رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد عنوان کرد

مشکلات بانکی و صدور ویزا، از مهمترین مشکلات روابط تجاری ایران و ترکمنستان

نشست تجار و بازرگانان خراسان شمالی با رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان، در اتاق بجنورد برگزار شد.

26 دی 1395
کد خبر : 6359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تجار و بازرگانان خراسان شمالی با رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان، در اتاق بجنورد برگزار شد.

رئیس اتاق بجنورد در نشست با رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان با اشاره به مرز مشترک ترکمنستان و خراسان شمالی، به بعضی از مشکلات موجود بر سر راه تجارت فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی و ترکمنستان اشاره کرد.

محمد صمدی موضوع صدور روادید برای تجار ایرانی و عدم انتقال حوالجات و انتقال پول از کشور ترکمنستان را از مشکلات موجود برشمرد.

صمدی همچنین گفت: متأسفانه مطالبات معوق تجار و بازرگانان از موسسات دولتی و خصوصی ترکمنستان نیز پرداخت‌نشده که مطالبه جدی تجار این استان است.

رئیس اتاق بجنورد با تأکید بر عدم وجود گمرک مرزی و بازارچه مرزی در استان خراسان شمالی در منطقه پرسه سو، گفت: با توجه به تردد و جمعیت بسیار این منطقه در استان و تصویب بازگشایی این مرز، لازم است این مرز مجدداً بازگشایی شود.

 قسمت عمده معاملات ایران و ترکمستان، خرید و فروش گاز است

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان در رابطه با رسیدگی به مشکلات تجار خراسان شمالی و تقویت روابط تجاری بین کشور ترکمنستان و خراسان شمالی مواردی را مطرح کرد.

رحمت‌الله خرمالی به مزیت‌ها و پتانسیل‌های کشور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این کشور به‌منظور افزایش و تقویت مبادلات و محصولات باکیفیت درصدد فعال کردن مرکز تجاری خراسان شمالی در ترکمنستان است.

خرمالی صنعت نفت و گاز ترکمنستان را از مهم‌ترین ارکان اقتصاد ملی و منبع درآمد ارزی این کشور دانست و در رابطه با توسعه واردات محصولات به کشورهای همسایه، گفت: خیلی از کشورها ازجمله افغانستان و هندوستان در زمینه محصولات پتروشیمی و نفتی با ایران و ترکمنستان صادرات و واردات دارند.

وی به حجم مبادلات کالا بین ایران و ترکمنستان اشاره کرد که تراز مثبت آن به نفع کشور ترکمنستان بوده و قسمت عمده آن را معاملات خرید و فروش گاز تشکیل می‌دهد.

خرمالی به پتانسیل‌های استان خراسان شمالی در حوزه کشاورزی، محصولات ساختمانی و فولاد اشاره کرد و گفت: باید رفتار و کالاهای مصرفی ترکمنستان و ایران را به خصوص در حوزه محصولات ساختمانی موردمطالعه قرار دهیم تا بیشتر بتوانیم در این حوزه‌ها برای صادرات و واردات ورود پیدا کنیم.

وی پیشنهاد کرد: استان خراسان شمالی پیگیر طراحی کمیته توسعه تجارت با عضویت صنایع و اتاق بازرگانی استان باشد تا به‌صورت فصلی و پایشی مشکلات استان در حوزه‌های تجاری را مورد رسیدگی قرار گیرد.

رایزن جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان درباره کشت محصولات فراسرزمینی نیز گفت: در این رابطه مکاتباتی را با طرف ترکمنی انجام داده‌ایم تا توسعه همکاری بین خراسان شمالی و کشور ترکمنستان به‌خوبی انجام شود.

خرمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر 395 میلیون دلار کالا از کشورمان به ترکمنستان صادرشده است.

او محصولات عمده صادر شده به ترکمنستان را شامل سیب‌زمینی، سیمان، محصولات پلاستیکی، ساختمانی، قیر و سرامیک ذکر کرد و افزود: خراسان شمالی پتانسیل خوبی برای افزایش صادرات به ترکمنستان دارد که باید تقویت شود.

رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان گفت: در سال 94، جمهوری اسلامی ایران 724 میلیون دلار کالا به کشور ترکمنستان صادرات داشته است.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون مشکلاتی در واردات و صادرات با این کشور وجود دارد افزود: هم‌اکنون از سوی دو طرف تلاش می‌شود تا این مشکلات برطرف و تبادلات تقویت شود.

خرمالی میزان صادرات ترکمنستان در سال 2015 را 9.9 میلیارد دلار و واردات را 5.5 میلیارد دلار عنوان کرد.

وی بر رفع مشکلات ارتباطات بانکی تأکید کرد و گفت: در این خصوص مکاتباتی داشته‌ایم، همچنین سعی خواهد شد مشکلات ترانزیتی برطرف شود و تردد کامیون‌ها افزایش یابد.

خرمالی بابیان اینکه برای راه اندازی پرواز مستقیم تهران - عشق‌آباد نیز توافق شده است افزود: در آینده نزدیک در هفته دو پرواز مستقیم خواهیم داشت.

وی به عدم وصول مطالبات برخی تجار ایرانی نیز در این کشور نیز اشاره کرد و گفت: باید قراردادها مستند نوشته شوند که بتوانیم در این خصوص پیگیری کنیم، قرارداد دو طرف باید به دست اتاق‌های بازرگانی دو کشور و سفارت‌خانه‌ها برسد.

 

موضوعات :
در همین رابطه