رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کمیسیون پیگیری اختلافات قضایی فعالان اقتصادی در اتاق بجنورد تشکیل شد

اولین جلسه کمیسیون حل اختلاف صنعتگران باهدف بررسی مشکلات قضایی فعالان اقتصادی در اتاق بجنورد برگزار شد.

15 دی 1395
کد خبر : 6253
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین جلسه کمیسیون حل اختلاف صنعتگران باهدف بررسی مشکلات قضایی فعالان اقتصادی در اتاق بجنورد برگزار شد.

رئیس اتاق بجنورد در این جلسه با اشاره به فعال شدن مرکز داوری اتاق بجنورد گفت: خوشبختانه رسیدگی به دعاوی و اختلافات در اتاق بجنورد با استقبال صاحبان صنایع و فعالان این عرصه همراه بوده است.

محمد صمدی پیشگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه‌ها را از دیگر مزایای رسیدگی به اختلافات تجار و صنعتگران در مرکز داوری دانست و گفت: فعالیت این مرکز در اتاق بجنورد برای کاستن از بار دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌ها است.

صمدی از تعامل بسیار خوب مرکز داوری با دادگستری خبر داد و گفت: علاوه بر رسیدگی به اختلافات، آموزش تخصصی داوری نیز از دیگر وظایف مرکز داوری است.

وی با اشاره به مشکلات مالیاتی واحدهای صنعتی استان خراسان شمالی گفت: علی‌رغم اینکه در قانون به‌صراحت آمده صادرات از مالیات معاف است ولی مسئولان امور مالیاتی اعلام می‌کنند طی سال‌های 70 تا 90 صنعتگرانی که اظهارنامه مالیاتی نداشتند، باید مالیات خود را پرداخت کنند که همین امر باعث شده جریمه‌های بسیاری متقبل شوند. این در حالی است که برخی افراد از پر کردن اظهارنامه مالیاتی طی این سال‌ها خبر نداشته اند.

معاون اجتماعی دادگستری کل خراسان شمالی نیز هدف از تشکیل این جلسه را تدوین شیوه‌نامه کار صنعتگران با دادسرا اعلام کرد و گفت: پیرو جلسه قبل در دفتر دادستان کل مقرر شد دفتر کمیسیون پنج نفره در اتاق بجنورد تشکیل شود تا شیوه کار تعریف و رابط اتاق در این خصوص در جهت معرفی پرونده‌ها به دفتر دادستان معرفی شود تا در راستای حل مشکلات صنعتگران اقدامات لازم صورت گیرد.

سید ابراهیم محجوب گفت: تمامی اختلافات قضایی صنعتگران با تشکیل پرونده از سوی اتاق بازرگانی به دادسرا جهت رسیدگی انجام شود.

وی بر ارتباط و تعامل بیشتر با بانک، تأمین اجتماعی و دارایی از سوی اتاق بازرگانی تأکید کرد و گفت: بر این اساس باید ماهی یک‌بار جلسه با این دستگاه‌ها در راستای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار کنیم.

محجوب بر تشکیل جلسات مستمر صنعتگران با بانک‌ها تأکید کرد و افزود: به‌طور حتم با تشکیل این جلسات صنعتگرانی که دچار مشکل بانکی هستند شناسایی می‌شوند و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی کمتر از چهار درصد معوقات کل بانک‌های استان در حوزه صنعتگران است هرچند امروز متأسفانه آسیبش به صنعتگران می‌رسد.

یحیی نیک‌دل افزود: نزدیک به 50 درصد مطالبات بانک‌ها مربوط به حوزه مسکن است ولی این مهم اکنون به حوزه صنعت آسیب‌زده است.

موضوعات :
در همین رابطه