نیروهای جوان و متخصص، حرکت به‌سوی تخصصی شدن و ارائه خدمات بین‌المللی، قدرت رقابت خود را بالا ببرند.

05 دی 1395
کد خبر : 6052
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری در نشست بررسی وضعیت رقابت‌پذیری بانک‌ها دو گزارش ارائه داد که بر اساس آنها مشخص شد میزان بهره‌وری و درنهایت رقابت‌پذیری بانکها کاهش چشمگیری داشته است.

در این جلسه یلدا راهدار، رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری با تأکید بر تأثیر شرایط اقتصادی کشور بر روند فعالیت بانکها، تشریح کرد: شرایط موجود باعث شد که شاهد عدم تناسب رشد دارایی بانکها با رشد تورم، عدم تناسب اندازه بانکها با سودآوری و عدم تناسب سرمایه بانکها با دارایی آنها، باشیم.

به اعتقاد این فعال اقتصادی ضرورت دارد که برای برنامه‌ریزی بهتر، شناخت دقیقی از وضعیت کنونی اقتصاد کشور داشته باشیم.  بنابراین باید در ساختار سرمایه بانکها تجدیدنظر صورت گیرد و از منظر رقابت‌پذیری، استاندارد کفایت سرمایه رعایت شود.

در ادامه گزارشی از رقابت‌پذیری بانکها توسط اعظم احمدیان، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده پولی و بانکی ارائه شد. بر اساس اظهارات وی مدیریت قوی و نظارت در بانکها برای تخصیص بهینه منابع، افزایش سرمایه با توجه به شرایط رکودی، مدیریت بر نحوه تخصیص منابع بین فعالیتهای مختلف و ارزیابی سطح اعتباری مشتریان و اخذ تضمین‌های کافی از آنها، بخشی از اقداماتی است که باید از سوی بانکها اجرا شود.

وی تأکید کرد: در چنین وضعیتی بانکها باید با کسب اطلاعات دقیق و ارزیابی پروژه‌های اقتصادی، اعتبارات را اعطا کنند. از سوی دیگر لازم است که بانکها نقدینگی خود را مدیریت کرده و وابستگی خود را نسبت به دریافت وام از بانک مرکزی کاهش دهند.

افشین شکرخدایی، رئیس کارگروه رقابت‌پذیری اتاق ایران، نیز با اشاره به این نکته که شاخص بهره‌وری تخمین رقابت‌پذیری را ممکن می‌سازد، گزارشی از بهره‌وری بانکها در قیاس با یکدیگر و تحولات هر یک از آنها در طول چند سال اخیر ارائه داد.

کوروش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، در این جلسه با تأکید بر چالش کفایت سرمایه بانک‌ها، از رقابت‌پذیری به‌عنوان موضوعی بلندمدت، استراتژیک و قابل‌توجه در مرزهای دانش، یاد کرد و گفت: مطالبات معوق در سیستم بانکی، محدودیت نقدینگی و درنهایت افزایش بهای تمام شده را در پی دارد که این مسئله نیز منجر به افزایش دارایی‌های غیرمولد در کشور می‌شود.

این فعال اقتصادی از کاهش قدرت رقابت‌پذیری بانکها سخن گفت و ادامه داد: علی‌رغم وجود همه محدودیتهای مطرح شده، عواملی وجود دارند که می‌توانند توانم رقابت بانکها را بهبود ببخشند؛ بانک‌ها باید در حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کنند، از نیروی انسانی جوان و متخصص بهره ببرند، تنوع و تعدد بانکها را در نظر گرفته و به سمت تخصصی شدن حرکت کنند و درنهایت خدمات بین‌المللی ارائه داده و فعالیت‌های ارزی خود را توسعه دهند.

در همین رابطه