رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد:

ایجاد بورس ارز تنها راه تک‌نرخی شدن

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: تا زمانی که برای تراز صادرات و واردات کشور که نیاز ارزی کشور است، عطش درست نکنیم، ارز بالا می‌رود.

09 بهمن 1395
کد خبر : 6621
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: تا زمانی که برای تراز صادرات و واردات کشور که نیاز ارزی کشور است، عطش درست نکنیم، ارز بالا می‌رود.

حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

حسینی سلیمی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره دلایل افزایش نرخ ارز در بازار گفت: بالا رفتن قیمت ارز هیچ پایه و اساسی ندارد. افزایش قیمت ارز ربطی به اقتصاد آمریکا ندارد. وابستگی اقتصاد کشور به آمریکا صفر است.

وی افزود: واقعیت این است که تا زمانی که برای تراز صادرات و واردات ما که نیاز ارزی کشور است عطش درست نکنیم، ارز بالا می‌رود. هر زمانی که تراز مثبت و ارز مازاد داشتیم، خود به خود قیمت ارز متعادل می‌شود.

سلیمی عنوان کرد: قبل از افزایش قیمت ارز به بیش از 3 هزار و 600 تومان، ساختار تک نرخی شدن درحال محقق شدن بود که با افزایش ناگهانی کمی عقب افتاد. اما همچنان ساختار آن در سازمان بورس اوراق بهادر تهیه شده و قوانین موجود است.

وی تاکید کرد: اگر نحوه عملکرد شرکت‌های صادراتی طوری باشد که تا 4 ماه آینده را در بورس بفروشند، مشکل حل می‌شود. تراز در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با شایعات سه نرخی شدن ارز در بازار گفت: سه نرخی شدن ارز برای دو تا سه هفته مبنایی برای تک‌نرخی شدن یا نشدن نمی‌شود. اشکال اساسی این است که می‌آیند در بودجه ارز را رقم 3 هزار و 300 تومان در نظر می‌گیرند. تنها راه برای تک‌نرخی کردن ارز این است که آن را مانند طلا و سکه وارد بورس کنیم.

در همین رابطه