رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست اتاق بجنورد با هیات تجاری عراقی مطرح شد

اعلام آمادگی استان خراسان شمالی برای صادرات آرد و رب گوجه‌فرنگی به عراق

رئیس اتاق بجنورد آمادگی استان خراسان شمالی را برای صادرات آرد و رب گوجه فرنگی به عراق اعلام کرد.

14 بهمن 1395
کد خبر : 6693
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد در دیدار با هیات تجاری عراق، آمادگی استان خراسان شمالی را برای صادرات آرد و رب گوجه فرنگی به عراق اعلام کرد.

رئیس اتاق بجنورد در این جلسه که با حضور مدیران واحدهای تولیدی خراسان شمالی در اتاق بجنورد برگزار شد، به 460 کارخانه تولیدی در این استان اشاره کرد و گفت: از این تعدادکارخانه 71 نوع کالا تولید می شود که تاکنون به 22 کشور دنیا صادر شده است.

محمد صمدی از قابلیت بالای استان خراسان شمالی در زمینه محصولات کشاورزی خبرداد و افزود: این استان به جهت شرایط اقلیمی در بخش کشاورزی دارای تنوع زیادی از محصولات باغی و زراعی است که جزو محصولات پاک و ارکانیگ محسوب می شود که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف کشور را دارد.

 صمدی همچنین به 6 کارخانه آرد در استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این کارخانه ها با کیفیت بالا آرد تولید می کنند و آماده صادرات به عراق هستند.

وی افزود: همچنین کارخانجات رب این استان بیش از 80 تن محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر می کند بنابراین استان خراسان شمالی در این دو محصول یعنی آرد و رب گوجه فرنگی برای صادرات آمادگی کامل دارد.

 صمدی با اعلام این که حدود 15 درصد صادرات محصولات بجنورد به کشور عراق انجام می شود، گفت: استان خراسان شمالی در زمینه صادرات محصولات لبنی، ماکارونی، شکر، نوشیدنی ها، بتن سبک در ساخت وساز و خدمات فنی و مهندسی  آمادگی همکاری با طرف عراقی را دارد.

تلاش می‌کنیم واردات آرد را به صورت اختصاصی از ایران داشته باشیم

حمید جیاد الابیض، رئیس انجمن دوستی ایران و عراق به ظرفیت های خوب همکاری های اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: عراق در تلاش است واردات آرد را به صورت اختصاصی از ایران داشته باشد.

وی به تنوع محصولات و کالاهای مرغوب استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: با توجه به کیفت محصولات تولیدی در خراسان شمالی در زمینه محصولاتی از جمله رب گوجه فرنگی، روغن نباتی و آرد به این استان سفر کرده ایم.

جیاد الابیض، کشور ایران را از جمله کشورهای قدرتمند در حوزه اقتصادی در منطقه دانست و اظهار داشت: متاسفانه امروزه انبوه واردات کالاهایی ترکیه ای به عراق بازار این کشور را اشباع کرده است. با این حال انجمن دوستی ایران و عراق به دنبال تقویت واردات از ایران است.

رئیس انجمن دوستی ایران و عراق افزود: این موضوع سبب شد کمیته‌ای بزرگ از تجار و بازرگانان تشکیل دهیم تا کالاهای موردنیاز عراق را به‌طور خاص از ایران وارد کنیم نه از ترکیه.

جیاد الابیض ادامه داد: بعد از بازدید میدانی از کارخانجات ایران و خراسان شمالی و شناسایی و بررسی ظرفیت‌های این استان، مقرر شد کمیته ای متشکل از 12 نفر از بازرگانان عراقی طی 10 الی 12 روز آینده برای انجام معاملات تجاری و بازرگانی به ایران و استان خراسان شمالی سفر کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و عراق گفت: تمامی صادرات و واردات طی انعقاد تفاهم‌نامه از طریق اتاق بازرگانی ایران و خراسان شمالی با اتاق بازرگانی عراق انجام خواهد شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه