رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آثار برجام بر روابط ایران و چین در بلندمدت نمایان می‌شود

وانگ یانگ گئو، رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین معتقد است که افزایش روابط ایران و چین نیازمند ایجاد یک بستر مشترک بین فعالان اقتصادی و فراهم آوردن شرایط حقوقی مناسب در جهت اعتمادسازی و نزدیکی صنایع مختلف دو کشور است.

عارف احمدی

کارشناس روابط عمومی
04 بهمن 1395
کد خبر : 6500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وانگ یانگ گئو، رئیس اتاق بازرگانی بین المللی چین، که هفته گذشته در صدر یک هیات از کارشناسان اقتصادی، مالی و حقوقی اتاق چین به تهران سفر کرد، یک تفاهم نامه همکاری با رئیس اتاق ایران در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های راه ابریشم و استفاده ایران از منابع صندوق تامین مالی این پروژه اقتصادی، به امضا رساند. این مقام بخش‌خصوصی چین، به سوالات پایگاه خبری اتاق ایران در خصوص فعالیت‌های ایران و چین در دوران پسابرجام، همکاری پکن و تهران در پروژه راه ابریشم و همچنین اهداف راه ابریشم از نگاه دولت چین، پاسخ داده است.

آیا دوران پسابرجام، تاثیری در سطح مناسبات اقتصادی ایران و چین داشته است؟

توافق تاریخی ایران با کشورهای 5+1، بسیاری از مشکلات و موانعی که کارهای اقتصادی بین دو کشور را مختل کرده بود، برطرف کرد. با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت، حجم مالی مناسبات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است اما هیات‌های بسیاری از چین به ایران سفر کرده‌اند و دیدارهای بسیاری بین فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور انجام شده است. هدف این دیدارها، افزایش حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی است. به تازگی یک تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق‌های ایران و چین در جهت رشد همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری مشترک امضا کرده‌ایم.

برجام، طی یک سال اخیر، افزایش همکاری‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و چین را به همراه داشته است اما فراموش نکنیم که نتایج آن در بلندمدت آشکار می‌شود. امیدوارم در آینده، ایران و چین به هم نزدیکتر شوند تا فعالان اقتصادی از منافع آن استفاده کنند.

نقش ایران در جاده ابریشم چگونه خواهد بود؟

وجود منابع غنی معدنی و زیرزمینی، دسترسی به آبهای آزاد، نقش ایران در جاده ابریشم را پررنگ کرده است. اما نیاز به توسعه بسترهای اقتصادی و زیرساختی در راستای تعامل بیشتر با کشورهای عضو این پروژه بزرگ اقتصادی و فرهنگی، بیشتر مشاهده می‌شود.

پروژه راه ابریشم که از سوی رئیس جمهور چین، «یک کمربند، یک راه» نامیده شده، هم اکنون در 40 کشور دنیا در حال اجراست. تحقیق پیرامون تاثیرات منافع اقتصادی و اجرایی شدن آن در این کشورها در جریان است. بسیاری از کشورها از منابع صندوق سرمایه‌گذاری جاده ابریشم، برای ارتقای زیرساخت‌ها و پروژه‌هایی که اتصال این کشورها به کمربند اقتصادی راه ابریشم را محقق می‌کند، استفاده کرده‌اند. چین با تامین منابع این صندوق در نظر دارد توانمندی خود را با سایر کشورها تقسیم کند.

کدام کشورها سهم بیشتری از منابع مالی چین داشته‌اند؟

سنگاپور و کشورهایی که همکاری نزدیک و بیشتری با چین دارند، برای اجرایی کردن پروژه‌های احیای جاده ابریشم جذب سرمایه کرده‌اند. این منابع عموما برای توسعه پروژه‌های اقتصادی، مثل انرژی، معادن و فعالیت‌های فرهنگی تخصیص یافته است.

هدف هیاتی که از پکن به ایران آمد هم کشف پتانسیل‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران است. یکی از بندهای تفاهم‌نامه بین دو اتاق، افزایش همکاری و تبادل اطلاعات برای سرمایه‌گذاری در جهت تحقق اهداف جاده ابریشم است.

اقدام ضروری برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی چیست؟

ایجاد یک بستر مشترک بین فعالان اقتصادی و فراهم آوردن شرایط حقوقی مناسب در جهت اعتمادسازی و نزدیکی صنایع مختلف دو کشور، از اقداماتی است که ایران باید سریعتر شرایط آنها را فراهم کند. شناخت بیشتر شرکت‌های خصوصی دو کشور از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود، نقش موثری در رشد سرمایه‌گذاری و کار مشترک خواهد داشت.

شناخت کافی از روندهای قضایی، قوانین کار، قوانین سرمایه‌گذاری، فرآیند ثبت شرکت‌های مشترک و قوانین داوری، شرایطی را فراهم می‌کند که فعالان اقتصادی دو کشور کارهای مشترک بیشتری به انجام رسانند.

موضوعات :
در همین رابطه