رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد

سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه‌محور است، نه قانون‌محور

رئیس اتاق کرمان معتقد است سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه محور است و بخشنامه ها نیز بر اساس شرایط خاصی صادر شده اند.

04 بهمن 1395
کد خبر : 6522
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: در بررسی مکاتبات شورای گفت‌وگو و دبیرخانه کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم و همچنین بررسی گفته‌های کارفرمایان، به این نتیجه می‌رسیم که سازمان تأمین اجتماعی قانون محور نیست بلکه بخشنامه محور است و بخشنامه‌ها نیز بر اساس شرایط خاص این سازمان صادرشده است.

سید مهدی طبیب زاده در همایش هم‌اندیشی تشکل‌های کارفرمایی و آموزش رابطین بیمه‌ای گفت: کارفرمایان معتقدند سازمان تأمین اجتماعی حق حسابرسی طولانی‌مدت از حساب‌های کارفرمایان را ندارد بلکه تنها اختیار بازرسی در یک بازه زمانی مشخص را داشته و البته در هیچ جا و در هیچ مفهومی بازرسی معادل حسابرسی عنوان نشده است.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: کارفرمایان می‌گویند اداره حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی بر اساس کفایت تشکیل نشده و درآمد حسابرسان بر اساس میزان وصولی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که همین مسئله انگیزه بالایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

رئیس اتاق کرمان تأکید کرد: اگر حسابرسی از حساب‌های کارفرمایان قانونی نیست باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. وی به حضور نمایندگان اتاق به‌عنوان تشکل‌های کارفرمایی در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر اشاره کرد و افزود: ترکیب این هیات ها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند تصمیم عادلانه‌ای بگیرند زیرا نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمان تأمین اجتماعی انتخاب می‌شود و در واقع با احتساب آرای نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و کارگران، سه رأی به ضرر کارفرما خواهد بود.

طبیب زاده اظهار کرد: با این شیوه، کارفرما از قبل محکوم است و اگر مسئله به تائید هیات تجدیدنظر برسد بازهم ممکن است سه رأی از پنج رأی به ضرر کارفرمایان باشد. رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: اگر قرار است کارفرمایان به‌عنوان یکی از ارکان این معادلات و مبادلات باشند، بایستی رفتار عادلانه و منطقی در برابر آن‌ها شکل گیرد تا جایگاه خود را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به‌خوبی می‌داند هزینه‌های تأمین اجتماعی بیشتر از درآمدهای آن است اما این مسئله نباید باعث شود سازمان تأمین اجتماعی به هر روشی که می‌تواند و تفسیر می‌کند، وجه را دریافت و هزینه‌ها را تأمین کند.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه همه ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی مانند کارگران، کارفرمایان و حتی خود سازمان از شرایط فعلی راضی نیستند، افزود: متأسفانه دیوار بی‌اعتمادی نسبت به سازمان تأمین اجتماعی در ذهن بخشی از کارفرمایان شکل‌گرفته و باعث شده همکاری لازم صورت نگیرد.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی گاهی اشتباهی را انجام می‌دهد که باید آن را جبران کند اما جبران خطا هیچ مفهومی برای آن‌ها ندارد و کارفرما را در پروسه‌ای طولانی‌مدت گرفتار می‌کند.

وی بابیان اینکه وجود همین اشتباهات باعث می‌شود در بین کارفرمایان همیشه ترس و نگرانی از تأمین اجتماعی وجود داشته باشد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان چتر حمایتی بخش مهمی از جامعه، باید مایه آرامش، آسایش و اطمینان کارفرمایان و کارگران باشد.

طبیب زاده گفت: امیدواریم حجم اقتصاد کشور بزرگ و درآمدها فراوان شود تا همه بتوانند به‌خوبی به انجام فعالیت و ایجاد ثروت بپردازند که این مهم باهم اندیشی و تفاهم محقق می‌شود.

تشکیل شورای تنقیح و تلقیح بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی

در ادامه این همایش، مدیرکل دفتر فرهنگی اجتماعی کارفرمایان و سازمان‌های سازمان تأمین اجتماعی، به احیا و تغییر سازمان تأمین اجتماعی از سال 92 اشاره کرد و گفت: ارتباط و تعامل با کارفرمایان از رسالت‌های این سازمان است و اگرچه وجود دارد اما باید تقویت شود و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

رضا معینی گفت: در سازمان تأمین اجتماعی ارتباط مستمر با تشکل‌های کارفرمایی، احصای نقطه نظرات و جمع‌بندی آن‌ها و همچنین دریافت پیشنهادات در خصوص اصلاح بخشنامه‌ها انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کارفرمایان، عدم پاسخگویی شفاف بعضی از واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی است که مقرر شد سه نفر به نمایندگی اتاق ایران در سازمان تأمین اجتماعی معرفی شوند تا مشکلات کارفرمایان را مطرح و برای حل آن‌ها پیشنهادانی ارائه شود.

معینی، بابیان اینکه ما نیز معتقدیم بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی زیاد و متعدد است، تأکید کرد: تشکیل شورای تنقیح و تلقیح بخشنامه‌های سازمان مرکزی با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی با جدیت پیگیری می‌شود.

در پایان این همایش نشست، مدیران سازمان تأمین اجتماعی به سؤالات فعالان اقتصادی پاسخ دادند. همچنین نشست مشترکی با حضور رئیس اتاق کرمان و روسای کمیسیون‌های بیمه، بانک و امور مالیاتی و صنعت و معدن و همچنین مدیران سازمان تأمین اجتماعی کشور برگزار و مشکلات بخش خصوصی به مدیران دولتی منقل شد.

موضوعات :
در همین رابطه