رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نخستین همایش گیاهان داوریی در اتاق شیراز مطرح شد

استان فارس مستعد کشت گیاهان دارویی

اولین همایش استانی گیاهان داوریی با حضور فعالان حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی در اتاق شیراز برگزار شد.

09 بهمن 1395
کد خبر : 6591
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین همایش استانی گیاهان داوریی با حضور فعالان حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی در اتاق شیراز برگزار شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز گفت: نگاه اصولی به توسعه و افزایش کیفیت در کنار سیاست‌گذاری‌های صحیح است که باعث رشد و توسعه‌یافتگی در حوزه‌های مختلف می‌شود.

محمدصادق حمیدیان جهرمی ضمن اشاره به «سینوسی بودن» منحنی حجم صادرات گیاهان دارویی گفت: در روند صادرات محصولات گیاهان دارویی طی سالیان گذشته شاهد روند سینوسی بوده‌ایم به‌گونه‌ای که در برخی از سال‌ها شاهد رشد 50 درصدی در صادرات این‌گونه محصولات بوده و در برخی دیگر از سال‌ها حجم صادرات شاهد افت 50 درصدی بوده است.

حمیدیان افزود: البته این در حالی است که استان فارس با توجه به شرایط مناسبی که در زمینه تولید برخی گیاهان دارویی ازجمله شیرین‌بیان دارد می‌تواند بیشترین حجم صادرات این محصول در ایران را به خود اختصاص دهد.

حمیدیان در خصوص روند تأثیرگذاری تکنولوژی در روند تولید و صادرات گیاهان دارویی نیز عنوان کرد: کشورهایی ازجمله چین و هند و آمریکا توانسته‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی به‌روز، گوی سبقت را از ایران بربایند و حجم گسترده‌ای از تولیدات گیاهان دارویی را به خود اختصاص دهند.

این فعال اقتصادی گفت: در صادرات گیاهان دارویی، نسبت ارزش به وزن کاهش‌یافته است و این به معنی خام فروشی در حوزه گیاهان دارویی است.

حمیدیان گفت: با توجه به مزیت نسبی استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی این مهم باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط رقابت‌پذیری در استان و بازارهای بین‌المللی فراهم شود.

وی معتقد است که برنامه‌ریزی اصولی و مناسب می‌تواند روند تولید و همچنین بهره‌برداری از این محصولات را بهبود ببخشد تا شاهد رشد افزایش سهم استان و کشور در بازارهای بین‌المللی در حوزه گیاهان دارویی باشیم.

استان فارس گنجینه گیاهان دارویی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این همایش طی سخنانی ضمن بیان این‌که استان فارس گنجینه‌ی گیاهان دارویی است اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش در حوزه کشاورزی موضوع آب است و دیگر چالش پیش روی کشاورزان استان فارس موضوع اقتصاد کشاورزی است.

محمد مهدی قاسمی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های مناسب استان فارس در خصوص تولید گیاهان دارویی در کنار تغییر اقتصاد و شرایط اقتصادی کشاورزان بخشی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است که می‌تواند نیازهای معیشتی کشاورزان را بهبود داده و شرایط را برای کشاورزی بهتر و پایدارتر در کنار مصرف کم‌تر آب در این حوزه فراهم کند.

وی گفت: نگاه به بازارهای جهانی و همچنین سهم تولید بازارهای آینده، یکی از مؤلفه‌های اصلی است که بایستی در این حوزه مورد توجه باشد. 8 هزار گیاه در استان وجود دارد که در میان آن ها 2 تا 3 هزار نوع گیاه دارویی دیده می شود. این حجم گیاهان دارویی می‌تواند زمینه‌ساز صادرات مناسب از استان به مقاصد بازارهای بین‌المللی باشد.

تأکید بر نگاه سلامت محور، در صنعت پزشکی توسعه یافته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز در این همایش با تأکید بر ‌لزوم دوری از مصرف بی‌رویه داروهای صنعتی و جایگزین کردن آنان با گیاهان دارویی بیان کرد: در ایران، 97 درصد گیاهان دارویی تولید می شود و ارزی که برای 3 درصد گیاهان دارویی وارداتی در کشور استفاده می‌کنیم برابر حجم ارزی است که برای آن 97 درصد و تهیه مواد پیش نیاز آن هزینه کرده‌ایم.

محمد هادی ایمانیه اضافه کرد: شرایط بسیار مناسب اقلیمی می‌تواند این مزیت را شامل ایران و استان فارس کند که در بازارهای بین‌المللی سهم ما از بازار گیاهان دارویی، رشد مناسبی داشته باشد.

ایمانیه افزود: یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی مسئله آب است که گیاهان دارویی با توجه به شرایط کشت منحصر به فردی که دارند می‌توانند بهترین جایگزین برای کشت‌های آب بر استان باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس گفت:دانشگاه علوم پزشکی این آمادگی را دارد که با تمام توان در حوزه تولیدات گیاهان دارویی فعالیت کند تا شاهد پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه