رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سمینار آموزشی ضرورت‌ها و چالش‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت برگزار شد

سمینار آموزشی سازمان جهانی تجارت با محور ضرورت‌ها و چالش‌های الحاق به این سازمان جهانی تجارت پس از رفع تحریم ها و اثرات حقوقی الحاق به سازمان جهانی تجارت در اتاق ایران برگزار شد.

28 دی 1395
کد خبر : 6429
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سمینار آموزشی سازمان جهانی تجارت با محور ضرورت‌ها و چالش‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت پس از رفع تحریم ها و اثرات حقوقی الحاق به سازمان جهانی تجارت در اتاق ایران برگزار شد.

 در این سمینار آموزشی که با حضور نمایندگانی از اتاق های استانی، اتاق ها و شوراهای مشترک بازرگانی، تشکل ها و اتحادیه های وابسته به اتاق ایران برگزار شد، معاون بین الملل اتاق ایران گفت که همکاری و همیاری اتاق های استانی، اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها برای دانش افزایی و توانمندسازی را در دستورکار این معاونت قرار دارد.

محمدرضا کرباسی تصریح کرد: سازمان جهانی تجارت برای مذاکرات تجاری چندجانبه و حل مناقشات بین اعضاء ایجاد شده است. این سازمان افزایش رقابت و به تبع آن ارتقای میزان تجارت و تولید میان اعضا را سرلوحه کار خویش قرار داده است.

کرباسی همچنین باتاکید بر اینکه ایران راهی به جز الحاق به سازمان جهانی تجارت وجود ندارد، ادامه داد: ظرفیت های خوبی هم اکنون در زمینه موافقت نامه های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی وجود دارد که می تواند به منزله تمرین اولیه ای برای ورود به WTO  باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که عضویت ناظر ایران در این سازمان قطعی شده، اما از سال 84 تاکنون اقدام عملیاتی در این خصوص انجام نشده است. این موضوع برای اتاق های بازرگانی، اتاق های مشترک و تشکل ها از اهمیت بسزائی برخوردار است تا با اطلاعات دقیق تری در تعاملات و مذاکرات تجاری خود از ظرفیت ها وامتیازات این سازمان و همچنین کشورهای عضو برخوردار باشیم و از آن بهره ببریم.

در ادامه این سمینار، سخنرانان و مدرسان این دوره آموزشی به ارائه مباحث خود پرداختند. اسفندیار امیدبخش، مدیر اداره روابط چند جانبه معاونت بین الملل اتاق ایران، به موضوع ضرورت‌ها و چالش‌های الحاق به سازمان جهانی تجارت پس از رفع تحریم ها پرداختند. صادق ضیایی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی اثرات حقوقی الحاق به سازمان جهانی تجارت را برشمرد و میرهادی سیدی سرپرست معاون بین الملل سازمان توسعه تجارت نیز سخنرانی خود را با عنوان «فعالان بخش خصوصی و الحاق به سازمان جهانی تجارت» ارائه کرد.

ارتقای سطح زندگی، تامین اشتغال در کشورهای عضو، توسعه تولید و تجارت و بهره‌وری بهینه از منابع جهانی، دستیابی به توسعه پایدار با بهره‌برداری بهینه از منابع، حفظ محیط زیست و افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین‌المللی از اهداف سازمان جهانی تجارت است. این سازمان همچنین برای دستیابی به اهداف تعیین شده، اصولی را تدوین کرده‌است که کشورهای عضو باید به این اصول پایبند باشند. اصل دولت کاملة الوداد، اصل تسری رفتار ملی، اصل مشورت، ممنوعیت برقراری محدودیت‌های مقداری، تنظیم قواعد و مقررات صادراتی و کاهش عوارض گمرکی از مهمترین این شاخص ها هستند.

 

در همین رابطه