رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش سی ان ان مانی

بزرگترین اقتصادهای بیمار در سال ۲۰۱۶ را بشناسید

بر اساس گزارش سی ان ان مانی، انگلیس، هند و ایتالیا به عنوان سه اقتصاد بزرگ بیمار در سال 2016 شناخته شده‌اند.

13 دی 1395
کد خبر : 6214
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سه اقتصاد از ۱۰ اقتصاد بزرگ، سال ۲۰۱۶ را با وضعیت بدتری نسبت به زمان آغاز سال، به پایان رساندند. پایگاه خبری سی ان ان مانی در گزارش خود نوشته است: دو همه پرسی و یک تجربه ارزی کم سابقه این اقتصاددها را با ابهام زیادی در سال ۲۰۱۷ روبرو ساخته است و این اقتصادها عبارتند از: انگلیس، هند و ایتالیا

انگلستان و تاثیر برگزیت بر آن

اولین لرزه‌های انگلستان از ۲۳ ژوئن با برگزاری همه پرسی زمانی آغاز شد که مردم انگلستان خواستار ترک اتحادیه اروپا شدند. رفراندوم برگزیت تاثیر ناگهانی بر بازارهای جهانی داشت و منجر به ریزش سهام شد. البته بازارها مدتی بعد بهبود یافتند، اما بزرگ‌ترین متضرر در این میان، ارز انگلیس بود.

پوند به پایین‌ترین سطح خود در طول 30 سال در برابر دلار سقوط کرد. البته ارز از آن زمان ثبات مانده اما ۱۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد که منجر به افزایش قیمت کالاهای ضروری شد. پیش بینی می شود رشد تورم این کشور در سال آینده تسریع شود.

هند و روپیه‌های غیرقانونی

چه اتفاقی می افتد وقتی کشوری که با پول نقد سر و کار دارد، به یکباره تصمیم بگیرد بخش عظیمی از اسکناس‌های خود را جمع آوری کند؟ در هشتم نوامبر نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور اعلام کرد اسکناس‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه دیگر قانونی نیستند و این اسکناس‌ها با اسکناس‌های ۵۰۰ و ۲۰۰۰ روپیه ای جدید تعویض خواهند شد.

این اقدام غیرمنتظره باعث ایجاد هرج‌و‌مرج در میان میلیون‌ها نفری شد که در تلاش برای به‌دست آوردن پول جدید بودند. شرکتها از کمبود نقدینگی رنج می‌بردند و چرخ‌های حرکت اقتصاد هند کند شد.

پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد ۷.۳ درصد هند که رویای هر اقتصاد بزرگی است، کاهش قابل توجهی پیدا کند. بانک مرکزی هند نرخ رشد مورد پیش بینی برای سال مالی ۲۰۱۶ را به میزان ۰.۵ درصد کاهش داده است. تحلیلگران می گویند آسیب‌های قتصاد ممکن است شدیدتر از حد انتظار باشد.

دولت هند اعلام کرده هدف ممنوعیت اسکناس‌های روپیه، مقابله با فرار مالیاتی و جعل اسکناس بوده است و در بلندمدت به نفع هند خواهد بود. اما مخالفان سیاسی این اقدام می‌گویند آیا ارزش هزینه ای که برای آن پرداخت می شود را دار

 ایتالیا و اصلاحات قانون اساسی

ایتالیایی‌ها در چهارم دسامبر علیه اصلاحات قانون اساسی که توسط ماتئو رنزی، نخست وزیر این کشور مطرح شده بود، رای منفی دادند. هدف این اصلاحات پایان دادن به بن بست سیاسی و احیای اقتصاد راکد ایتالیا بود.

رنزی روز بعد استعفا کرد. ابهام سیاسی و اقتصادی پیامد این همه پرسی، بدون هزینه نبوده است. سرمایه‌گذاران نگران حاضر به حمایت از بانک مونته دی پاسکی دی سیه‌نا - قدیمی‌ترین بانک جهان که به پنج میلیارد دلار نیاز مبرم دارد تا سر پا بماند- نشدند.

دولت ایتالیا مجبور شد به نجات مالی این بانک اقدام کند و برداشت از یک صندوق نجات ۲۱ میلیارد دلاری برای این منظور، به حجم عظیم بدهی این کشور که به ۲.۳۴ تریلیون دلار بالغ می شود، افزود.

بانک‌های ایتالیا تنها یکی از مشکلات هستند. تهدید انتخابات زودهنگام فروکش کرده است اما اگر رخ دهد، ممکن است احزاب پوپولیستی چپ و راست از نارضایتی فزاینده عمومی در اروپا استفاده کنند. یکی از آن‌ها – جنبش پنج ستاره- همه پرسی به سبک بریگزیت را یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی خود قرار داده است. تحلیلگران معتقدند احتمال برگزاری این همه پرسی ضعیف است، اما خطرات سیاسی در اروپا درحال افزایش است.

 

موضوعات :
در همین رابطه