رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رضا پدیدار به بهانه همایش توسعه سواحل مکران

مکران دروازه‌ای به‌سوی توسعه پایدار است

پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت می‌گوید: مکران راه غیرقابل چشم‌پوشی برای کشورهای محصور در خشکی و منطقه است؛ مکران ظرفیتی برای توسعه منطقه، کشورهای عضو اکو و ایران است و کریدوری برای ارتباط شمال-جنوب و دروازه‌ای به‌سوی توسعه پایدار ایران و کشورهای عضو اکو.

03 بهمن 1395
کد خبر : 6502
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل مکران کدام است؟ روز چهارم و پنجم بهمن‌ماه «همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران» برگزار می‌شود؛ همایشی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه که در چابهار در دو روز ادامه خواهد داشت.

رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره اهمیت و جایگاه سواحل مکران می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی سواحل مکران، موقعیت ژئوپلیتیک آن و مجاورت با آب‌های آزاد در سراسر مرزهای جنوبی و همسایگی مستقیم با کشورهای افغانستان و پاکستان و همسایگی غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان است. مکران راه غیرقابل چشم‌پوشی برای کشورهای محصور در خشکی است.»

 پدیدار سواحل مکران را به دروازه طلایی کشور تعبیر می‌کند که به‌سوی دریاهای آزاد و فرصت‌هایی ارزشمند آن گشوده می‌شود. ازنظر تاریخی، مکران سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از راس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

 استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. این امر، منطقه مکران را به‌عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می‌کند.

 عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی می‌گوید: «ایران جایگاه مهمی در کشورهای عضو اکو دارد و در اهداف اصلی این سازمان، ارتقای شرایط برای توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی، کاهش موانع برای ارتباط درون منطقه‌ای مورد است؛ تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با نظام جهانی از اصولی است که در کشورهای عضو اکو موردتوجه است؛ زیربنای حمل‌ونقل و ارتباطات باید موردتوجه باشد.»

 با این مقدمه، پدیدار مکران را ظرفیتی برای توسعه منطقه، کشورهای عضو اکو و ایران می‌داند. مکران کریدور شمال-جنوب است.

 نایب‌رئیس فدراسیون نفت می‌گوید: «منطقه مکران برای توسعه خط انرژی بسیار ارزشمند است؛ توسعه منطقه مکران می‌تواند گشایش بزرگی برای خطوط دریانوردی، زیرساخت‌هایی برای ارتقا جایگاه ملی و بین‌المللی در حوزه انرژی، معادن و صنایع باشد.»

مکران در برنامه ششم توسعه

یکی از بندهای موردتوجه در برنامه ششم توسعه، سرمایه‌گذاری در سواحل مکران است؛ حدود دو سال است که به توسعه سواحل مکران توجه می‌شود و این نکته در برنامه ششم توسعه هم موردتوجه است. برای همین ستاد توسعه سواحل مکران تشکیل‌شده است. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد توسعه مکران، وزارتخانه‌های متعددی در این ستاد همکاری می‌کنند: «وزارت آموزش‌وپرورش؛ وزارت امور اقتصاد و دارایی؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور؛ وزارت کشور؛ استانداری سیستان و بلوچستان؛ استانداری هرمزگان؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ وزارت نیرو؛ وزارت نفت؛ وزارت راه و شهرسازی؛ وزارت صنعت، معدن، تجارت؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری رئیس ستاد توسعه سواحل مکران است.

مأموریت ستاد توسعه سواحل مکران چیست؟

پدیدار توسعه پایدار و بالفعل کردن ظرفیت‌ها و ارتقای توانمندی‌های منطقه در راستای سیاست‌های کلان را از مأموریت اصلی ستاد توسعه سواحل مکران است. در این راستا، ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف ملی و منطقه‌ای به‌منظور توسعه پایدار سواحل موردتوجه است.

چهار منطقه زر خیر در سواحل مکران قرار دارد: سیریک، جاسک، کنارک و چابهار که در طول تاریخ ارتباط ایران با اروپا موردتوجه بوده است. به گفته پدیدار در این همایش، سفیر چندین کشور اروپایی، منطقه و شرکت‌های بین‌المللی حضور دارند که در پنج پنل تخصصی، ظرفیت‌های منطقه مکران در حوزه پتروشیمی -17 طرح در این منطقه پیاده خواهد شد- فرصت‌های گردشگری و اکوسیستم دریایی، صنایع و معادن، حمل‌ونقل، بنادر و شهرسازی، و نیرو معرفی خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه از چه زمانی به سواحل مکران و ظرفیت‌های آن در ایران توجه شده است؟ می‌گوید: «تابه‌حال هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است؛ این همایش اولین همایشی است که به معرفی ظرفیت‌های منطقه در پنل‌های تخصصی کمک می‌کند. اما مکران دروازه ورود ایران به توسعه پایدار است.»

در همین رابطه